Slecht nieuws voor Max Verstappen: met derde motor van het seizoen in gevarenzone
Max Verstappen en Sergio Pérez hebben slecht nieuws gekregen voor aanvang van de eerste trainingsdag bij de Grote Prijs van België. Leverancier Honda heeft bevestigd dat de coureurs van de Formule 1-renstal van Red Bull dit seizoen al twee motoren hebben verbruikt en op het circuit van Spa-Francorchamps hun derde krachtbron moeten benutten. Dat houdt in dat bij nieuwe motorische tegenslag gridstraffen onvermijdelijk zijn.
Coureurs mogen in het Formule 1-seizoen drie motoren straffeloos gebruiken. Zodra een vierde nodig is, krijgen ze wel te maken met straffen en worden ze naar achteren gezet in de startopstelling. Red Bull is het enige team dat al zo vroeg in het seizoen, met nog twaalf races te gaan, in de gevarenzone zit. Vooral voor Verstappen is dat geen fijne wetenschap, aangezien hij volop in strijd is om de wereldtitel met Lewis Hamilton van Mercedes.
‘Formule 1 moet anders naar schades kijken’
,,Als iemand tegen jou aanrijdt en je daardoor een onderdeel moet vervangen en een straf krijgt, is dat niet wat het moet zijn”, vindt Max Verstappen.
Voor Verstappen was de slechte tijding niet helemaal nieuw. De botsing met Hamilton in de Britse Grand Prix op Silverstone kostte de Nederlander zijn tweede motor. Honda probeerde het blok te repareren voor de Grote Prijs van Hongarije, maar kreeg dat niet op tijd voor elkaar, waardoor Verstappen al met zijn derde motor moest rijden op de Hungaroring. Honda heeft nieuwe pogingen om de tweede motor te repareren voor de race op Spa definitief gestaakt.
Dat is frustrerend omdat de schade niets te maken heeft met de betrouwbaarheid van de motor, maar veroorzaakt is door ongelukken
Pérez was in Hongarije betrokken bij de grote crash bij aanvang van de race en de bolide van de Mexicaan liep dermate grote schade op, dat ook hij voor de race in België is voorzien van zijn derde motor.
Teambaas Christian Horner acht de kans klein dat Verstappen en Pérez de rest van het seizoen met die derde motor kunnen uitzingen. ,,Heel klein. En dat is frustrerend omdat de schade niets te maken heeft met de betrouwbaarheid van de motor, maar veroorzaakt is door ongelukken. Dat is pure pech”, zei Horner op Formula1.com.
Zelf zei Verstappen gisteren in België ook nog wel kort iets over een mogelijke gridstraf. ,,Als iemand tegen jou aanrijdt en je daardoor een onderdeel moet vervangen en een straf krijgt, is dat niet wat het moet zijn”, vindt de Limburger. ,,Daar zouden we als Formule 1 wel naar moeten kijken.” Hij refereerde aan de Formule E, waar de reglementen veel meer rekening houden met wie de schade heeft toegebracht. ,,Als het team de veroorzaakte schade bij een ander moet betalen, krijg je misschien ook minder domme acties in de eerste ronde”, zei Verstappen in principe in algemene zin, maar ongetwijfeld met Bottas in gedachten.
Bekijk hieronder onze video's over de Formule 1.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM
Max Verstappen vindt dat Formule 1 anders naar schades en straffen moet kijken
Met nog een loodzware tweede seizoenshelft voor de boeg keken Max Verstappen en de andere hoofdrolspelers in België gisteren voornamelijk vooruit. De rust is voor even wedergekeerd in de Formule 1. Wel vindt Verstappen dat er in de Formule 1 anders naar schades en straffen moet worden gekeken. -
PREMIUM
Druk op PSV en Ruud van Nistelrooij neemt toe: zeker Xavi Simons zit niet op Conference League te wachten
Met een pesthumeur stapten de PSV-internationals gisteren in de auto of het vliegtuig, op weg naar hun nationale teams. De club zit in zwaar weer en kan dit seizoen nog maar op één manier met een voldoende besluiten.Eindhoven
-
Max Verstappen staat te popelen: ‘Spa mijn favoriete circuit, Zandvoort wordt ook heel interessant’
De rust is wedergekeerd in de Formule 1, of toch in ieder geval aan de vooravond van het raceweekeinde in België. De zomerstop bracht Max Verstappen wat afstand, maar al snel ook weer zin om te racen. -
-
-
Eindstand Formule 1: Max Verstappen pakt wereldtitel, andere hoofdprijs voor Mercedes
Max Verstappen heeft in de allerlaatste race in Abu Dhabi de wereldtitel gepakt. Daarmee onttroonde de 24-jarige Nederlander de zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton en schreef hij sportgeschiedenis voor Nederland. -
Videoserie ‘Zandvoort in 7 bochten’: uniek inkijkje in historisch Formule 1-circuit
De Nederlandse raceliefhebber kijkt er inmiddels al jaren naar uit. Op de eerste zondag van september vindt voor het eerst in 36 jaar de Grand Prix van Nederland plaats op het circuit van Zandvoort. Wat we van de omloop aan de kust kunnen verwachten is nu te zien in de 7-delige serie ‘Zandvoort in 7 bochten’.