Volledig scherm
Beeld ter illustratie. © REUTERS

Facebook presenteert plan tegen politieke desinformatie

Facebook heeft donderdag een plan gepresenteerd om ‘de democratische processen te beschermen’ tegen desinformatie en buitenlandse inmenging bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020. Het sociale platform wil daarmee het fiasco van de presidentsverkiezingen van 2016 vermijden.

Die verkiezingen werden negatief gekenmerkt door het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij de Britse onderneming gegevens van miljoenen Facebookgebruikers verzamelde om hen politiek te manipuleren.

Daarom zal Facebook onder meer de accounts van kandidaten en politici beter beschermen en de transparantie vergroten door duidelijk aan te geven wie achter politieke pagina’s of accounts van staatsmedia zit. Artikelen of video’s die door onafhankelijke journalisten als fake news worden gekenmerkt, zullen ook beter worden gemeld.

De Amerikaanse non-profitorganisatie Avaaz publiceerde woensdag nog een rapport waaruit blijkt dat de politieke desinformatie op Facebook de laatste drie maanden is toegenomen. Sinds de zaak rond Cambridge Analytica in 2018 aan het licht kwam, heeft Facebook extra maatregelen getroffen om onder meer valse accounts en desinformatie aan te pakken. Toch slaagt het sociale platform er volgens het rapport van Avaaz niet in om de virale verspreiding van valse berichtgeving op het medium te verminderen.

  1. Uber-topman zwaar onder vuur: ‘Moord op Khashoggi was vergissing, maar wij maken ook vergissingen’

    Uber-top­man zwaar onder vuur: ‘Moord op Khashoggi was vergissing, maar wij maken ook vergissin­gen’

    Dara Khosrowshahi, de man die bij Uber als topman is aangesteld om het bedrijf in rustiger vaarwater te brengen, is diep door het stof gegaan tegenover aandeelhouders en publiek. Aanleiding is een interview dat hij gaf aan het programma Axios on HBO. Daarin leek Khosrowshahi de moord op de Saudische journalist Jamal Khashoggi te vergoelijken. ,,Mensen maken fouten’’, klonk het vergevend.