Influencer? Dan krijg je misschien met deze nieuwe voorschriften te maken
met videoDe Mediawet is aangepast. Dat brengt nieuwe regels met zich mee voor youtubers, instagrammers en tiktokkers. Vanaf 1 juli moeten influencers zich aan een reeks voorschriften houden die vooral gericht zijn op het maken van reclame. ‘Deze nieuwe regels geven volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.’
Ben je net begonnen met je eigen YouTubekanaal of als influencer op Instagram? Geen zorgen: de regels gelden pas als je meer dan 500.000 volgers hebt, minimaal 24 video’s per jaar publiceert op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebt en je verdient aan je video’s. Influencers die hier wel aan voldoen vallen vanaf 1 juli 2022 onder toezicht van het Commissariaat voor de Media en krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet, die al sinds 1 november 2020 van kracht is.
Influencers moeten zich vanaf volgende maand houden aan reclameregels die ook al gelden op televisie en moeten zich inschrijven bij het commissariaat. Dat ziet erop toe dat influencers zich aan de regels houden en beboet ze ook als ze dat niet doen. De hoofdregels zijn: wees helder over reclame, houd rekening met minderjarigen en maak kenbaar wie je bent.
Volgens de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing waren influencers - met meer én minder dan 500.000 volgers - al verplicht transparant te zijn over betaalde samenwerkingen. De Mediawet maakt nu aanvullend onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing.
Hashtags
Naomi van der Louw, jurist bij DDMA, de branchevereniging die alle partijen in de industrie vertegenwoordigt, legt uit: ,,Volgens de nieuwe regels mag productplaatsing of een gesponsord product geen overmatige aandacht meer krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan en het gebruik van hashtags zoals #partner of #collab bij een sponsoring verdwijnt helemaal.’’ Die hashtags zouden niet duidelijk maken dat het gaat om sponsoring. Als je reclame maakt mag je wél hashtags gebruiken, zoals #ad of #reclame.
Door de grote hoeveelheid verschillende regels is het voor influencers soms moeilijk om te bepalen welke regels er precies gelden in specifieke situaties. Daarom heeft DDMA influencerregels.com in het leven geroepen. Op deze voorlichtingswebsite worden de regels over transparantie en reclame per kanaal in simpele taal uitgelegd.
Joost Bouhof, bekend van YouTubekanaal JoostSpeeltSpellen, is in ieder geval blij met de nieuwe regels. ,,Voor ons publiek is het heel belangrijk dat wij als influencers transparant zijn over betaalde samenwerkingen. Het aantal influencers en betaalde samenwerkingen neemt al jaren toe en de nieuwe regels helpen om die groei goed te laten verlopen,’’ vertelt hij. ,,De regels passen nu goed bij het huidige landschap en geven influencers volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.”
Volwassen
Naomi van der Louw sluit zich daarbij aan: ,,Het is goed om te zien hoe influencermarketing zich binnen een paar jaar tot een strak gereguleerde industrie heeft ontwikkeld. Dat laat zien hoe volwassen het vakgebied er inmiddels voorstaat.”
Kijk onze video's op techgebied in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmet video
Profvoetballers, dj's en influencers zijn kind aan huis bij dit bedrijf: ‘Wij maken de dikste auto's nóg dikker’
Roze remblokken op een Range Rover, een sterrenhemel in een Rolls Royce of een full body kit op een Lamborghini: bij Absolute Motors kan álles. Profvoetballers, dj’s en influencers zijn kind aan huis bij het Ridderkerkse bedrijf. ,,Wij maken de dikste auto’s nóg dikker.” -
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. -
Alle apparaten hebben straks dezelfde oplader, ongeacht de fabrikant
Consumenten krijgen vanaf de herfst van 2024 één gemeenschappelijke lader voor hun smartphone, digitale camera en aanverwante apparatuur. Onderhandelaars van het Europees Parlement en de lidstaten bereikten daarover vanmiddag een akkoord. -
Tijd voor een nieuwe laptop? Dit is onze favoriet van het moment
We zitten aan het begin van de zomervakantie, maar voor je het weet begint een nieuw schooljaar en heb je een nieuwe laptop nodig. Na wekenlang testen hebben we onze favoriet van circa 900 euro geselecteerd. -
PREMIUM
Deze app is de Google Maps van de Jaarbeurs: 300.000 papieren plattegronden niet meer nodig
Eindeloos je weg zoeken op een grote beurs hoeft voortaan niet meer in de Jaarbeurs in Utrecht. Een vernuftig systeem bepaalt tot op een paar meter nauwkeurig waar een bezoeker staat en stippelt de route naar de bestemming uit.
-
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden. -
PREMIUMKoken & Eten
Granola supergezond? Als je dit erin doet, krijg je alsnog een suikerpiek (en dip)
Granola is een van de populairste ingrediënten bij het ontbijt. Wie granola kiest, denkt ook automatisch gezond bezig te zijn, maar klopt dat wel? Alles hangt af van de mix van de ingrediënten in de granola en hoe je die klaarmaakt, vindt chef en voedingsdeskundige Sandra Bekkari. -
Volgens Microsoft heb je geen Xbox meer nodig: streaming heeft de toekomst
Je start je tv op, je opent een app, en met één klik zit je middenin een nieuwe blockbustergame. Deze wensdroom van de game-industrie wordt steeds meer werkelijkheid. Nu zet ook Microsoft er flink op in: de Xbox-tv-app is nabij.