Een archeoloog met een deel van de vondst.
Een archeoloog met een deel van de vondst. © Reuters

Israël wijnland? Archeologen graven enorme wijnmakerij uit Byzantijnse tijd op

Wanneer je het over wijn hebt, denk je al snel aan Frankrijk of Italië, maar niet direct aan Israël. Toch kent het land een wijnhistorie die duizenden jaren terugvoert. Ook vandaag de dag wordt er wijn geproduceerd. Archeologen hebben nu een 1500 jaar oud wijnbouwcomplex opgegraven. Het dateert uit de Byzantijnse tijd en bevat onder andere vijf wijnpersen, pakhuizen en ovens voor de productie van de amforen. Ook zijn tienduizenden kruiken gevonden.

1. DNA van legendarische leider Sitting Bull bewijst dat Amerikaan van 73 zijn achterkleinzoon is

DNA van legendari­sche leider Sitting Bull bewijst dat Amerikaan van 73 zijn achter­klein­zoon is

Voor het eerst is DNA van een al lang overleden historische figuur gebruikt om een familieband te bewijzen met een persoon die vandaag leeft. Daarvoor werd een nieuwe DNA-onderzoeksmethode toegepast op een haarlok van indianenleider Sitting Bull. Het leverde Ernie LaPointe (73) uit South Dakota eindelijk het ultieme bewijs dat hij wel degelijk de achterkleinzoon is van het legendarische opperhoofd van de Hunkpapa Lakota Sioux in de Verenigde Staten.
  2. Wetenschappers ontdekken fossiele ‘vliegende draak’ in Chileense woestijn

Wetenschap­pers ontdekken fossiele ‘vliegende draak’ in Chileense woestijn

‘Draken bestaan niet!’, zeg je? Wetenschappers denken daar toch anders over. Toegegeven, ze zijn inmiddels uitgestorven, maar in de Chileense Atacamawoestijn hebben archeologen fossiele resten ontdekt van een prehistorisch dier dat zich laat omschrijven als ‘een vliegende draak’. Zo'n 200 tot 150 miljoen jaar geleden vloog de pterosaurus, voorzien van een lange staart, vleugels en scherpe uitstekende tanden, er zijn rondjes.