Trillingen en geluidsoverlast door treinen Brabantroute: PvdA eist compensatie voor Brabanders
De PvdA eist dat Brabanders worden gecompenseerd voor de overlast van de vele giftreinen die via de zogeheten Brabantroute door de provincie rijden. Dat schrijven partijleden zaterdag in een opiniestuk in het Brabants Dagblad.
Delen per e-mail
,,Een ding is zeker’, zegt de Bossche PvdA-fractievoorzitter Pieter Paul Slikker, die zijn partijgenoten optrommelde. ,,Brabant gaat nog minstens tien jaar last hebben van giftreinen. De afronddatum van de voor goederen bestemde Betuweroute van Rotterdam naar Duitsland wordt steeds verder naar achteren geschoven; nu van 2026 naar ten minste 2030. Tegelijkertijd verwacht ProRail dat het goederenvervoer over het spoor in tien jaar met de helft zal toenemen. Dat betekent nóg meer overlast op de Brabantroute.” Die loopt van Dordrecht dwars door de binnensteden van Breda, Tilburg en Eindhoven naar Venlo.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Giftreinen, een gevaar voor Brabant? ‘Ministerie lijkt zich niks aan te trekken van de eigen afspraken’
Het is een rustige, heldere nacht als op 4 mei 2013 een Nederlandse goederentrein door het Belgische stadje Wetteren raast. Er lijkt niks aan de hand, maar net wanneer de trein de bebouwde kom verlaat, ontsporen vijf wagons met daarin de giftige vloeistof acrylonytril. Binnen één tel vat de sloot langs het spoor vlam: een oogverblindende rivier van vuur, driehonderd meter lang. Giftige rookwolken stijgen op en bedreigen de huizen in de buurt. Via het rioolsysteem dringt de stof huizen in een straal van één kilometer rondom de rampplek binnen. -
Tilburgs schoonmaakbedrijf moet toch boete betalen nadat werknemer stukje vinger verliest
TILBURG - Het Tilburgse schoonmaakbedrijf Cleaning Services moet alsnog een boete van 13.500 euro betalen vanwege een bedrijfsongeval in maart 2019 waarbij een werknemer een stukje van een vinger verloor. -
Straf voor Tilburger die op Insta handelde in nep-Rolexen en andere illegale spullen: ‘Dozen stonden zelfs op kinderkamers’
TILBURG - Tot in de slaapkamers van de kinderen stonden de dozen met nep-horloges, -parfums en -kleding opgestapeld, toen de politie in oktober 2019 binnenviel bij een handelaar in namaak-goederen aan de Tilburgse Korhoenstraat. Vrijdag werd hij veroordeeld tot 200 uur werkstraf en het betalen van schadevergoeding van 1000 euro aan Rolex. -
Er zit eindelijk een dak op het slakkenhuis van Oisterwijk
OISTERWIJK - Het bouwtempo blijft tergend traag, maar ook het afgelopen jaar zijn er weer wat vorderingen gemaakt met het ‘slakkenhuis’ van Oisterwijk. -
PREMIUM
Zomerserie: Wat als een giftrein ontploft op station Tilburg? De kans is vrij klein, maar de mogelijke gevolgen zijn enorm
Er loert gevaar op het Brabantse spoor. Afgelopen jaar reden 11.378 treinwagons met brandbare vloeistoffen door Tilburg. Drie keer zoveel dan is afgesproken. Ook in andere Brabantse steden als Eindhoven en Breda is sprake van grove overschrijdingen. Dit tot zorg van Brabantse gemeenten, die vrezen voor een ramp. Dit roept de vraag op: wat gebeurt er als het echt misgaat?
-
Bedrijventerrein Mierbeek-Noord in Esbeek komt er wel, onder voorwaarden
HILVARENBEEK/ESBEEK - Drie keer is inderdaad scheepsrecht gebleken. Een meerderheid van de gemeenteraad van Hilvarenbeek gaat eind deze maand toch instemmen met het ontwikkelen van bedrijventerrein Mierbeek-Noord in Esbeek. Onder voorwaarden. -
PREMIUM
Zomerserie | De Betuweroute: een vergeefse reddingspoging voor het zwaar overbelaste spoor in Brabant
Over de Brabantroute rijden jaarlijks drie tot vijf keer zoveel wagons met gevaarlijke stoffen dan is afgesproken, wat het gevaar op ongelukken vergroot. Opvallend, want er ligt al een speciaal goederenspoor klaar zodat deze stoffen niet dwars door de dichtbevolkte spoorzones van Breda, Tilburg, Eindhoven en Helmond hoeven: de Betuweroute. -
PREMIUM
Verkeer Ringbaan-West ‘zomaar verschuiven’ schiet in het verkeerde keelgat Reeshof
TILBURG - Minder auto's in de stad, prima. Maar waarom krijgen ze in de Reeshof een probleem op hun bordje dat in het centrum speelt? Nog erger: waarom kunnen ze niet meepraten over de toekomstplannen voor de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg? ,,De bewoners voelen zich totaal genegeerd."