Volledig scherm
De Liefkenshoektunnel. © Wikimedia

Liefkenshoektunnel bijna aan maximum

BEVEREN - De Liefkenshoektunnel bij Beveren waarvan ook veel Oost-Zeeuws-Vlamingen gebruik maken, raakt langzamerhand verzadigd.

De in 1991 geopende Liefkenshoektunnel wordt populairder en populairder. Vorig jaar passeerden ruim 9,2 miljoen personenauto's en vrachtwagens de tunnel waarvoor, net als voor de Westerscheldetunnel, tolgeld moet worden betaald. Dat zijn er ruim twee miljoen meer dan vijf jaar geleden. Ook dit jaar stevent de Liefkenshoektunnel af op een record met een toename van het verkeer met zes procent.

De Liefkenshoektunnel trekt steeds meer verkeer door de groei van de bedrijvigheid op de Antwerpse linkeroever. De containeroverslag in het Deurganckdok bij Doel is de laatste jaren sterk toegenomen. Om het verkeer te spreiden, geldt sinds 1 juli een lager nachttarief voor vrachtauto's. De drukte in de tunnel maakt de noodzaak om dichterbij Antwerpen de ring te sluiten met de Oosterweelverbinding des te dringender.

Met vorig jaar 9,2 miljoen passanten is de Liefkenshoektunnel fors drukker dan de Westerscheldetunnel. Daar kwamen in 2016 ruim 6,65 miljoen voertuigen doorheen, wat een groei betekende met 6,3 procent.