Volledig scherm
Verkeer in de Nieuwlandstraat, na de zomer van 2020 moet de straat autoluw worden. De gemeenteraad buigt zich volgend jaar over de vraag hoe de straat precies autoluw wordt gemaakt. © Archief

Gastblog: ‘Nieuwlandstraat autoluw? Het echte probleem is het eenrichtingsverkeer op de cityring’

Woe 11 dec: Met het plan om de Nieuwlandstraat autoluw te maken, luistert de gemeente niet. Het werkelijke probleem is namelijk het eenrichtingsverkeer van de cityring. 

een gastblog van Peter Damen, bewoner van de Heuvelstraat

Door toe te geven dat dit ambitieuze project mislukt is - in mijn ogen destijds bedacht door bestuurders met grootheidswaanzin - en op de cityring weer tweerichtingsverkeer toe te staan, los je het probleem op. Dan pak je meteen het kilometers verslindende omrijden mét het daaraan gekoppelde brandstofverbruik aan.

Quote

Een veel groter probleem in de Nieuwland­straat is het grote aantal auto’s dat op de stoep parkeert

Peter Damen

Verder heeft men op het stadhuis bedacht dat een klein deel van de bewoners van het Dwaalgebied een ontheffing kan aanvragen om wel door de Nieuwlandstraat te rijden. Die kost 93 euro per jaar. Het is mij een raadsel waarom bewoners van bijvoorbeeld de Nieuwlandstraat deze ontheffing mogen aanvragen, maar bewoners van de Heuvelstraat en Schoolstraat niet. 

Die bewoners ervaren precies hetzelfde bereikbaarheids-probleem door de voorgenomen afsluiting. Kortom, willekeur van de gemeente die - en dat is mijn opinie - niet goed nadenkt. Deze willekeur zal dan ook ongetwijfeld geen stand houden in de rechtbank als die door gedupeerden wordt betwist....

Denk nog eens goed na

Discussie duurt al jaren

De discussie over het wel of niet autoluw maken van de Nieuwlandstraat duurt al jaren. Wethouder Mario Jacobs stelde begin 2016 voor om de straat - als proef - een jaar autoluw te maken. Alleen tussen 6 en 11 uur zou er dan verkeer doorheen mogen, bewoners kregen een ontheffing.

Dat voorstel verzandde in kritiek. Voorstanders haalden handtekeningen op, waarna het ‘nee-kamp’ ontwaakte en er een andere petitie tegenover zette. De wethouder besloot een Dwaalgroep in leven te roepen ‘om zo breder draagvlak te vinden’. De groep kreeg carte blanche om met adviezen over het dwaalgebied te komen.

Ook binnen de Dwaalgroep staan niet alle neuzen dezelfde kant op. Een deel van de groep is tegen het inperken van de ‘bewegingsvrijheid’ van automobilisten, waar anderen juist graag maatregelen zien die verder gaan dan het huidige voorstel.

Ook valt me op dat het sluipverkeer volgens gemeentelijk onderzoek slechts 30 procent bedraagt. Ruim tweederde van het verkeer door het dwaalgebied is dus functioneel verkeer. Het invoeren van selectieve afsluiting van de Nieuwlandstraat zal dus slechts een vrij beperkt effect hebben op de verblijfsklimaat in het dwaalgebied, omdat 70 procent van het verkeer blijft bestaan.

Dit percentage van 70 procent zal nog hoger uitvallen omdat tussen 6 en 11 uur ongetwijfeld meer laden en lossen plaats zal gaan vinden. Kortom, dit lijkt op symboolpolitiek.

Een veel groter probleem in de Nieuwlandstraat, waar ik dagelijks doorheen fiets, is het grote aantal auto’s dat op de stoep geparkeerd staat. Als je hier actie op onderneemt - met bijvoorbeeld een stopverbod tussen 11 en 18 uur -  én hierop strikter handhaaft, pak je het probleem veel effectiever aan.

Ik stel voor dat de gemeente over het autoluw maken nog eens goed nadenkt en met een structurele oplossing komt. Denk aan het hierboven voorgestelde stoepverbod, maar uiteindelijk moet de cityring weer naar tweerichtingsverkeer (als de tijd rijp is om dit zonder politiek gezichtsverlies te kunnen opperen). 

Op de Spoorlaan ligt al een heel stuk asfalt die zo gebruikt kan worden. Ik doel natuurlijk op de door bussen en taxi’s gebruikte busbaan (waarom mogen die wél in twee richtingen rijden?) En bij de Schouwburgring kan de tot midgetgolfbaan omgebouwde tweede rijstrook zonder veel aanpassingen hergebruikt worden. Midgetgolfen kun je überhaupt veel beter bij De Zeven Geitjes.

Niet mee eens? Wilt u er een andere mening tegenover zetten? Of heeft u een gastblog over een ander onderwerp? Wees welkom: mail naar B.Vermeer@bd.nl