Volledig scherm
Lars Timmermans, Jess Collier, Zoe Ryan, Katherine Monk, Taryn Regular en Bas Riemens (vlnr) met docenten Marianne Fraanje, Andy Kimber en Benjamin van der Spek. © Camile Schelstraete

Engelse scholieren op uitwisseling in Terneuzen: 'Hoe kunnen jullie drop lekker vinden...'

TERNEUZEN - Taryn Regular trekt een vies gezicht. ,,Drop, hoe kunnen jullie dat lekker vinden." Ze moest het wel proeven, de Engelse middelbare scholiere die deze week op uitwisselingsbezoek is in Terneuzen.

Vwo 3-leerlingen van het Lodewijk College, locatie Oude Vaart, en leerlingen van de Cranbourne School in Basingstoke zitten dinsdagochtend door elkaar. Ze volgen een kunst- en cultuurles bij docent Benjamin van der Spek. 

Het is nauwelijks te zien wie Engels en wie Nederlands is. Om het extra lastig te maken, praten Lars Timmermans en Bas Riemens ook nog Engels. Het verschil zou in Engeland zo te zien zijn. Cranbourne-docent Andy Kimber: ,,Uniformen zijn bij ons verplicht."

Plat

Voor het eerst zijn Engelse scholieren in Terneuzen op bezoek. Andersom waren vwo'ers van het Lodewijk College, locatie Oude Vaart, al zo'n zeven keer in Basingstoke, een stad ruim tachtig kilometer ten zuidwesten van Londen. ,,Ze volgen extra lessen Engels voor het Cambridge English-certificaat", vertelt docente Marianne Fraanje. ,,Daar horen bezoeken aan Engeland bij, maar Engelse scholieren leren geen Nederlands. Waarom zouden ze dan hierheen komen?"

Andy Kimber geeft antwoord. ,,Het is altijd goed een ander land, een andere cultuur, te leren kennen." Alledaagse dingen zijn opgevallen: dat het land zo plat is, de huizen zo anders zijn en zoveel scholieren fietsen. Taryn Regular wil niet ruilen. ,,Geef mij maar de bus."

De uitwisseling is bevallen. Kimber veroorlooft zich een grapje, in het licht van de Brexit, het vertrek van Groot-Brittannië per 1 april 2019 uit de Europese Unie. ,,Hopelijk kunnen we nog eens komen..."

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement