Ricciardo met snelste ronde: 'Betrouwbaarheid auto heel goed'
In de RB14 noteerde Daniel Ricciardo op de eerste testdag in Spanje niet alleen de snelste ronde, maar ook de meeste rondes. ,,Dit is zeker geen slechte auto'', constateerde de Australische coureur van Aston Martin Red Bull Racing.
Door Arjan Schouten
Groter kon het contrast met de start van 2017 niet zijn. Toen bleek de RB13 vers uit de fabriek nog een rampbolide tijdens de eerste testdag op het Circuit de Catalunya. Met veel moeite haalde Daniel Ricciardo destijds 50 rondes op dag één, maar veel te vaak stond hij stil in de garage.
Vandaag had hij dat aantal van 50 rondjes al voor de lunchpauze probleemloos op zijn teller staan. En het totale dagaantal rekte hij 's middags op naar 105 laps. Meer dan alle andere teams. Bovendien noteerde Ricciardo in de RB14 waar Max Verstappen morgen in mag testen, 's morgens ook de snelste ronde van de dag op het circuit nabij Barcelona. In 1.20,179 was hij een fractie rapper dan Mercedes-coureur Valtteri Bottas (1.20,349) en Ferrari-Fin Kimi Räikkönen (1.20,506).
,,Dit was een goede eerste dag'', oordeelde de Australiër bibberend van de kou. De winterse omstandigheden van hooguit een graad of zes en wat neerslag later op de dag waren niet bepaald ideaal. ,,De betrouwbaarheid van de auto was heel goed. Vooral de ochtend was productief. 's Middags werd het alleen iets te koud om nog veel uit te proberen. En het weer ziet er voor de hele week niet zo best uit, dan kun je toch beter in Bahrein of zo rijden. Nu was het gewoon rondjes maken, data verzamelen en overleven.''
Dat lukte Red Bull Racing het beste. ,,Gelukkig was de eerste dag een hele goede voor ons. Het is moeilijk om te zeggen dat onze auto de beste is, maar je voelt écht wel of je een slechte auto of een vrij goeds. En het was zeker niet slecht. Ik heb niet gehuild, dus het was een positieve dag.''
Afsluiting
We gaan dit liveblog afsluiten met regen. De dag zit er op voor de coureurs. Bedankt voor het volgen. We zijn morgen weer terug als Max Verstappen in de wagen stapt voor zijn testrondjes.
De regen levert ook mooie beelden op.
Fernado Alonso is terug in de pits en stapt over op full-wets.
De regen is iets toegenomen. Haas houdt het als eerste voor gezien.
Grosjean geeft nog een gas in de Haas VF-18.
De temperaturen dalen flink in Barcelona en het lijkt erop dat het gaat regenen. Veel teams staan dan ook binnen.
Met nog twee uur te gaan op deze openingsdag van de testweken heeft Ricciardo al 84 rondes gereden. Red Bull heeft met de huidige motoren nooit meer dan 100 rondes gereden op de openingsdag.
Uiteraard heeft ook Christian Horner, teambaas van Max Verstappen, een mening over de halo.
Tegenover Autosport laat Force India weten dat de komst van de halo enorme kosten heeft meegebracht. Het chassis van de 2017-wagen was namelijk niet meer te gebruiken. Omdat er een nieuw chassis ontworpen moest worden, inclusief de bijbehorende kosten, heeft de renstal geen ideale oplossing voor de aerodynamische problemen van de halo.
Tussenstand
Hoewel in onderstaande lijst Red Bull achter de naam van Hartley staat, rijdt de Nieuw-Zeelander in de Toro Rosso.
Lewis Hamilton schuift langzaam op in de rangorde. Hij heeft nu de zesde tijd met een 1.22,327
Horner: ,,Vooralsnog gaat het vrij constant. Ik hoop dat we dit volhouden. Plan is zoveel mogelijk kilometers maken deze twee weken."
Ricciardo rijdt ondertussen vrolijk verder. 80 rondjes al voor de RB14. Alleen Hartley (Toro Rosso) heeft meer gereden: 89.
Alonso verbetert zijn tijd naar een 1.21,339. Hij zit daarmee nog wel ruim achter de tijd die Ricciardo vanochtend reed (1.20,179). Maar de McLaren rijdt, en dat is al positief nieuws.
Fernando Alonso verschijnt ten tonele. De Spanjaard heeft nog wat goed te maken na zijn zeer korte ochtendsessie. Ook Sirotkin, rijdend voor Williams, komt de baan op.
Het begint te druppen in Barcelona. Nog steeds niemand op de baan.
Nog geen wagens op de baan verschenen. Voor Mercedes stapt Lewis Hamilton vanmiddag in de W09.
De lunch zit er in dus de coureurs mogen de baan weer op.
Lunchtijd
Vlak voor de lunchpauze rijdt Daniel Ricciardo de snelste tijd.
De tijden van deze ochtendrun met tussen haakjes het aantal rondes:
1. Ricciardo; Red Bull-TAG Heuer 1.20,179 (59)*
2. Bottas; Mercedes +0,179 (56)
3. Räikkönen; Ferrari +0,327 (58)
4. Hülkenberg; Renault +0,368 (71)
5. Hartley; Toro Rosso-Honda + 2,192 (70)
6. Stroll; Williams-Mercedes +2,273 (46)
7. Grosjean; Haas-Ferrari +2,913 (32)
8. Alonso; McLaren-Renault +4,023 (10)
9. Ericsson; Sauber-Ferrari +4,718 (39)
10. Mazepin; Force India-Mercedes +5,449 (22)
*De Renault-motor van Red Bull heeft de sponsornaam TAG Heuer.
Bij Red Bull zullen ze dit jaar iets gelukkiger zijn met de RB14 dan vorig jaar met de RB13.
Een kwartier voor de lunchpauze zit Alonso weer in de McLaren.
Nico Hülkenberg voelt zich lekker op het Catalaanse circuit. De Duitser van Renault gumt de tijd van Raïkkonen uit de boeken en verbetert zijn eigen toptijd een ronde later nog eens. 1.20.547 is nu de snelste tijd. Ook Bottas snoept een halve tel van zijn beste rondetijd af.
Hulkenberg heeft ook veruit de meeste rondes achter zijn naam (54) in het ochtendprogramma. Nog een halfuur tot de lunch.
Volgens McLaren kan Alonso na de lunchpauze weer de baan op.
Kimi Räikkönen klokt ondertussen de snelste tijd: 1.20,970.
Een nieuwe tussenstand in de tijden, tussen haakjes het aantal rondes:
1. Hülkenberg 1.21.326 (39)
2. Bottas 1.21.843 (37)
3. Räikkönen 1.21.986 (33)
4. Ricciardo 1.22.086 (24)
5. Stroll 1.22.735 (31)
6. Grosjean 1.23.092 (18)
7. Hartley 1.23.4378 (42)
8. Alonso 1.24.202 (6)
9. Mazepin 1.26.940 (15)
10. Ericsson 1.28.8874 (23)
Rode vlag
De tweede rode vlag van de dag: de Rus Nikita Mazepin staat geparkeerd met zijn Force India. Mazepin is de testrijder van het team, Sergio Perez en Esteban Ocon zijn nog gewoon de vaste coureurs.
Alonso
Hieronder beelden van de schuiver van Alonso.
Nico Hülkenberg duikt vijf tienden onder de tijd van Valtteri Bottas. Een bemoedigend seintje voor Renault.
McLaren geeft aan dat Alonso al snel weer de baan op kan. 'Alleen nog even dat irritante grind overal weghalen..'
De eerste tijd onder de 1.22 is gezet. Valtteri Bottas gaat met zijn Mercedes naar een ronde van 1.21,843.
Hülkenberg en Ricciardo (1.22,823 en 1.23,221) volgen op gepaste afstand.
Het wiel van de McLaren is gewoonweg van de wagen geschoten, nadat er veel druk op kwam te staan in de laatste bocht. Dat is een behoorlijk veiligheidsprobleem voor McLaren.
Voor wat het waard is, de tussenstanden na één uur van het nieuwe F1-seizoen:
1. Bottas (Mercedes) 1.22,952
2. Alonso (McLaren) 1.24,202
3. Ricciardo (Red Bull) 1.27,214
4. Hulkenberg (Renault) 1.34,403
5. Hartley (Toro Rosso) 1.37,890
6. Raikkonen (Ferrari) 1.58,273
Vorig jaar lagen de tijden rond de 1.18 op de eerste testdag, maar het is uiteraard onduidelijk wat de teams testen.
Als de wagen niet te zwaar beschadigd is, zullen we Alonso nog wel terug zien. Eerst zal het team moeten onderzoeken wat er met de auto gebeurde.
Het rechterachterwiel van Alonso lijkt van de wagen te zijn geschoten, waardoor de Spanjaard de McLaren niet meer kon controleren.
Rode vlag
Daar is de eerste rode vlag van de dag: Fernando Alonso knalt met zijn McLaren tegen de vangrail en schiet het grind in.
Kent u de Force India nog? De wagen was vorig jaar al roze, maar er is dit jaar een schepje bovenop gedaan.
Ook zullen er veel 'aerorekken' op de auto's zitten. Deze stalen constructies worden gebruikt om de luchtstromen rondom de auto's te meten.
De wagens verschijnen één voor één op het circuit.
Vandaag zullen er veel rode vlaggen gezwaaid worden. Niet omdat er crashes zijn, maar omdat de wagens bij het minste of geringste gelijk stilgezet worden. Om deze dan veilig terug naar de pitstraat te brengen, wordt de sessie stilgegelegd.
Rondetijden zullen tijdens de testdagen nog niet veel zeggen aangezien veel teams vooral met de betrouwbaarheid bezig zijn. Wat dus wel veel zal zeggen zijn het aantal rondes dat de teams op de baan vertegenwoordigd zijn. Afgelopen jaar was McLaren meer in de garage te vinden op het circuit, een voorbode voor een desastreus seizoen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM1
'Hoewel ik duizend keer mijn excuses heb gemaakt voor mijn slippertje, blijft mijn vrouw boos’
-
Podcast | ‘Groep midden-twintigers bij Oranje moet aan het stuur de komende tijd’
De hiërarchie bij Oranje moet op de schop. Passen Peter Bosz en PSV wel bij elkaar als het gaat om de spelopvatting? De nieuwe club van Frank de Boer, Alex Pastoor op weg naar de eredivisie en het ongelooflijke verhaal van Quincy Promes uit de rechtbank. Etienne Verhoeff neemt deze onderwerpen door met Maarten Wijffels. -
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
Als je op vakantie gaat naar het zuiden, moet je rekening houden met tolwegen en -tunnels. De prijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar hoe duur is het eigenlijk om bijvoorbeeld naar Kroatië te rijden? -
Belgische wielrenster Shari Bossuyt na positieve test: ‘Heb nooit bewust gebruikt’
De Belgische wielrenster Shari Bossuyt heeft maandagochtend tijdens een persconferentie in Zwevegem voor het eerst gereageerd op haar positieve dopingtest. Bossuyt testte positief na haar ritzege in de derde etappe van de Ronde van Normandië in maart. In haar urine werden sporen van letrozole metabolite gevonden. Haar team Canyon/SRAM Racing zette haar voorlopig op non-actief. -
PREMIUM
Hoeveel zoet eet jij? Een week geen toegevoegde suiker kan wel 99 suikerklontjes schelen
In koekjes, chocolade en frisdrank, maar ook in pastasaus: toegevoegde suiker zit in meer producten dan je zou verwachten. Zo eten we onbewust (veel) meer suiker dan we zelf inschatten. Met de Nationale Suiker Challenge (5 t/m 11 juni) daagt het Diabetes Fonds alle Nederlanders uit om een week lang geen toegevoegde suikers te eten. Hoe pak je dat aan, en hoe houd je dat als echte zoetekauw vol?
-
Daley Blind en Tijjani Reijnders vallen af voor finaleronde Nations League met Oranje
-
-
-
PREMIUMupdate
Dit is het schema van de nacompetitie in het West-Brabantse amateurvoetbal
De spannendste fase van het seizoen is aangebroken: de nacompetitie. In zinderende potjes wordt bepaald welke ploegen promoveren en degraderen. Dit is het programma voor de West-Brabantse amateurvoetbalploegen.Roosendaal, Breda, Bergen op Zoom, Oosterhout, Etten-Leur -
PREMIUM
Valpartij Steven Kruijswijk is ook slecht nieuws voor Jumbo-Visma: routinier is van onschatbare waarde
Hij kreeg al veel voor zijn kiezen in zijn lange loopbaan. Voor Steven Kruijswijk wacht weer een lange revalidatie na een zware val in Criterium du Dauphiné. De routinier van Jumbo-Visma brak zijn sleutelbeen en liep een bekkenfractuur op. Weg Tour, waar zijn rol juist zo belangrijk was. Wilco Kelderman vervangt hem in de Tourploeg.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer