SBS ‘voorzichtig blij’: Lingo scoort, verslaat zelfs GTST
UpdateLingo kent een uitstekende comeback op SBS 6. De eerste aflevering van het hernieuwde spelletjesprogramma trok gisteravond 802.000 kijkers en dat is méér dan de start van het dertigste seizoen van Goede Tijden, Slechte Tijden, de moeder aller soaps op RTL 4.
GTST, recht tegenover Lingo, trok om 20.00 uur 665.000 kijkers. Dat is flink minder dan voorgaande jaren toen de start altijd minstens een miljoen mensen trok, blijkt uit de cijfers van stichting Kijkonderzoek. Man Bijt Hond, eveneens nieuw leven ingeblazen op SBS 6, kon een half uur eerder rekenen op 611.000 kijkers. Het zijn cijfers die SBS 6 lang niet gezien heeft; de zender kwakkelde jarenlang met zijn vooravond.
Na Lingo sloegen ook de nieuwe seizoenen van Chateau Meiland en Waar is De Mol aan. Daar keken respectievelijk 970.000 kijkers, een record voor de realityshow, en 551.000 kijkers naar. Overigens was het best bekeken programma van de avond onbetwist We zijn er bijna! op NPO1, met 1,6 miljoen kijkers.
Gesleuteld
Lingo, dat gisteravond na vijf jaar voor het eerst weer op televisie was, is door SBS 6 in een nieuw jasje gestoken. Jan Versteegh nam het presentatiestokje over van Lucille Werner, jarenlang het gezicht van het spelprogramma dat voorheen door de publieke omroep werd uitgezonden. Aan zijn zijde was JP, als vanouds buiten beeld, ook weer te horen. Er is echter ook flink aan het format gesleuteld. Zo halen de kandidaten niet langer cijfers uit de ballenbak, maar letters. Dat soort wijzigingen werd op Twitter nogal lauwtjes ontvangen.
De zender wil dan ook niet op de zaken vooruitlopen. ,,Het seizoen is nog maar net begonnen bij alle zendergroepen en de kijker moet zijn weg nog vinden in het totale programma-aanbod. Het is nog te vroeg om echt te kunnen beoordelen of een programma succesvol is of niet. We wachten nog even af wat er verder gaat gebeuren, maar we zijn wel voorzichtig blij met de allereerste ontvangst”, zegt een woordvoerder van SBS 6 in in een reactie.
Dalende kijkcijfers
Man bijt hond trok voorheen bij de NPO gemiddeld een half miljoen kijkers. In de toptijd waren dat er ruim 100.000 meer, in het laatste seizoen in 2015 daalden de cijfers. Lingo trok in de hoogtijdagen tegen de miljoen kijkers; maar het aantal zakte de laatste twee seizoenen ver onder de half miljoen. Naar de laatste aflevering in oktober 2014 keken nog geen 300.000 mensen.
Goede Tijden, Slechte Tijden, ooit goed voor een miljoenenpubliek, heeft sinds afgelopen seizoen last van kwakkelende kijkcijfers. RTL 4 wilde eigenlijk deze week vullen met herhalingen van de laatste vijf afleveringen van seizoen 29, maar omdat de kijkcijfers van de compilatieafleveringen vorige week dramatisch waren, besloot de zender ‘op verzoek van de fans’ het nieuwe seizoen een week naar voren te schuiven.
Angela de Jong heeft de eerste aflevering van Lingo en Man bijt hond gekeken en spreekt haar verwachtingen over de shows uit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Man bijt hond keert definitief terug op tv
-
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
Hans de Vries (40) uit Amsterdam woont in een studio en is op sommige vlakken afhankelijk van zijn VvE. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
PREMIUM
Het succes van de tv-quiz verklaard
De tv-quiz is hot. De publieke omroep scoort met klassiekers De slimste mens en 2 Voor 12, bij RTL 4 doet nieuwkomer Ik Weet Er Alles Van het om 20.00 uur soms zelfs beter dan GTST. Waarom blijft dit klassieke genre zelfs in het Netflix-tijdperk zo geliefd? -
Jan Versteegh: Eenvoud is de kracht van gemoderniseerde tv-klassieker Lingo
Jan Versteegh trapt het nieuwe televisieseizoen vanavond af met een nieuwe reeks van de tv-klassieker Lingo. SBS 6 blaast de quiz, die 25 jaar lang te zien was bij de NPO, na vijf jaar afwezigheid nieuw leven in. ,,Ik hoop dat kijkers er net zoveel plezier aan beleven als JP en ik doen in de studio”, zegt de presentator. Jan Peter Pellemans (JP) is al jaren de man op de achtergrond die woorden verklaard. -
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides.
-
angela kijkt tv
Lingo terug, waar eindigt deze nostalgietrend?
-
-
-
PREMIUMVideo
SBS-bazen: het mag wat bescheidener
Na jarenlang magere kijkcijfers moet het nu gaan gebeuren. SBS 6 ‘holde als een hond achter de eigen staart aan’, maar nieuwe bazen Paul Römer en Marco Louwerens denken te weten hoe de zender zich kan onderscheiden. ‘Wij willen midden in het Nederland van nu staan.’ -
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige.