Volledig scherm
Niet verhuizen? Dan maar het huis verbouwen, zo denken veel Nederlanders. © Shutterstock

Klus- en woonwinkels draaien topomzet: 'Veel mensen verbouwen’

Het is zo moeilijk om aan een nieuwe woning te komen, dat veel Nederlanders besluiten hun eigen huis een flinke lik verf te geven. Met als resultaat dat doe-het-zelfzaken en woonboulevards zeer goede zaken doen. De verkoopvolumes van kluswinkels stegen in het eerste kwartaal met 8,6 procent. Ook tuinbenodigdheden zijn goed in trek. 

Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. ‘De daling van transacties in de woningmarkt deert de branche niet. Waarschijnlijk wordt veel verbouwd bij eerder gekochte huizen', analyseert de bank de cijfers. 

Het Centraal Bureau Statistiek (CBS) kwam vandaag eveneens met goede cijfers voor alle bedrijven die zich met ‘wonen’ bezighouden. Zo draaien vloeren-, keuken- en doe-het-zelfwinkels  gecombineerd zo'n 8 procent meer omzet dan een jaar eerder. Meubelwinkels zagen hun omzet met 4,7 procent stijgen. Dat is een stuk meer dan de algemene groei in de detailhandel (2,6 procent).

Volledig scherm
De omzet van de woonbranche groeit harder dan die van andere sectoren. © CBS

Ook bij tuincentra rinkelen de kassa's, laat ABN Amro weten. Net als vorig jaar is er veel aandacht voor groen in de tuin. Marktonderzoeker GfK zag de omzet bij tuincentra vorig jaar stijgen naar 1,53 miljard euro, 6,5 procent meer dan in 2017. Dat zou komen doordat mensen klimaatbewuster zijn geworden, al gingen de barbecues ook als warme broodjes over de toonbank. 

Nog minder dan vóór crisis

De positieve cijfers zijn wel relatief, want het niveau van voor de crisis is nog niet bereikt. In 2004 werd veel meer uitgegeven aan wonen. De concurrentie is de afgelopen jaren toegenomen. Er is nu meer vloeroppervlak dan voor de crisis, terwijl de verkoopvolumes nog zo’n 16 procent onder het niveau van voor de crisis blijft steken. Bovendien neemt het aantal winkels alleen maar toe, waarschuwt ABN Amro. Hornbach en Bauhaus breiden het aantal filialen uit de komende jaren. ‘Door hun omvang kunnen zij het prijsgevecht makkelijker voeren dan andere partijen.’ 

Klussers hebben dan wel meer keuze en de spullen die ze nodig hebben zouden door de concurrentiestrijd wel eens in prijs kunnen dalen. De bank denkt overigens dat prijs niet allesbepalend is. Klussende consumenten vinden een goede service belangrijk. Daarin kunnen de doe-het-zelfzaken zich onderscheiden, aldus ABN.

Volledig scherm
Doe-het-zelfwinkels doen het steeds beter, maar nog niet zo goed als in 2004. © ABN Amro

Ga je zelf klussen? Dan heeft Eigen Huis & Tuin nog wat handige tips.