Volledig scherm
© EPA

‘Half miljoen Nederlanders heeft slimme speaker (en daar blijft het voorlopig bij)’

Bijna een half miljoen Nederlanders (6 procent) heeft een slimme speaker, zoals een Google Home, in huis. En daar blijft het naar verwachting ook bij: van de overige Nederlanders hebben er weinig plannen om er een te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope.

Volgens het onderzoek onder 4700 respondenten is de meerwaarde van zo’n slimme speaker voor veel consumenten nog onduidelijk en hebben de verschillende merken weinig naamsbekendheid. Dat remt een echte doorbraak van de producten, aldus Multiscope.

Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens (56 procent) is in het geheel niet bekend met slimme speakers. Google Home heeft de grootste naamsbekendheid, gevolgd door de Sonos One en de Amazon Echo. Van de respondenten kende 3 procent het Nederlandse Homey.

Sceptisch

Naast de 3 procent van de respondenten die daadwerkelijk een slimme speaker aan wil schaffen, overweegt 16 procent dat binnen een jaar te doen. Een grote groep van 28 procent staat sceptisch tegenover de mogelijkheid apparaten met stembediening aan te sturen. De groep die hier wel positief tegenover staat, is in een jaar toegenomen van 22 tot 26 procent.

Iets meer dan een derde van de consumenten die in ieder geval geen slimme speaker hoeft, noemt een hoge prijs als reden. Daarnaast noemt een kwart het product overbodig en een even groot deel, 26 procent, vindt de meerwaarde beperkt. Daarnaast is er een flink deel (12 procent) van de niet-kopers dat slimme speakers niet vertrouwt.

De cijfers komen uit het derde Smart Home Monitor-onderzoek dat Multiscope houdt onder 4700 respondenten van 18 jaar en ouder.