Waarom je jouw collega’s niet zo goed kent als je zelf denkt
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: mensenkennis
Delen per e-mail
Of ik een tekening kon maken, vroeg vriendin A. in een appje. Ik was alweer bijna vergeten dat ik ooit graag tekende, maar A. kent me ongeveer mijn hele leven. We maakten als pubers cassettebandjes voor elkaar, aten als student nachtelijke tosti’s en ik was getuige op haar huwelijk. Alleen had ze even gemist dat ik eigenlijk al vijftien jaar niet meer teken.
Ik durf niet eens meer, er zijn zoveel betere tekenaars dan ik. Raar dat ze dat niet wist; ze kent me al zolang. Maar blijkbaar werkt het precies andersom, bewezen gedragswetenschappers bij koppels. Hoe langer je iemand kent, hoe sléchter je diegene kent. Hun proefpersonen moesten voor zichzelf en voor hun partner van 118 dingen aangeven hoe leuk ze die vonden.
Koppels die elkaar nog maar twee jaar kenden hadden 42 procent van de vragen goed, maar wanneer stellen meer dan tien jaar samen waren kelderde het percentage tot 36 procent
Mensen dachten dat ze wel 60 procent van de vragen goed konden beantwoorden over hun eega, maar ze waren er veel slechter in. Koppels die elkaar nog maar twee jaar kenden hadden 42 procent van de vragen goed, maar wanneer stellen meer dan tien jaar samen waren kelderde het percentage tot 36 procent. Dramatisch slecht. De verklaring? Vooral in het begin van een relatie doen we erg ons best om elkaar te leren kennen. Maar als voorkeuren door de jaren heen veranderen, hebben we dit helemaal niet door.
Nieuweling
Die collega waar je al twaalf jaar je kantoor mee deelt, die zakenrelatie waar je als kind al balletjes mee trapte, of zelfs de partner waarmee je je kinderen grootbrengt: hoe goed ken je deze mensen? Op het werk kun je makkelijk collega’s opnieuw leren kennen. Stel een stagiaire of nieuwe medewerker voor aan de oude garde. Deze nieuweling stelt allerlei vragen die jij niet meer kan stellen. Heel leerzaam. (‘Ah, is dát zijn werk? Nooit geweten.’)
Maar hoe doe je dat thuis? Psycholoog Arthur Aron stelde een lijst met 36 vragen samen om je relatie te verdiepen. Zoals: Zou je beroemd willen zijn? Wat is je ergste herinnering? Waar droom je al heel lang van en waarom heb je het niet gedaan? Wat is een perfecte dag voor jou? Vervolgens moet je elkaar vier minuten in de ogen kijken. Vreemden zouden zelfs verliefd worden op elkaar als ze deze vragen stellen. Is er een mooier cadeau voor komende Valentijnsdag?
Meer weten over onze hersenen op de werkplek? Lees dan ook Chantals boek Ons feilbare denken op het werk: over denkfouten op de werkvloer (2018).
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Terugkeer naar kantoor? Bij T-Mobile kunnen ze niet wachten
Werkend Nederland staat te popelen om terug te keren naar kantoor. Nog onduidelijk is hoe dat straks zal zijn. Telecombedrijf T-Mobile vraagt zijn medewerkers naar hun wensen. En die mogen over meer meedenken dan alleen de inrichting van werkplekken en het aantal dagen op kantoor. -
Succespitch bij Dragons' Den bezorgt Julian ware run op slaaprobot
Liefst 976.000 mensen schakelden donderdagavond naar WNL op NPO 1 om de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Dragons’ Den te kijken. Zij zagen deelnemer Julian Jagtenberg een strakke pitch geven over zijn innovatieve slaaprobot die een einde moet maken aan slapeloosheid. Investeerders Pieter Schoen en Michel Perridon wilden samen 2 miljoen euro steken in zijn scale-up Somnox. ,,Sindsdien is het gekkenhuis bij ons.” -
interview
We werken minder dan andere Europeanen, maar waarom zijn we dan zo druk?
Nederlanders zijn gemiddeld iets minder druk dan de inwoners van andere landen. Tegelijkertijd vóelen we ons minstens even druk. Ook midden in een lockdown lijken we bezig te moeten blijven. Waarom? Hoogleraar sociologie Tanja van der Lippe schreef er het nieuwe boek Waar blijft mijn tijd? over. -
Waarom je succesvoller lijkt met rode sneakers aan
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: thuiswerkkloffie. -
wat doet een...
Agnes is productmanager loempia's: ‘We maken er 5 miljoen per week’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Agnes van der Niet (38) internationaal productmanager bij snackproducent Goodlife Foods.
-
PREMIUM
Poetsen beu? Peter bedacht dé oplossing voor kinderen (en gefrustreerde ouders): tandpasta-tabletten
De frustratie, elke dag. Twee minuten ’s ochtends, twee minuten ’s avonds. Tandenpoetsen met kleine kinderen kan af en toe een hels karwei zijn. Daar bedacht Peter Radix (44) uit Woerden iets op. Hij lanceert Fairytabs, een bedrijf in tandpastatabletten voor kinderen. -
Waarom mensen liever alles bij het oude houden
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: iets nieuws. -
PREMIUM
In 2017 kwam ze naar Nederland, nu is Iman (23) de eerste vrouw met hoofddoek in Rode Kruis-campagne
Iman (23) is de eerste vrouw met een hoofddoek die in een campagne van het Nederlandse Rode Kruis een hoofdrol te pakken heeft. En wie haar cv bekijkt, kan niet anders dan respect hebben voor de jonge vrouw uit Stolwijk.