Volledig scherm
© Anjali Ramnandanlall

FvD heeft 'geen spijt' van hoaxfoto klimaatspijbelaars McDonalds Tilburg: 'Hoe konden wij dit nou weten?’

TILBURG - Op sociale media is donderdag op grote schaal een nepnieuwsfoto verspreid waaruit zou blijken dat de klimaatspijbelaars een enorme bende hadden achtergelaten in Den Haag. Het bleek in werkelijkheid te gaan om een oude archieffoto van rommel bij de McDonald’s in Tilburg. De foto werd massaal voor waarheid aangenomen en verspreid via Twitter, onder andere door Forum voor Democratie.

Een woordvoerder van Forum voor Democratie ontkent dat de partij bewust heeft meegewerkt aan het verspreiden van nepnieuws. ,,We hebben meteen ingegrepen toen we hoorden dat de foto nep was”, laat een woordvoerder weten. ,,Uiteindelijk heeft het maar een paar minuten op ons kanaal gestaan. Onze rol hierin is dus erg bescheiden.”

Forum voor Democratie, dat ruim 40.000 volgers op Twitter heeft, vindt het niet nodig om excuses te maken. ,,Hoe konden wij nou weten dat die foto niet in Den Haag was gemaakt? Moeten we dan een uur lang wachten voor we iets mogen retweeten? We hebben goed en zorgvuldig gehandeld door de foto meteen te verwijderen”, stelt de woordvoerder.

Kwaad daglicht

Niet alleen Forum voor Democratie, maar ook diverse Twitteraars met tienduizenden volgers deelden de foto, waarop het nepnieuws een eigen leven is gaan leiden en de klimaatspijbelaars in een kwaad daglicht werden gezet. 

In werkelijkheid hebben de scholieren zich prima gedragen en ruimden ze na de protestactie op het Malieveld zelfs alle rommel op.

Tekst gaat verder onder deze video

Krampachtig

De verspreiders van het nepnieuws krijgen ondertussen de volle laag op Twitter. ,,Krampachtig hoe men probeert de klimaatspijbelaars in een kwaad daglicht door foto’s van de McDonald’s in Tilburg te plaatsen”, klinkt het onder meer. Ook D66 heeft de verspreiders in een reactie terechtgewezen.

De oorspronkelijke verspreider van de foto, @RobbertStilleven, heeft na de stortvloed aan kritieken zijn account afgeschermd en is onbereikbaar voor commentaar.

Nepnieuws op social media

Veel Nederlanders zijn verzot op pulpnieuws. Van 2013 tot en met 2017 deelden, becommentarieerden of liketen 5,3 miljoen van de ruim 10 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers een of meerdere berichten van sites in het ‘junksegment’. Daarbij gaat het volgens de onderzoekers van de Universiteit Leiden om berichten van lage journalistieke kwaliteit, afkomstig van onbekende aanbieders en vaak met overdreven sensationele koppen.

Gemiddeld leveren berichten van deze soort nieuwsaanbieders zelfs meer likes, shares en comments op dan posts van twintig bekende gevestigde media als AD, NOS, Nu.nl en De Telegraaf, zo blijkt uit een analyse van meer dan 117.000 Facebookberichten. Junkberichten scoren gemiddeld 429 likes, berichten van reguliere media 363. Het aantal reacties op berichten is zelfs ruim twee keer zo groot: 165 om 80.

,,Het gevaar is dat zulke sensationele pulpberichten het serieuze nieuws in de tijdlijnen wegdrukken”, zegt Alexander Pleijter, een van de onderzoekers, universitair docent in Leiden. ,,En uiteindelijk vissen deze pulpmedia in dezelfde advertentievijver als de traditionele nieuwsmedia, in die zin is het een bedreiging voor degelijke nieuwsvoorziening, waarbij wel gewerkt wordt met het controleren van feiten en onderbouwing van artikelen.”

  1. Tilburg kleurt rood: overal waar je kijkt rood haar en rode baarden

    Tilburg kleurt rood: overal waar je kijkt rood haar en rode baarden

    Lotte (5) en Niels (4) Smits uit Udenhout trokken veel bekijks vanmiddag vroeg. Ze zijn twee van de honderd ambassadeurs van de RedHead Days die dit weekeinde in Tilburg rondlopen. Ze waren als een van de eersten vanochtend op het Pieter Vreedeplein bij de start van de Readhead days kinderspelen. Zo mogen ze met afbeeldingen van beroemde roodharigen op de foto. Moeder Martine wil dat haar kinderen het gevoel krijgen dat ze bijzonder zijn, daarom gaf ze ze op als ambassadeur.