NGC 6052 bestaat feitelijk uit twee sterrenstelsels die met elkaar in botsing zijn. © NASA

Ruimtetelescoop Hubble maakt haarscherpe foto van botsende sterrenstelsels

NASA's ruimtetelescoop Hubble heeft een foto gemaakt van twee sterrenstelsels in botsing. De beide sterrenstelsels werden in 1784 al ontdekt, maar werden ondanks hun vreemde vorm lang aangezien voor een enkel systeem. De ongelooflijke beelden van Hubble laten in detail zien hoe de twee ruimtereuzen in elkaar schuiven.

De botsende stelsels werden eerder met Hubbles Wide Field-camera 2 gefotografeerd. De nieuwe beelden zijn gemaakt met diens opvolger, nummer 3. © NASA

De stelsels, die in astronomische kringen bekendstaan onder de gezamenlijke naam NGC 6052, staan zo'n 230 miljoen lichtjaar van de aarde in het sterrenbeeld Hercules. Ontdekker William Herschel dacht onterecht dat het om één enkel sterrenstelsel ging.

,,Lang geleden trok de zwaartekracht de twee sterrenstelsel naar elkaar toe en bracht ze in de chaotische toestand die we nu waarnemen’’, schrijft ruimtevaartorganisatie NASA op haar website. ,,De sterren van de oorspronkelijke stelsel volgen nu nieuwe banen, die worden veroorzaakt door de effecten van de zwaartekracht.’’

Vooral lege ruimte

NASA laat weten dat de chaos in NGC 6052 nauwelijks tot problemen leidt. ,,Botsingen tussen sterren zelf zijn zeer zeldzaam, omdat sterren in verhouding tot de afstanden tussen hen erg klein zijn. Het grootste deel van een sterrenstelsel is lege ruimte.’’ Uiteindelijk zullen beide stelsels compleet samenvloeien tot een stabiel systeem.

De ruimtevaartorganisatie meldt ook dat ons melkwegstelsel te langen leste in botsing zal komen met het Andromeda stelsel. Wie zich afvraagt of ze dat nog bij leven zullen meemaken, stelt NASA gerust. Het duurt nog zeker nog vier miljard jaar voordat dat gebeurt.

1. Giechelen en vreugdesprongetjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstoppertje spelen

Giechelen en vreugde­spron­ge­tjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstopper­tje spelen

Met ratten kun je goed verstoppertje spelen. De knaagdieren zijn experts in het vinden van creatieve schuilplekjes én hebben er zichtbaar plezier in. Dat suggereert althans een Duits onderzoek. Het bewijs? Ze maken vrolijke vreugdesprongetjes en giechelen piepend tijdens een potje verstoppertje. De wetenschappers registreerden het gedrag van de diertjes en publiceerden de bevindingen in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science.