Tabaksindustrie zet influencers in om sigaretten te promoten, ook Philip Morris maakt zo reclame
De tabaksindustrie betaalt in het geheim influencers om sigarettenmerken te promoten. Dit blijkt uit onderzoek van Campaign for Tobacco-Free Kids en Netnografica, een Amerikaans onderzoekbureau. Via wereldwijde campagnes komen zo miljarden jonge mensen, ook Nederlanders, in aanraking met reclame voor tabaksproducten, zonder dat ze het doorhebben.
Delen per e-mail
Uit het onderzoek blijkt dat vier tabaksfabrikanten de afgelopen twee jaar op verschillende manieren in het geheim hun tabaksproducten hebben gepromoot op verschillende sociale media. Het gaat om de vier grootse tabaksfabrikanten ter wereld: Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco International en Imperial Brands.
Een van deze misleidende manieren is om zogeheten influencers, populaire mensen op sociale media die producten aanprijzen, in het geheim tabak te laten promoten. Alleen in Amerika zijn deze berichten, van meer dan 400 influencers, al meer dan 8,8 miljard keer bekeken. Wereldwijd zelfs meer dan 25 miljard keer.
@cecilitie the most creative unicorn 🦄🦄 #tastetheunknown #neuland #neuland2018 #cexgirl #cexlife
69 Likes, 4 Comments - CEX (@cex.life) on Instagram: "@cecilitie the most creative unicorn 🦄🦄 #tastetheunknown #neuland #neuland2018 #cexgirl #cexlife"
Er zijn geen Nederlandse influencers gevonden die tabaksproducten hebben gepromoot, zegt Jenna Mosley van Campaign for Tobacco-Free Kids. ,,Maar we zijn er wel achter gekomen dat een Italiaanse tabakscampagne voor het merk Lucky Strike is bekeken door mensen die in Nederland wonen.'' Volgens Mosley is dat ook precies het gevaar van dit soort reclames: ,,Ook al adverteer je maar in één land, via het internet bereik je gemakkelijk mensen vanuit de gehele wereld, waaronder ook jonge kinderen van dertien jaar.''
Influencers
De tabaksfabrikanten gaan sluw te werk. Allereerst vertellen ze influencers om niet de hashtag 'ad' of 'sponsored' te gebruiken. Normaal worden deze aan het bericht toegevoegd, zodat kijkers weten dat het gaat om een advertentie. Daarnaast moeten influencers specifieke hashtags gebruiken die bij de verschillende tabakscampagnes horen. Deze hashtags lijken onschuldig en worden ook door niet-influencers gebruikt. De meest voorkomende zijn: LikeUS, Nighthunters, TasteTheUnknown, AheadBR en Decide to Evolve.
Sociale media speelde een belangrijke rol voor het adverteren op internet. Het gaat om jonge mensen die andere jonge mensen beïnvloeden.
Ook krijgen influencers tips mee om hun foto's zo authentiek mogelijk eruit te laten zien. De sociale mediadiensten zelf hebben daardoor niet in de gaten dat er geadverteerd wordt en dus blijven de fabrikanten onder de rader.
Netnografica heeft meerdere influencers gesproken die voor de fabrikanten berichten posten. Om de interviews te gebruiken in het onderzoek is anonimiteit beloofd.
Illegaal
Reclame maken voor tabak is in Nederland en vele andere landen illegaal. In Nederland mag er alleen binnen een straal van 5 meter vanaf een verkooppunt reclame worden gemaakt. Ook hebben sociale mediadiensten strenge richtlijnen als het gaat om het maken van reclame voor merkproducten. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit, die gaat over de handhaving van de tabakswet , bekijkt de zaak.
Like Us Rosa Linda Club🍸 #caracas #valbuenatorres #likeusvenezuela #venezuela #promotorasvzla #promotorasvenezuela #eventos #eventsoftheday #imagenpublicitaria #vzla #promotoras #impulsos
21 Likes, 1 Comments - Valbuena Torres C.A (@valbuenatorres) on Instagram: "Like Us Rosa Linda Club🍸 #caracas #valbuenatorres #likeusvenezuela #venezuela #promotorasvzla..."
Geen weet
De Nederlandse tak van British American Tobacco (BAT), van onder andere het merk LuckyStrike, zegt geen weet te hebben gehad van de verschillende promoties. Abe Brandsma, communicatie manager voor BAT Nederland: ,,We hebben dit via de internationale media vernomen. BAT Nederland maakt zelf geen gebruik van influencers.'' Wel geeft de tabaksfabrikant aan dat het onmogelijk is om hun sigarettenmerken niet op sociale media te laten verschijnen. ,,Het is voor ons onmogelijk om te voorkomen dat private gebruikers van sociale media onze merken in hun eigen berichten tonen”. BAT Nederland benadrukt dat zijn producten alleen voor volwassen, geïnformeerde consumenten zijn.
Phillip Morris laat in een reactie weten: ''In ieder land waar wij International actief zijn leggen wij onszelf strikte marketing codes op die in veel gevallen zelfs verder gaan dan de lokale wetgeving ons voorschrijft.''
Verder in het nieuws
-
Samsung presenteert morgen nieuwste Galaxy-smartphone: dit weten we tot nu toe
Samsung houdt morgenavond het tiende unpacked evenement, de jaarlijkse presentatie waarop het Zuid-Koreaanse bedrijf zijn nieuwste smartphones, accessoires en andere gadgets presenteert. We verwachten drie smartphones, een blik op de vouwbare telefoon en meer verrassingen. -
T-Mobile lanceert landelijk dekkend 5G-netwerk, wat betekent dat voor jou?
T-Mobile biedt vanaf volgend jaar 5G met landelijke dekking aan. Dit jaar experimenteert de provider eerst met 5G in Den Haag om het vervolgens tegen het eind van volgend jaar aan te willen bieden in heel Nederland. -
Voortaan in één keer doorklikken naar AD Tech op de AD app
De app van het AD maakt het mogelijk om vanaf de hoofdpagina meteen door te klikken naar AD Tech. Klik op de hoofdpagina onderin op de menuknop (drie streepjes). Vervolgens staat AD Tech naast die knop afgebeeld. Klik hierop en je ziet meteen het volledige nieuwsaanbod, koopgidsen en recensies van onze techredactie. -
Den Haag wil in 2020 over op razendsnel 5G
Den Haag wil de eerste Nederlandse stad worden met het supersnelle mobiele netwerk 5G. Daarvoor gaat de gemeente samenwerken met T-Mobile. -
Beste koop Zijn spelcomputers binnenkort overbodig door gametelefoon?
Gamen op een mobiele telefoon is de afgelopen jaren ongelooflijk populair geworden. Alles is mogelijk. Of het nu om volledige rondes van Fortnite of een simpel puzzelspel op Facebook gaat. Maar het kan altijd beter. Tweakers keek naar drie telefoons die krachtig genoeg zijn om als mobiele spelcomputers door te gaan.
-
PREMIUM
Verzet tegen ‘digitale gangsters’ van Facebook: ‘maak Europees alternatief’
De Britse parlementscommissie haalt hard uit naar Facebook en noemt de mensen in de bedrijfstop ‘digitale gangsters’. Maar hoe reëel zijn de voorgestelde maatregelen om het platform aan banden te leggen? ‘We zijn al veel te afhankelijk geworden'. -
Fortnite Festival in treurig weiland flopt gigantisch, ouders eisen geld terug
In de Britse stad Norwich vond afgelopen weekend het allereerste Fortnite-festival plaats. Wat een ‘episch’ feestje had moeten worden, liep uit op een fiasco. Het festival was zo slecht georganiseerd dat boze ouders en huilende kinderen nu hun entreegeld terug willen. Geen Victory Royale voor de organisator dus. -
Man ontdekt op dertig jaar oude Apple II brief van zijn overleden vader
Een wel heel bijzonder vondst in de Verenigde Staten afgelopen weekeinde. Een professor uit New York vond namelijk een nog functionerende Apple IIe-computer uit de jaren 80. Hij deelde de foto's van de 30-jarige iconische machine op Twitter.