Een trouwe viervoeter aan je zijde? Dan is de kans groot dat je langer leeft.
Een trouwe viervoeter aan je zijde? Dan is de kans groot dat je langer leeft. © Shutterstock

Hond aan je zijde? 24 procent minder kans op vroegtijdig overlijden

Wie een hond heeft, leeft langer. Dat blijkt uit twee studies die gepubliceerd werden in Circulation, het vakblad van de American Heart Association. De gevolgen zijn het grootst bij alleenstaanden.

1. Biologen verbijsterd na ontdekking langste ‘kwalsliert’ ooit
    video

Biologen verbijs­terd na ontdekking langste ‘kwalsliert’ ooit

Biologen hebben tijdens een expeditie voor de westkust van Australië op grote diepte de waarschijnlijk grootste siphonophorae ooit ontdekt. Het gaat om een tientallen meters lange sliert die bestaat uit miljoenen kwalachtige, ongewervelde diertjes die één kolonie vormen maar de indruk wekken een zelfstandig organisme te zijn. Op de wetenschappelijke website Sciencealert jubelen experts over de vondst: ,,Dit is de spectaculairste en langste die in de diepzee is gespot.”
  2. Coronavirus camoufleert zich met suikerlaagje, maar er zitten gaten in zijn schild

Coronavi­rus camou­fleert zich met suikerlaag­je, maar er zitten gaten in zijn schild

Veel cellen in het menselijk lichaam zijn voorzien van een laagje suiker. Om onopgemerkt te blijven voor ons afweersysteem gebruiken veel virussen dezelfde camouflage. Door de eiwituitsteeksels, de zogenaamde spike-proteïnen waarmee zo’n virus de cellen binnendringt, van een suikerlaagje te voorzien zijn ze voor ons lichaam lastig te herkennen. Goed nieuws: er blijken gaten in de vermomming te zitten.