Waarom bumperkleven je niet eerder thuis brengt
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: meebewegen met de stroom
Laatst ging ik sinds tijden weer met de trein en dat was een verademing. Iedereen houdt wat afstand. Heel anders dan mijn treinreizen pre-corona. Elke ochtend werd ik met duizenden anderen op het perron van Amsterdam CS geduwd, als opgedroogde stopverf uit een tube. Bij de roltrappen werd je opzij geduwd door voordringers. Het duurde een eeuwigheid voor je buiten stond.
Pak vlokken
We deden het ook helemaal verkeerd, zo blijkt uit computermodellen van de Duitse wiskundige socioloog Dirk Helbing die mensenmassa’s nabootsen. Wanneer je elkaar geen ruimte geeft bij smalle doorgangen zoals treindeuren en roltrappen, dan is er totaal geen doorstroom meer. Zoals vlokken die met z’n allen voor het boterhamvormige gat gepropt zitten als je het pak ondersteboven houdt. Schud je een beetje, dan krijgen de individuele vlokken weer ruimte en kunnen ze vlot de verpakking uit.
Voorkom dit sneller-is-langzamer-effect en houd afstand, is Helbings belangrijkste boodschap dan ook. Ook in het verkeer. Bumperkleven brengt je niet sneller thuis, juist niet. Okay, maar van rijlaan wisselen dan? Nee helaas, ook al dat in- en uitvoegen levert niks op, behalve nog meer vertraging, blijkt uit onderzoek. Als iedereen probeert twee keer zo snel vooruit te komen, gaan we met z’n allen twee keer zo langzaam. Beter ga je op hetzelfde tempo als de groep, in plaats van die stroom te verstoren. Samen ga je het snelst.
Harder rennen dan de rest
Terwijl ik samen met mijn medepassagiers vlotjes het station verlaat, vraag ik me af of carrièremaken niet werkt volgens hetzelfde principe. Als starter probeerde ik harder te rennen dan de rest. Ik wist waar ik naartoe wilde en probeerde daar zo snel mogelijk naartoe te gaan, tegen alle stromingen in. Ik kwam wel vooruit, maar werd ook erg moe en mensen werden geïrriteerd van mijn geduw en getrek.
Tegenwoordig maak ik veel meer gebruik van de kracht van de massa. Ik heb wel enigszins een idee waar ik heen wil en als ik zie dat mensen toevallig die kant op gaan, dan kijk ik of ik met ze mee kan lopen. Een beetje als toen ik nog een oud dieseltje reed en geduldig rechts bleef plakken in de file. Uiteindelijk was ik net zo snel bij mijn afrit als de chauffeurs die slim dachten te zijn.
Meer weten over psychologie en werk? Lees Chantals boeken Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn, 13 tips tegen perfectionisme (2021) en Ons feilbare denken op het werk (2018).
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Lissy en Pascal hebben niet één, maar twee banen: ‘Mensen verklaren me voor gek’
Voor het geld doen ze het niet. Dat kunnen ze makkelijk met één baan verdienen. Toch houden Pascal de Vos (37) en Lissy Cornelissen (23) er nóg een baan op na. Sommigen verklaren hen voor gek. Zelf zijn ze juist gelukkiger met twee banen. -
PREMIUM
Kies de regenton die bij jou past en laat die regen maar komen
Planten water geven, ramen lappen en zelfs de wc doorspoelen: je kunt een hoop doen met regenwater. Maar dan moet je het wel eerst opvangen. Een regenton biedt de oplossing. -
Na corona heeft de werknemer weer genoeg vertrouwen om van baan te wisselen
Werknemers hebben de banen voor het uitkiezen en doen dat ook weer volop, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Door corona bleven mensen relatief lang bij hun werkgever, maar sinds de coronazorgen zijn verdwenen stappen mensen weer gemakkelijk over naar een andere baan. -
Autoriteitsprobleem? ‘Als ik mijn leidinggevende een flapdrol vind, laat ik dat weten’
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: gevoelig voor autoriteit -
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie.
-
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland
Eigenaren van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden. -
Waarom het oké is als je niet verlangt naar geld, succes en roem
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: succesvol zijn -
FNV
Baas beschermt personeel te weinig tegen hitte: 'Niets doen is geen optie’
Werknemers hebben zich bij hun vakbond beklaagd over bazen die te weinig zouden doen om hen te beschermen tegen de hitte. Vakbond FNV vindt dit ‘onbestaanbaar’.