Zo zorg je ervoor dat een blunder op je werk je niet blijft achtervolgen: 'Meld het zelf meteen’
Het alarm af laten gaan tijdens een weekenddienst, een verkeerde stekker eruit trekken in het datacentrum of van de trap vallen bij een sollicitatie. Niemand maakt graag een blunder, en al helemaal niet op werk. Hoe zorg je dat een fout je niet blijft achtervolgen op de werkvloer?
Delen per e-mail
Frank Peters is gespecialiseerd in crisiscommunicatie en reputatiemanagement en ondersteunt bedrijven bij crisissituaties. Dat kan van alles zijn, van ontvoering tot corona-uitbraak of datalek. Bij elke crisis - groot of klein - is het belangrijkste hoe je ermee omgaat, vertelt hij. ,,Je moet verantwoordelijkheid nemen en handelend optreden. Zorg dus dat je het zelf meldt en meteen aangeeft hoe je het gaat herstellen of verbeteren. Dan neemt het vertrouwen in je toe, in plaats van af.’’
In de praktijk vinden veel mensen dat lastig, weet hij. ,,Uit onderzoek van TNO blijkt dat mensen liever wegduiken: ze verzwijgen de fout uit angst of schaamte en wachten af tot het vanzelf overwaait. Maar in deze tijd, waarin alles transparant is en op social media wordt gedeeld, komt een fout altijd uit. Altijd. En dan loop je ineens achter de feiten aan.’’
In deze tijd, waarin alles transparant is en op social media wordt gedeeld, komt een fout altijd uit. Altijd.
Zelf ook een blunder gemaakt? Zo herstel je de schade:
1. Wees zelf de brenger van het slechte nieuws
Juist door je kwetsbaar op te stellen, kom je open en authentiek over, zegt Peters. ,,Veel mensen of bedrijven komen met een sterkere reputatie uit een crisis.’’
De blunder van Karin Veldman (voormalig zorgmedewerker)
,,Het was m’n eerste of tweede stageweek bij een activiteitencentrum voor mensen met een verstandelijke beperking. De pieper ging en ik zocht een rustige plek in de sporthal om de telefoon op te nemen. Het schemerde. Ik had m’n aandacht bij het gesprek, niet de omgeving. Toen ik ophing bleek ik midden op de nieuwe gietvloer te staan. Overal had ik voetafdrukken achtergelaten. Ik ging terug bij m’n begeleider en zei meteen: ‘Ik heb iets stoms gedaan...’ Die vloer moest opnieuw gegoten, dat kreeg ik nog wel een paar keer te horen. Maar de stage heb ik wél gehaald. Mijn tweede blunder was veel later: ik was omgeschoold tot administratieve kracht en mocht voor mijn nieuwe werkplek kantoorbenodigdheden bestellen. Ordners en zo. Ik volgde netjes de handleiding, maar dertig minuten later hing interne administratie aan de lijn. Ik had per ongeluk de hele voorraad van de kantoorboekhandel besteld. Gelukkig checken zij altijd de bestelling. Ik moet er niet aan denken dat die hele vrachtwagen voor de deur had gestaan. Bij volgende bestellingen belde ik steeds even na of alles goed was doorgekomen!’’
2. Verplaats je in de ander
Probeer te kijken vanuit het perspectief van degene die last heeft van de fout, en welke actie zij willen. Peters: ,,Neem de verantwoordelijkheid en bied bijvoorbeeld excuses aan of een oplossing de fout te herstellen. Of vertel juist hoe je de fout volgende keer gaat voorkomen.’’
3. Pas op met humor
,,Niet iedereen vindt hetzelfde grappig. Humor of een luchtige toon kan een averechts effect hebben, dan voelt de ander zich niet serieus genomen’’, legt Peters uit.
De blunder van Sjoerd Bleeker (schoenmaker)
,,Een vrouw bracht hele kale laarsjes en ik poetste ze keurig zwart. Maar bij het ophalen zei ze: ‘Dat zijn mijn laarsjes niet. Mijn laarzen zijn bronskleurig.’ Oeps. Ik heb 24 uur respijt gevraagd en ze weer netjes brons gepoetst. Als er iets misgaat dan lach ik en zeg: ‘Oh ben ik toch een mens. Ik heb een foutje gemaakt.’ Al staat het zweet me op het voorhoofd. Ik heb heel veel vaste klanten, meestal reageren ze begripvol. Andersom doe ik dat ook. Zo ben ik de vreemdste dingen tegengekomen; gebruikt maandverband in een dameslaars en een keer zelfs een heroïnespuit. Dan was er nog een meneer op leeftijd die schoenen bracht voor reparatie. Zijn vrouw haalde ze een paar dagen later op. Het rood kanten bh’tje dat ik in de schoen had gevonden was duidelijk niet in haar maat. Dat heb ik onopvallend uit de tas gehaald voor ik ’m aan haar meegaf. Soms is het beter om niets te zeggen.’’
4. Hoe persoonlijker, hoe beter
Veel mensen werken thuis, en zullen dus actief contact moeten zoeken met collega’s via de telefoon, videovergadering of mail om een foutje te bekennen. Het nadeel van mail of app: je kan niet zien hoe de ander reageert. ,,Iemand kan foeterend jouw mail of whatsapp lezen. Hoe de boodschap valt mis je dan’’, vertelt Peters. ,,Pak dus toch die telefoon. Tenzij je een hele grote groep moet spreken, of het heel belangrijk is dat je zorgvuldig eigen woorden moet kiezen.’’
De blunder van Monique van Dijk (muziektherapeut)
,,Ik was net begonnen als personeelsadviseur bij de post en mocht met alle collega’s een dag meelopen. Op dag twee reed ik mee met een pakketchauffeur. Hij vertelde alles over de regels en voorschriften, en hoe belangrijk het was om de bus tussendoor steeds te vergrendelen. We bleken bij elkaar in de buurt te wonen dus hij bood aan het eind van de dag aan m’n fiets achterin te gooien en me thuis af te zetten. Relaxt. We stapten uit voor mijn huis, ik drukte op het knopje van de vergrendeling en gooide de deur dicht. Alleen lagen de sleutels nog voorin. De teamleider moest de reservesleutel komen brengen. Het enige voordeel: het ijs was gebroken. Ik had namelijk ‘geen postbroek versleten’, was een buitenstaander. Maar vanaf dat moment werd ik in de familie opgenomen.’’
Heeft je collega een blunder gemaakt? Coach Charlotte van ‘t Wout geeft tips om je kritiek het best te uiten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Baan kwijt door corona Andres: ‘Van het vierkoppige team moest er één weg, dat was ik’
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan: Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo maar door. Andres Escobosa (55) uit Enschede was R&D procestechnoloog bij een technologiebedrijf. Een dag voor zijn vakantie kreeg hij te horen dat hij zijn baan zou verliezen. Inmiddels is hij drie maanden aan het solliciteren. ,,Ik blijf positief.’’ -
Teams-bingo: welke types turf jij in je volgende videomeeting?
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: videobelbingo -
Salaris Iris: ‘Ik heb 1500 euro meer gevraagd dan ik daarvoor verdiende’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Iris (35) werkt 31 uur in de week als businessanalist. Zij is de schakel tussen de klant en het projectteam dat de software voor de klant maakt. Daarnaast werkt ze 20 uur per week aan haar blog Onebrokegirl.nl, over geldzaken. -
PREMIUM
Veel ondernemers dreigen te verzuipen door lockdown: ‘Men heeft niet door hoe zwaar wij het hebben’
Ondernemers mogen rekenen op extra steun nu de lockdown wordt verlengd. De diepe zakken van minister Hoekstra zijn nog lang niet uitgeput. Al moeten de verwachtingen ook worden getemperd: niet elk bedrijf zal worden gered. -
Antwerpse burgemeester De Wever in onderbroek tijdens interview: ‘Hoe weet jij dat?’
Bart de Wever, de burgemeester van Antwerpen en partijleider van de Vlaams-nationalistische N-VA, heeft zichzelf vandaag een kort moment in verlegenheid gebracht toen een interviewster van de Belgische zender Radio 2 opviel dat hij onder zijn overhemd slechts een onderbroek droeg. ‘Hoe kan jij dat weten?', vroeg de verbaasde burgervader zich daarna hardop af.
-
PREMIUM
Roerig jaar voor tassenontwerper Omar Munie vanwege omstreden vastgoeddeal: ‘Ik heb er geen cent aan verdiend’
Het levensverhaal Omar Munie leest als een jongensboek. Hij kwam op 9-jarige leeftijd als vluchteling vanuit Somalië naar Nederland, maar wist zich in korte tijd te ontwikkelen tot een succesvolle ontwerper. De Hagenaar won verschillende prestigieuze prijzen, maar kwam de laatste twee jaar vooral in het nieuws vanwege een omstreden vastgoeddeal met het Rijk. En dat doet hem duidelijk pijn. ,,Ik heb er geen cent aan verdiend.’’ -
Supermarkten tevreden over klanten die (bijna) allemaal mondkapje dragen
De mondkapjesplicht leidt tot nu toe niet tot grote problemen in de supermarkten. Dat meldt branchevereniging Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). -
Vaker pauze en meer sporten: dit zijn de goede voornemens van thuiswerkers
Thuiswerkers willen actiever worden in 2021. 40 procent wil meer tijd maken voor extra beweging en sport en ruim een derde wil vaker een pauze nemen om even los te komen van werk. Dat blijkt uit het nieuwjaarsonderzoek van online-pensioenuitvoerder BeFrank.