Het zat er al aan te komen: ‘ook voor GOL geldt, stikstofneerslag opnieuw berekenen’
DEN HAAG/WAALWIJK – De wegenplannen die onderdeel zijn van de GOL (Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat), moeten vrijwel zeker opnieuw worden bekeken en mogelijk aangepast. Dat bevestigde landsadvocaat Hans Besselink donderdag namens de provincie Brabant, bij een zitting van de Raad van State.
Het zat er al aan te komen, nu de Raad van State woensdag in een andere rechtszaak een streep haalde door het tracéplan voor de A15, vanwege de stikstofproblematiek. Die problematiek daar is vergelijkbaar met die van de GOL-plannen rond de A59. De Raad van State heeft grote twijfel of de landelijke rekenmethode (SRM-2) voor het vaststellen van de stikstofneerslag op nabijgelegen natuurgebieden wel juist is.
‘Afkapgrens’ van vijf kilometer
Want voor wegen berekent de SRM-methode de stikstofneerslag op maximaal vijf kilometer van de weg. De Raad van State oordeelde in de A15-zaak dat die vijf kilometer te beperkt is. De stikstofneerslag in beschermde natuurgebieden, die leidt tot verzuring, moet ook op grotere afstanden van een wegenbouwproject bekeken worden.
In de A15-zaak gaf de Raad de minister van Infrastructuur en Waterstaat een half jaar om met een beter verhaal te komen, of de rekenmethode te herzien.
5-kilometergrens ook bij de GOL
Voor het GOL-project, dat onder meer de aanleg van parallelwegen langs en aansluitingen op de A59 regelt, is ook een grens van vijf kilometer aangehouden. Namens de provincie benadrukte de landsadvocaat dat bij het GOL met hetzelfde bijltje is gehakt als bij de A15. ,,In dit geval vraag ik dan ook om een vergelijkbare oplossing als bij de A15.”
Mocht de Raad van State dat ook zo zien, dan betekent dat over enkele weken na de uitspraak minimaal een half jaar vertraging voor de GOL-plannen. De uitspraak kan ertoe leiden dat de provincie meer stikstofruimte moet compenseren, bijvoorbeeld door extra boerderijen op te kopen. Maar ook aanpassing van de wegenplannen kunnen noodzakelijk zijn.
Tegenstanders GOL: berekeningen deugen sowieso niet
En die vertraging staat nog los van alle mogelijke andere gebreken die nog aan te licht komen en aangepast moeten worden. Volgens een groot aantal tegenstanders, die de afgelopen twee dagen de rechtszaak in Den Haag bijwoonde, deugen de stikstof- en verkeersberekeningen sowieso niet.
Als het aan hen ligt moeten de GOL-plannen in zijn geheel op de schop en worden herzien. Velen vinden bovendien dat de GOL-plannen geïntegreerd moeten worden met een alomvattend plan voor de verbetering van de A59.
Of de Raad van State daarin mee gaat, volgt over enkele weken uit de uitspraak. Dan wordt wellicht ook duidelijk of een uitspraak van het Europese Hof over inspraak, invloed heeft op de GOL. Het zou kunnen dat bezwaren van mensen die verder weg wonen, dan alsnog meegenomen moeten worden. Nu zijn die niet-ontvankelijk verklaard.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Weer praten over de GOL? Dat was toch allang beslist?
DRUNEN/DEN BOSCH - Het plan van de provincie om de stikstofproblemen rond Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) op te lossen, rammelt en is wettelijk niet eens toegestaan. Dat stelt Van Gol naar Beter. De stichting grijpt de discussie aan om het eigen plan voor de Baardwijkse Overlaat opnieuw onder de aandacht te brengen. Maar de discussie was toch al lang afgerond, besluiten waren toch al genomen? -
Met video
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
‘Uitvoering GOL kan over jaar starten’. Maar eerst even langs de Raad van State
DE LANGSTRAAT - De ‘echte’ werkzaamheden voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) kunnen over een klein jaar kunnen beginnen. Althans, dat verwachten de betrokken gemeenten, het waterschap en de provincie. Maart 2023 zou de klus dan geklaard kunnen zijn. Maar eerst buigt de Raad van State buigt zich in januari over de bezwaren. -
Nieuwe uitspraak rond stikstof raakt ook de GOL
DE LANGSTRAAT - Precies op de dag dat de Raad van State zich boog over de bezwaren tegen de GOL-plannen, deed diezelfde Raad in een andere zaak een 'stikstofuitspraak’ die nagenoeg zeker ook voor het miljoenenplan in De Langstraat gevolgen gaat hebben. Welke dat precies zijn, wordt waarschijnlijk vandaag al duidelijk. -
PREMIUM
Tegenvaller: Aankoop boerenbedrijf lost stikstofprobleem GOL toch níet op
DE LANGSTRAAT - Een tegenvaller voor de GOL-plannen. Hoe groot is nog onduidelijk, maar toch. De aankoop van agrarisch bedrijf Kanaalweg 5 in Drunen levert bij nader inzien níet genoeg ‘stikstofwinst’ op om uitvoering van Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat mogelijk te maken. Er is alsnog extra stikstofruimte nodig, anders komt de noodzakelijke vergunning er niet.
-
‘Bommetje’ onder inspraak GOL-plannen door uitspraak Europese Hof
DEN HAAG/DE LANGSTRAAT – De Raad van State gaat onderzoeken of een kersverse uitspraak van het Europese Hof van Justitie over gaten in de inspraakprocedures bij Nederlandse (wegen)bouw- en milieuprojecten, gevolgen heeft voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). -
-
-
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd.