Verstappen: Halo is lelijk en zwaar
Vooruitblikkend op het nieuwe Formule 1-seizoen zet Max Verstappen opnieuw zijn vraagtekens bij de halo. Die nieuwe cockpitbeveiliging is volgens de Limburger ‘lelijk en vrij zwaar’. ,,En dat is voor mij als lange, zwaarder gebouwde coureur niet in mijn voordeel.’’
Door Arjan Schouten
In een gelikt filmpje op de website van Aston Martin Red Bull Racing blikt Max Verstappen aan de hand van een serie vragen terug op de winter en vooruit op zijn vierde seizoen in de Formule 1. De laatste maanden heeft hij vooral rustig aan gedaan, zo laat hij weten. ,,Tijd met familie en vrienden doorgebracht in Oostenrijk en Monaco. Niet te gek, gewoon een beetje chillen’’, aldus Verstappen. ,,Ik heb de laatste jaren al zoveel gereisd dat ik ook wel verlangde naar een paar weken zonder teveel activiteit.’’
Maar het luie zweet is er al weer uitgewerkt in de sportschool en op zijn balkon met zeezicht in Monaco. Over anderhalve week begint de eerste wintertest in Barcelona en dat is volgens Verstappen ook de hoogste tijd. ,,De sfeer in het team is goed. Iedereen is gemotiveerd na ons sterke einde van vorig jaar. En ik heb de indruk dat niemand meer kan wachten tot we echt gaan beginnen. Natuurlijk is het fijn om even vrij te hebben gehad. Vakantie met de familie, de batterij weer even opladen. Maar op een bepaald moment wil je ook graag weer aan de slag.’’
Met de RB14, de opvolger van de aanvankelijk sputterende RB13 waarin Verstappen in de eerste maanden regelmatig strandde. Wat hij hoopt van de RB14, die komende maandag gepresenteerd wordt? ,,In het algemeen hoop ik dat de auto er mooi uitziet en hopelijk snel is. Een stap vooruit. Zodat we meteen vanaf de start een auto hebben om voorin mee te doen. En niet eerst de achtervolging in moeten zetten, zoals vorig jaar. Dat is voor ons veruit het belangrijkste.’’
Alleen de halo, de nieuwe kooi boven de cockpit die dient als hoofdbeveiliging, daar is Verstappen nog altijd niet blij mee. ,,Die wordt erg lelijk. Daar kijk ik totaal niet naar uit. De halo is vrij zwaar. Meer dan zes kilo’’, weet Verstappen. ,,Dat is voor mij als een van de langere, wat zwaarder gebouwde coureurs absoluut niet in mijn voordeel. Ideaal is het zeker niet.’’
Ook over de nieuwe motorenregel heeft hij zo zijn twijfels. In het hele seizoen mag hij maar drie motoren gebruiken. ,,Dat wordt zeker een grote uitdaging’’, voorspelt Verstappen. ,,Vorig jaar gebruikten we er zes. Nu moeten we terug naar de helft. Hopelijk lukt het ons. Maar dat wordt afwachten.’’
De nieuwe banden van Pirelli houden hem minder bezig. ,,Uiteindelijk is het vrij simpel, omdat je toch doorgaans de zachtere compounds selecteert. Maar het is wel interessant om te zien hoe de nieuwe banden zich gaan gedragen, want eigenlijk weet niemand dat nu nog goed. Hopelijk gaat dat tenminste een paar races een beetje door elkaar gooien.’’
Aan serieuze voorspellingen waagt Verstappen zich vooralsnog niet. Of hij Mercedes en Ferrari nu kan kloppen? ,,Dat weet ik gewoon nog niet. We moeten dit seizoen zelf zo goed mogelijk benaderen, maar hoe andere teams er voorstaan weet je niet. Ik heb daarom ook nog helemaal geen verwachtingen, voordat we gaan testen. En eigenlijk weet je na de eerste race pas echt waar je staat.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
-
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige. -
Verstappen toont nieuwe helm
Max Verstappen heeft vandaag het nieuwste ontwerp van zijn helm onthuld. Afgelopen jaar viel de helm op met een grote rode leeuw op de bovenkant, deze keer gaat de Nederlandse leeuw meer op in de rest van de helm. -
Max behoudt nummer, maar renstal heeft nieuwe naam
De Formule 1 heeft de officiële startlijst voor het komende seizoen vrijgegeven. Wereldkampioen Lewis Hamilton kiest er opnieuw voor met startnummer 44 te rijden en niet kampioensnummer 1. Max Verstappen behoudt uiteraard nummer 33, de startnummers worden namelijk voor de hele carrière gekozen. Vier renstallen rijden rond met een gewijzigde naam. Het seizoen begint op 25 maart met de Grote Prijs van Australië in Melbourne. -
PREMIUMupdate
Dit is het schema van de nacompetitie in het West-Brabantse amateurvoetbal
De spannendste fase van het seizoen is aangebroken: de nacompetitie. In zinderende potjes wordt bepaald welke ploegen promoveren en degraderen. Dit is het programma voor de West-Brabantse amateurvoetbalploegen.Roosendaal, Breda, Bergen op Zoom, Oosterhout, Etten-Leur
-
Grand Prix van Canada in Formule 1 niet in gevaar door bosbranden: ‘Het risico is klein’
-
-
-
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
De meeste mensen stellen dat wat ze moeten doen uit en voelen zich daar dan schuldig over. Vooral niet doen, legt filosoof John Perry uit aan journalist en notoire uitsteller Saskia Smith. Een gestructureerde uitsteller krijgt volgens hem juist een heleboel voor elkaar omdat ze die andere dingen niet doen. -
Red Bull presenteert volgende week de nieuwe 'RB14'
Red Bull presenteert volgende week maandag 19 februari de nieuwe auto. Max Verstappen en Daniel Ricciardo zullen in de wagen, RB14 genaamd, gaan rijden in het nieuwe Formule 1-seizoen. Dat liet de renstal op Twitter weten.