Volledig scherm
Wat koop ik voor 215.000 © Funda

Funda wil huizenkopers helpen met financiële keuzes

Funda gooit het roer om. Gebruiken Nederlanders de populaire site nu vrijwel alleen om huizen te kijken, de woningmarktplaats wil hulp gaan bieden bij alle financiële beslissingen rond en na de aankoop. Van hypotheek, notaris tot het bemiddelen bij het afsluiten van energiecontracten. Dat zegt directeur Quintin Schevernels.

Hoewel Funda steeds meer inkomsten genereert - vorig jaar ruim 32 miljoen euro - kan dat volgens Schevernels nog veel beter. De afgelopen tijd ontwikkelde de vorig jaar zomer aangetreden directeur een nieuwe strategie voor Funda. Dinsdag is die gedeeld met de aandeelhouders, waaronder grootaandeelhouder NVM.

Schevernels' plan in een notendop: Funda, dat nu maandelijks 4 miljoen unieke bezoekers trekt, moet ook een financieel platform worden. Op het hoofdkantoor in Amsterdam is een team van tien specialisten geformeerd dat de transformatie moet aanjagen. ,,Wij kennen bijna ieder huis dat te koop staat", zegt hij. ,,Ook weten we wie naar welke huizen zoekt. Als we dat koppelen aan andere data, kunnen we als geen ander consumenten helpen keuzes te maken."

Digitalisering

Volledig scherm
Funda-directeur Quintin Schevernels. © Dingena Mol

De nieuwe strategie wordt mogelijk door de nieuwe Europese betaalregels (PSD2, red) die onlangs ingingen. Nu is de aankoop van een woning nog weinig digitaal en moeten potentiële kopers constant papieren aanleveren. ,,Wij sorteren voor op de digitalisering,” zegt Schevernels, die in het verleden bij VNU Media verantwoordelijk was voor bekende sites als Tweakers en Intermediair. 

,,Dankzij de nieuwe betaalregels is het mogelijk dat klanten ons een sleutel geven voor hun betaalrekening en DigiD. Een werkgeversverklaring is dan vaak niet meer nodig. Wij kunnen dan zien dat je al vijf jaar bij dezelfde werkgever zit en wat die maandelijks overmaakt. Ook weten wij precies wat de waarde van een huis is, hoe de prijsontwikkeling is in de buurt waar het huis staat. We kunnen snel een risicoanalyse maken.”

Funda denkt dat klanten dit graag willen, ondanks dat er al allerlei bemiddelaars voor huizenkopers zijn, zoals banken, De Hypotheekshop, De Hypotheker en Independer.nl. ,,We houden al een tijdje enquêtes en interviews en daaruit blijkt dat huizenkopers het een vervelend proces vinden. Een huis kopen doe je misschien een paar keer in je leven. Er komt zo veel op je af: neem je een aankoopmakelaar of niet? Wat kost dat dan? Vervolgens moet je een bod doen, een hypotheek kiezen, een notaris. En eenmaal verhuisd komt het afsluiten van een energiecontract, het verduurzamen van een huis, verzekeringen, enzovoorts. Het is veel."

Gepersonaliseerde homepage

In de toekomst gaat het kopen van een huis wellicht veel sneller, denkt Funda. ,,Stip op de horizon is voor mij dat een computer door middel van een algoritme bepaalt of alles goed is. Dan kun je in theorie in een paar minuten een huis kopen."

De eerste veranderingen gaan binnenkort zichtbaar worden. Momenteel zien 10 procent van onze bezoekers als proef al een volledig gepersonaliseerde homepage. ,,Ze zien de huizen die passen bij hun eerdere zoekgedrag.” Binnenkort kunnen bezoekers notificaties in de app aanzetten. Als een huis naar hun wens online komt, volgt een alert. 

Lees later vandaag op deze website een uitgebreid interview met Funda-baas Quintin Schevernels.