Wanneer is het vaarwel diesel en welkom elektrische vrachtwagen? Een programma van HZ rekent het uit
GOES - Wanneer ruilen transportbedrijven hun diesels in voor elektrische vrachtwagens? Dat moment komt rap dichterbij nu steeds meer steden en havens CO2-vrije zones aankondigen. Dankzij een rekenmodule die is ontwikkeld op de HZ University of Applied Sciences, kunnen Zeeuwse transportondernemers vanaf nu beter bepalen op welk moment ze hun wagenpark moeten vergroenen.
Zeeland boekt daarmee een primeur. Elders in Nederland bestaat zo’n rekenmodule nog niet. Het lectoraat Supply Chain Innovation van de HZ wist die wel in elkaar te knutselen. Transportondernemers zijn maar wat blij met dit Zero Emissie Transport Kompas, dat donderdag is gepresenteerd bij transportbedrijf Zuidwest Logistiek in Goes. Een beetje hulp kunnen transportondernemers wel gebruiken, want de aanschaf van de eerste generatie elektrische vrachtwagens is duur en de actieradius zal mogelijk onvoldoende zijn. Hoe oud het wagenpark is, speelt ook een rol. Moet je nog een tijdje door dieselen of is nu het moment om voor elektrisch te gaan?
Moeilijke beslissing
,,Het is een moeilijke beslissing voor ondernemers. Als ze nu nog een nieuwe dieseltruck kopen, is dat misschien goedkoper dan een elektrische, maar in 2025 mag je Rotterdam al niet meer in met een diesel”, zegt Jakolien van der Meer van de HZ. Samen met Céline Degroote deed zij het onderzoek en ontwikkelde ze de rekenmodule. De logistiek is wel verplicht om te vergroenen. Volgens het Klimaatakkoord moeten transportbedrijven in 2030 bijna de helft minder CO2 uitstoten dan in 1990.
Chauffeurs maken zoveel kilometers dat je je afvraagt of dat op elektrisch ook kan.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Met een elektrische vrachtwagen is een transportbedrijf er namelijk nog niet. Op het eigen terrein of het bedrijventerrein zal een laadstation moeten worden gebouwd, om maar te zwijgen van de benodigde nieuwe snellaadpunten langs snelwegen en op industrieterreinen. De huidige snellaadpunten zijn geschikt voor elektrische auto’s, maar bieden veel te weinig laadvermogen voor een elektrische vrachtauto.
Koeriersdienst
Directeur en mede-eigenaar Corné van Oeveren van Zuidwest Logistiek zit op het vinkentouw. Zijn wagenpark bestaat uit 25 vrachtwagens die dagelijks goederen distribueren in de Benelux. Een andere tak van het bedrijf is een koeriersdienst die met 20 bussen in heel Europa rijdt. ,,Met de koeriersdienst rijden we ook regelmatig naar Rotterdam. Dus zullen we ook naar die busjes moeten kijken als de emissievrije zone er komt.”
Het wagenpark van Zuidwest Logistiek is vrij nieuw. De oudste vrachtwagen is 4,5 jaar oud. Normaal gesproken is een vrachtwagen na 7 jaar aan vervanging toe. ,,Het voordeel is dat onze diesels allemaal Euro 6 motoren hebben. Dat zijn de schoonste diesels die je nu kunt kopen. Niettemin moeten we binnen nu en zes jaar kijken naar vervanging. Dat is een enorme uitdaging. Sommige vrachtwagens rijden 1000 kilometer per dag. Chauffeurs maken zoveel kilometers dat je je afvraagt of dat op elektrisch ook kan. Misschien moeten we daarom ook hybride vrachtwagens overwegen. Of misschien waterstof. Dat zijn tussenoplossingen totdat elektrische volledig staat.”
Zes adviezen
De tijd moet uitwijzen wanneer de eerste elektrische vrachtwagen bij Zuidwest Logistiek in bedrijf gaat, zegt Van Oeveren. Het HZ-kompas geeft namelijk geen eenduidig advies voor Zuidwest Logistiek. ,,Ik heb het hele wagenpark plus de kilometrage ingevoerd. En welke voertuigen naar verwachting straks in emissievrije zones gaan rijden. Daar komen verschillende scenario’s uit. Bijvoorbeeld in hoeverre de overheid verduurzaming stimuleert. Er komen wel zes adviezen uit waaruit wij straks een keuze moeten maken. Maar handig is die tool wel. Wij hoeven nu niet zelf het wiel helemaal uit te vinden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmet video en podcast
Demonstratie bij Hedwigepolder: ‘Vervuild water in de polder? Het is van de zotte!’
NIEUW-NAMEN - Marian Hermsen uit Koewacht is ‘pislink’. ,,Want een prachtige polder moet onder water met vies water.” Daarom staat ze zaterdagmiddag met zo’n 150 anderen bij de Hedwigepolder om te demonstreren. -
PREMIUM
Jonkman durft best nieuwe locatie te openen op vrijdag de dertiende
TERNEUZEN - ,,Vrijdag de dertiende, die dag hebben we expres gekozen voor de opening”, grijnst Raymond Winterswijk. Een mooie datum voor Jonkman waar alles om veiligheid draait. -
PREMIUM
Rookmelder is vanaf 1 juli verplicht op élke woonlaag: hier moet je op letten
Waar rook is, is behalve vuur hopelijk ook een brandmelder. Op elke verdieping van het huis, want dat moet vanaf 1 juli in álle Nederlandse woningen. -
PREMIUM
Weer tegenslag voor mfc Aardenburg: bouw kost ruim half miljoen euro extra
AARDENBURG - Opnieuw kampt het in aanbouw zijnde multifunctionele centrum (mfc) in Aardenburg met tegenslag. Nadat eerst de bouw maanden vertraging opliep, blijkt die ook nog ruim een half miljoen euro duurder uit te pakken. En ook dat is niet voor het eerst. -
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
Woonzorgcomplex Sluiskil lijkt nu toch echt van de baan
DEN HAAG - De bouw van een woonzorgcomplex aan de Pierssenspolderstraat in Sluiskil waarover al jaren wordt gebakkeleid lijkt verder weg dan ooit. Dat bleek donderdag bij de Raad van State in Den Haag. -
Fabriek Lamb Weston hervat productie dinsdag weer
KRUININGEN - Frietfabriek Lamb Weston Meijer in Kruiningen hervat de productie dinsdag weer. -
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.”