Waarom we geen ‘nee’ kunnen zeggen tegen dat lekkere koekje of die nieuwe telefoon
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de opvallendheidsbias.
Veel thuiszitten betekent in mijn geval ook veel snacken. Op mijn koektrommel prijkt daarom een blaadje van de scheurkalender van 13 januari: ‘Over een jaar zou je willen dat je vandaag was gestart’. Het is een mislukte poging om mezelf te behoeden voor te veel koekjes eten, en voor de ‘opvallendheidsbias’. Die denkfout staat erom bekend dat ’ie het ons lastig maakt om ons aan ons dieet te houden, te sparen of om zuinig met energie om te gaan.
Wanneer we informatie afwegen, dan letten we namelijk vooral op wat we nú zien of voelen. Oftewel: wat opvalt. Wat we niet zien of wat ons niet opvalt, vinden we niet zo belangrijk. Nu zie en ruik ik een lekkere kokosmakroon die voor het grijpen ligt. Ik heb dus hele goede argumenten om deze op te eten. Het tegenargument is dat het niet zo gezond voor me is en dat ik over een jaar ontevreden op de weegschaal sta. Maar dat kan ik me nu niet zo levendig voorstellen en vind ik dus niet zo belangrijk.
Wanneer we informatie afwegen, dan letten we namelijk vooral op wat we nú zien of voelen
Wil je producten verkopen, dan moet je zorgen dat goede argumenten opvallen en je klanten vervelende bijkomstigheden in de toekomst even vergeten. Geef ze een goed gevoel bij die nieuwe, mooie auto of telefoon en iedereen vergeet spontaan het hoge benzineverbruik en de flinke maandlasten.
Boven tafel
En wat ook menig ouder zal hebben ervaren: je kan wel dreigen dat je kinderen elke dag de hond zullen moeten uitlaten, óók als het regent.
Maar de opvallendheidsbias zorgt ervoor dat al die tegenargumenten als sneeuw voor de zon verdwijnen zo gauw we zo’n lieve puppysnoet zien. Stel dat je voor een beslissing staat, hoe voorkom je dat je valt voor de argumenten die het meest levendig zijn en opvallen? Je wilt juist ook de onopvallendheden boven tafel krijgen.
Mijn briefje op de koektrommel is niet goed genoeg. Beter is directe feedback over wat je keuze echt kost. Onderzoekers kwamen er bijvoorbeeld achter dat mensen minder lang douchen als ze horen hoeveel energie dat kost. En ook zouden we minder overeten als we weten hoeveel calorieën we eten. Gelukkig werkt mijn vriend ook thuis en krijg ik van hem directe feedback: ‘Pak je nou alwéér een koekje?’
Meer weten over onze hersenen op de werkplek? Lees dan ook Chantals boek Ons feilbare denken op het werk: over denkfouten op de werkvloer (2018).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom je collega’s niet kunt overtuigen met argumenten
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: het ‘backfire-effect’. -
PREMIUM
Deze bekende Nederlanders begonnen allemaal op de mavo: ‘Voor mij juist een zegen’
Minister, operazangeres, cabaretier, topsporter, topkok. De carrière van deze mensen begon op de mavo: ‘Belachelijk dat er vaak met dedain over wordt gepraat.’ -
Hoe een groot team ervoor zorgt dat je langzamer gaat werken
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: sociaal nietsnutten. -
PREMIUM
Patricia (32) heeft al bijna twintig banen gehad: ‘Insteek is niet om er weer zo snel mogelijk weg te zijn’
Patricia hopt van de ene baan naar de andere, maar ‘is eigenlijk heel standvastig’. 32 jaar is ze inmiddels en de kans dat ze ooit bij een werkgever haar zilveren jubileum viert, lijkt nihil. Zij heeft al bijna twintig banen gehad. Niet dat ze steevast uit een soortement van rusteloosheid hopt om het hoppen, dát niet. Het overkomt haar. -
Getest: Dit is de beste vrijstaande vaatwasser
Wat is de beste vrijstaande vaatwasser? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen -
-
-
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
‘Als we toch mensen verdelen in hokjes, laten we dan ons best doen om álle relevante hokjes te noemen’
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: hoeveel vinkjes kan jij aankruisen?