Waarom je beter gaat werken van een (virtuele) koffiepauze met collega’s
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is? Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: virtuele koffiecorner.
Delen per e-mail
Als ik een online workshop geef, is er een vraag die heel regelmatig voorbij komt. ,,Hoe zorg ik in deze coronatijd op een fijne manier voor een goed contact met werkrelaties?” En dat die vraag zo leeft, dat snap ik ook wel. Het klinkt namelijk makkelijker dan het is.
De Boston Consulting Group deed onderzoek onder ruim 12.000 werknemers over het werken tijdens corona. Juist het scheppen van sociale verbondenheid is een pittige, maar essentiële opgave. Goede sociale contacten op het werk brengen een sterke verbetering in de onderlinge samenwerking. En die heb je weer nodig als je de communicatie of het verwerven van vaardigheden wilt verbeteren. Of als je efficiënt wil innoveren. Kortom: samenwerking is cruciaal voor zo ongeveer elke organisatie.
Virtuele koffie
Het onderhouden van je contacten gaat bij het thuiswerken niet vanzelf. Bij Deloitte hebben ze daarom de virtual Coffee Club opgericht, collega’s worden random aan elkaar gekoppeld voor een gesprek van een half uurtje. Volgens senior partner Richard Houston is de club een grote hit.
Bij iProspect ontwikkelden ze speciaal voor nieuwe collega’s die starten in coronatijd een tool die werknemers twee keer per dag aan een willekeurige andere collega koppelt om even koffie te drinken. De tool sloeg aan en wordt inmiddels ook door anderen binnen het bedrijf gebruikt. “…ze vinden het fijn om een persoonlijk praatje te maken met een collega met wie ze misschien niet direct samenwerken”, vertelt Alexander Pervalov aan Het Parool.
Zo creëer je een virtuele koffiecultuur in jouw organisatie:
1. Misschien ben je lid van een club binnen je organisatie, zoals een jongerennetwerk? In je netwerk kun je een inschrijving starten en de enthousiastelingen koppelen.
2. Of zet een virtuele koffiepauze op binnen je team: rooster het in. Een collega begint en zoekt een ander op. Die ander neemt de week erna het initiatief en belt iemand en zo gaat de keten verder. Of maak duo’s door lootjes te trekken op een online kick-off borrel.
3. Open een extra kanaal voor al je collega’s in het binnen jullie organisatie gebruikte digitale systeem: jullie virtuele koffiecorner. Prik twee tijdstippen op de werkdag van een uur en geef binnen je organisatie je virtuele koffiecorner bekendheid. Iedereen is welkom om in te loggen, om zomaar even met wie er verder is een koffietje te drinken. Breng je koffiecorner wel regelmatig binnen je organisatie onder de aandacht, anders is de kans groot dat ’ie leeg komt te staan.
Breng je koffiecorner wel regelmatig binnen je organisatie onder de aandacht, anders is de kans groot dat ’ie leeg komt te staan
4. Voor het programma Teams is er Icebreaker, die wekelijks twee collega’s koppelt en hiervoor een uitnodiging stuurt. Iedereen kiest zelf of íe meedoet en kan ook pauzeren. Je krijgt Icebreaker niet met één muisklik werkend, dus enige IT-ondersteuning is wellicht handig.
Zowel Deloitte als iProspect tuigden een systeem(pje) op om de virtuele koffiemomenten ook daadwerkelijk plaats te laten vinden. Slim, want het is een illusie om te denken dat dit wel spontaan gebeurt. We doen dit niet even tussendoor op een werkdag. We bellen niet zo maar een collega of sturen een mailtje voor een koffie-afspraak. Dat zou trouwens best kunnen hoor: de kans is groot dat je een enthousiast antwoord krijgt. We missen onze collega’s en vinden het fijn weer eens een praatje te maken.
Mirjam Wiersma is trainer, spreker en auteur van Zakelijk flirten en Elke werkdag een topdag. Voor deze site schreef ze eerder over mini-experimenten voor een betere werkdag en over het verbeteren van je sollicitatieskills.
Je koffie-to-go bestellen in een iglo? Hier kan het:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Help het mkb herstellen, zegt ONL-voorzitter: ‘Ze eten nu hun pensioenpotje op’
Hans Biesheuvel, voorzitter van ondernemersorganisatie ONL, vindt dat er meer oog moet zijn voor problemen in het mkb. ,,Zorg dat bedrijven straks kunnen rekenen op coulance bij het wegwerken van schulden.’’ -
PREMIUM
Deze hoteluitbater heeft zestien hotels in zes landen: ‘Ik ben soms een beetje té vasthoudend’
Grote belangen, groot geld, veel werknemers: wat drijft topbestuurders? Het succes is voor hen, maar ook de tegenslagen in crisistijd. Liran Wizman (44), oprichter en voorzitter van hotelgroep Sircle Collection, gebruikt de coronatijd om nieuwe dingen te bedenken. -
Kleine ondernemer? Dit bepaalt of klanten een prijsverhoging accepteren
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: gerechtigheid -
Wat doet een...
IT’er Ammar (32) houdt de NS-website draaiende: ‘Als kind stond ik al bekend als probleemoplosser’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Ammar Alkhatib (32), technisch applicatiebeheerder bij de NS in Utrecht. -
Tips om meer te bewegen op een werkdag: ‘Ik ga wekelijks winterzwemmen’
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is? Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: samen sporten.
-
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen. -
Wat doet een...
BN'ers staan in de rij voor de zijdeboeketten van Sharon (27): ‘Mijn winkel werd te klein’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: bloemist Sharon Knöbel (27) die haar eigen bloemenwinkel en zijdeboekettenshowroom heeft in Broek op Langedijk. -
Sanny en Marloes van het Deadline Bureau zitten uitstellers achter hun vodden aan
Lukt het je maar niet om je opdrachten op tijd af te krijgen en baal je daarvan? Dan kun je vanaf deze week de professionele hulp van het Deadline Bureau inschakelen. Ondernemers Sanny Ensing en Marloes Matthijssen helpen je bij het stellen van doelen en bellen je op voor een motiverende schop onder je kont.