Rommelige werkplek schoon krijgen én houden: ‘Geen pennenbakjes vol lege pennen op je bureau’
Rondslingerende papiertjes, achtergebleven broodkruimels en ingedroogde koffievlekken. Bij het (thuis)werken wordt je bureau al snel een rommeltje. Voor internationale ‘Ruim-je-bureau-op-dag’ geven schoonmaker John Heuckeroth en opruimcoach Marianne Bodenstaff tips voor een schone en geordende werkplek.
Een nette werkplek is ook een hygiënisch schone werkplek. Dit is het stappenplan van schoonmaker John Heukeroth:
1. Maak ruimte vrij
Voordat je begint met schoonmaken is het belangrijk om eerst alles in je werkkamer op te ruimen. ,,Dan kan je goed bij alle moeilijke hoekjes’’, vertelt Heuckeroth. ,,Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk ruimte vrij maakt. Dus verplaats papieren, losse boeken en kleine ladekasten even naar de gang of de logeerkamer.’’
2. Pak stof en etensresten aan
Voordat je met een sopje aan de gang gaat, adviseert Heuckeroth om eerst alles in de werkkamer te droogreinigen. ,,Haal een stofzuiger of swiffer door de kamer. En verwijder al het stof dat je ziet met een doekje.’’
Ook is het slim om het toetsenbord onder handen te nemen. ,,Houd hem op de kop en tik drie keer op de achterkant. Dan zijn de kruimels zo verdwenen.’’ Haal er daarna een vochtig (desinfecterend) doekje over, zodat ook de toetsen weer schoon zijn. ,,Veel mensen vergeten dit. Maar het is echt heel hygiënisch om dagelijks je toetsenbord schoon te maken. Zeker als je bedenkt waar je vingers overal zijn geweest’’, vertelt de schoonmaker.
3. Ga vlekken te lijf met een microvezeldoekje
Als alles stofvrij is, kan de echte schoonmaak beginnen. ,,Alleen water en een microvezeldoekje zijn voldoende’’, vertelt Heuckeroth. ,,Zeep of bleek is helemaal niet nodig. Tenzij je de koffievlek met geen mogelijkheid uit je tafelblad krijgt.’’
Zeep kan volgens de schoonmaker soms leiden tot allergische reacties en de geur kan eventueel afleiden van het werk. ,,Met alleen water en het licht schurende microvezeldoekje krijg je het schoon genoeg. Zeker als je al het vuil regelmatig weghaalt. Maar als je zeep wil gebruiken, sta je daar natuurlijk vrij in.’’
4. Vergeet je apparatuur niet
Als alles schoon is, adviseert Heuckeroth om nog even snel een vochtig doekje over het beeldscherm en de muis te halen. Zodat alles écht stofvrij is. En dan mogen alle spullen weer terug de werkkamer in.
Houd alleen spullen op je bureau die je vaak gebruikt. Dus geen vol pennenbakje met lege pennen
Nu je werkplek weer helemaal schoon is, wil je het ook zo houden. Dit zijn de tips van opruimcoach Marianne Bodenstaff van Huishouden Op Orde:
1. Houd het geordend
Iedereen heeft spullen op zijn bureau staan die hij of zij niet gebruikt, denk aan een schaar of een lege pen. Bodenstaff adviseert om hier eens kritisch naar te kijken. ,,Houd alleen spullen op je bureau die je vaak gebruikt. Dus geen vol pennenbakje met allemaal lege pennen. Eén pen is voldoende.’’ De rest - van de werkende pennen - bewaar je in een bureaulade of in de kast.
2. Leg alles meteen weer terug op de goede plek
En mocht je bijvoorbeeld die schaar wel nodig hebben, laat hem dan na gebruik niet op het bureau slingeren. ,,Ruim het direct op. Want een vol bureau is een vol hoofd’’, zegt Bodenstaff. Het kan helpen om alle spullen een vaste plaats te geven en dit consequent vol te houden. ,,Dan leg je ze vanzelf weer terug op de juiste plek.’’
3. Investeer in goede mappen
Orde is het belangrijkste om een werkplek netjes te houden. De opruimcoach adviseert dus ook om te investeren in goede mappen. ,,Het liefst tijdschriftmappen, want die kun je labelen.’’ Zo kan je duidelijk onderscheid maken tussen de administratie, presentatieteksten en privé-kopietjes.
,,Als de map vol is, ga je vanzelf kijken of er niet iets weg kan.’’ Zo voorkom je dat er overal losse papiertjes liggen. ,,En vervang post-its door notitieboekjes waarin je je to-do-lijst opschrijft. Dit is overzichtelijker en zo raak je nooit een aantekening kwijt’’, zegt Bodenstaff.
Lees ook bij Intermediair: Ruim je bureau op volgens de Marie Kondo-methode
Dagelijks herhalen
Iedereen die bovenstaande tips heeft opgevolgd zit nu in een nette én schone werkkamer. Maar dan zal je zien dat je bureau na de lunch alweer vol ligt met broodkruimels. Houd er een routine op na, dan zal je zien dat je werkplek altijd schoon blijft.
Bodenstaff adviseert om aan het einde van elke werkdag 10 minuten te reserveren om je bureau op te ruimen en alles schoon te maken. ,,Stofzuig de kamer en haal een vochtig doekje over het bureau. Dan kan je de volgende dag weer fris beginnen.’’ Daarnaast geeft Heuckeroth nog de tip om het direct schoon te maken als iets vuil wordt. ,,Je wil niet uren naar broodkruimels of een koffievlek kijken. Pak wat water en binnen een paar seconden is het weer schoon.’’
Dit artikel is eerder gepubliceerd en aangepast aan de actualiteit.
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
Waarom je lekkerder werkt achter een opgeruimd bureau
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de invloed van rommel -
Mae (23) haalde hbo-diploma ondanks alle negatieve adviezen van leraren: ‘Ik was te lief voor de havo’
De 23-jarige Mae kreeg op de basisschool te horen dat ze te lief was voor de havo en werd naar de mavo gestuurd. Zelfs na het behalen van haar havo-diploma bleef die uitspraak haar nog lang achtervolgen. Inmiddels heeft ze een hbo-diploma in de pocket en runt ze haar eigen bedrijf. ,,Ik ben uiteindelijk dankbaar hoe dit allemaal is gelopen, want ik heb er één heel belangrijke les van geleerd: laat nooit iemand jouw zwakke punten bepalen.” -
PREMIUM
Peter was trucker, accountmanager en verkoper, nu gaat hij een strandpaviljoen runnen: ‘Altijd vol ideeën’
Horecazaak Strand Zomer aan de Nieuwkoopse Plassen heeft wéér een nieuwe eigenaar, de vierde in vier jaar tijd. Aan enthousiasme en plannen ontbreekt het hem niet. Wel aan horeca-ervaring: Peter Wahlen verruilt de vrachtwagen voor de strandtent.Nieuwkoop
-
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
-
-
Deze kleine dingen kunnen onnodig veel tijd van je werkdag afsnoepen
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: tijdwinst boeken -
Wat doet een...
‘Van een inbox met 1600 ongelezen mails gaan mijn handen jeuken’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service-engineer, een lab-technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Floor Schliekelmann (28) is personal virtual assistant.