Volledig scherm
Strand bij Domburg. © Lex de Meester

Naar de zon en niet naar Zeeland

DOMBURG - Steeds meer Duitsers en Belgen verklaren hun vakantieliefde aan Zeeland, maar in eigen land raakt de provincie onbemind als toeristisch lustoord. 

Zeeland trok in 2017 veel minder toeristen uit eigen land dan het jaar ervoor. Vorig jaar boekten Nederlanders ruim 1,1 miljoen vakanties in Zeeland. Dat zijn er 210.000 minder dan in 2016. Ook het aantal overnachtingen nam met 870.000 af tot 7.258.000. Dat blijkt uit cijfers van NBTC-NIPO Research die dinsdag bij de start van de Vakantiebeurs in Amsterdam zijn gepresenteerd.

Zeeland is de enige provincie waar de terugloop zo groot is. De kust deed het bij Nederlanders sowieso minder goed dan het achterland. Het aantal Nederlanders dat vakantie vierde in eigen land, koos het vaakst voor Gelderland (de Veluwe), Limburg en Noord-Brabant. Daar is sprake van groei. Voor het eerst is de Veluwe populairder dan badplaatsen. Ook Noord-Holland (dagje Amsterdam, Marken, Volendam) wist meer landgenoten te trekken.

Geschrokken

Bij het Kenniscentrum Kusttoerisme in Vlissingen zijn ze toch een beetje geschrokken van de cijfers, bekent projectmanager Diana Korteweg Maris. Ze plaatst wel een kanttekening bij het ContinuVakantieOnderzoek 2017 van het NBTC-NIPO Research. Dat werkt met een panel van vakantievierders. De resultaten wijken nogal van af de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat zich onder meer baseert op de toeristenbelasting die gemeenten innen. De onderzoeksmethode is wezenlijk anders, onderstreept Korteweg Maris.  ,,Het CBS komt tot 3 procent minder Nederlandse gasten en 6 procent minder overnachtingen in 2017.''

Zeeland kampte vorig jaar ook met een niet al te mooie zomer. Bovendien vlogen weer meer Nederlanders naar landen aan de Middellandse Zee die een tijdje als onveilig werden beschouwd. Zeeland profiteerde daar in eerdere jaren van, maar in 2017 niet meer.  De binnenlandse markt staat al een aantal jaren onder druk. Het aantal binnenlandse vakanties is met 16,7 miljoen stabiel.  Iedereen vecht om de Nederlandse toerist, zegt Patrick Polie, directeur van de VVV Zeeland.

,,Dit is destijds al een reden geweest om de TV-campagnes op te starten, om te zorgen dat Zeeland bij toeristen 'top of mind' blijft, want Nederland blijft in volume een grote markt voor ons. Jaarlijks zien we hier schommelingen in en sinds twee jaar weer een lichte daling. Dat is verklaarbaar vanwege de natte zomer en het feit dat gasten weer naar bestemmingen als Egypte, Turkije en Griekenland trekken.''

Stijging

Desondanks stijgt het aantal toeristen dat vakantie viert in Zeeland. De Duitsers en, in mindere mate, Belgen zorgen voor groei. Ze boeken ook steeds vroeger. Terwijl Polie hamert op het belang van binnenlandse campagnes, steekt vakantiereus Roompot Vakanties vooral geld in reclamecampagnes in Noordrijn-Westfalen. Woordvoerder Marc Volleman:  ,,Want daar zit voor ons de groei.''

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement