Rotterdam en Maastricht strijden om Songfestival, andere steden vallen af

updateRotterdam en Maastricht strijden de komende weken tegen elkaar om dé gaststad voor het Eurovisie Songfestival 2020 te worden. De andere drie gemeenten - Arnhem, Utrecht en Den Bosch - vallen af. Dat is zojuist, na een belronde van organisator NPO aan de steden, bekend geworden.

De selectiecommissie werd in haar afweging ondersteund door technische experts en de European Broadcasting Union (EBU). Uiteindelijk heeft de commissie geconstateerd dat twee van de vijf steden een inhoudelijk sterker bid hebben ingediend. ,,Beide steden beschikken over een locatie waarin zowel de tv-shows als het volledige event goed kunnen worden georganiseerd. Daarnaast is er voldoende accommodatie beschikbaar in de stad en de regio, ligt er een goed plan voor de vele side-events en is er bereidheid een substantiële (financiële) bijdrage te leveren om de kosten van locatie (huur, inrichting faciliteiten, beveiliging,) te dragen’’, stelt de NPO in een verklaring. ,,Hoewel de drie andere steden Arnhem, Den Bosch en Utrecht op hoofdlijnen voldeden aan de voorwaarden die vooraf zijn gesteld, scoorden zij lager op de zwaarwegende criteria ‘geschiktheid van locatie’, ‘beschikbaarheid accommodatie’ en ‘(financiële) bijdrage’.’’

Volledig scherm
Duncan Laurence. © ANP

,,Alle steden, maar ook de locaties, hebben heel veel energie gestoken in het naar hun stad halen van het evenement. We zijn onder de indruk van de voorstellen die zijn ingediend en willen iedereen enorm bedanken voor deze positieve inzet en grote betrokkenheid. We zijn ervan overtuigd dat zowel Maastricht als Rotterdam fantastische gaststeden kunnen zijn waar we volgend jaar mensen uit heel Nederland én Europa kunnen verwelkomen om het Eurovisie Songfestival met ons te vieren’’, reageert Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival.

Het is voor Arnhem, Utrecht en Den Bosch nog niet helemáál voorbij. Sietse Bakker: ,,Het enthousiasme waarmee de afgevallen steden zich hebben ingezet om het Eurovisie Songfestival 2020 naar de stad te halen biedt ook kansen. We spreken de komende maanden graag met deze steden over hoe we hen kunnen betrekken bij het evenement in mei volgend jaar. Juist omdat we de wens hebben om heel Nederland het Eurovisie Songfestival mee te laten beleven.’’

De komende week worden er door de projectorganisatie technische werkbezoeken gepland aan zowel Maastricht als Rotterdam om de stad, de voorgestelde locatie en de daarbij horende faciliteiten te bekijken.

De Rotterdamse Wethouder Said Kasmi (D66, Toerisme) is in zijn nopjes met de ‘finaleplek’. ,,Dit is heel mooi nieuws’’, zegt hij. ,,We staan hier in de startblokken. Wij denken dat Rotterdam uitermate geschikt is om het Songfestival te organiseren. Een échte stad van nu die we graag delen met de rest van de wereld: mediageniek, divers, een stad van innovatie, creativiteit en architectuur en met Ahoy een prachtige locatie. We bereiden ons nu voor op een werkbezoek, waarbij we laten zien dat we ruimschoots aan alle eisen voldoen. En daarna is het aftellen tot de bekendmaking in augustus.’’

Quote

Wij staan hier in de startblok­ken

Said Kasmi, Rotterdams wethouder voor Toerisme

Rob van de Wiel, directeur van het MECC in Maastricht, is ‘opgelucht’ dat zijn stad nog steeds kans maakt op het predicaat ‘gaststad’. ,,Ik ben steeds uitgegaan van onze eigen kracht maar vanmiddag, toen het nog even duurde voor de NPO wat liet horen, werd ik toch wel nerveus.’’ Hij heeft, zegt hij, van het begin af het gevoel gehad dat zijn stad het tegen Rotterdam zou moeten opnemen. ,,Ik denk dat zowel Maastricht als Rotterdam nu echt een goede kans maken. Wij in Maastricht hebben de organisatie laten zien dat we heel snel kunnen schakelen en we hebben laten zien dat we in de stad en in de provincie veel draagvlak hebben. Maar Rotterdam heeft met Ahoy natuurlijk een hele sterke locatie.’’ 

Eén nadeeltje voor Van de Wiel: hij moet nu wel zijn vakantie in Portugal abrupt afbreken en de komende weken hard aan de slag. Hij vliegt vanavond nog naar Nederland en staat morgenochtend klaar voor het eerste werkbezoek. ,,Natuurlijk is het even vervelend dat mijn vakantie nu in het water valt, maar geloof me: ik heb het er graag voor over. We zien dit als prachtige kans.’’

Afvallers

De NPO zal vandaag niet ingaan op de redenen waarom Arnhem, Utrecht en Den Bosch af zijn gevallen. De steden krijgen het volgens een woordvoerder wel te horen maar het is aan de stadsbesturen zelf of ze de inhoudelijke redenen voor afwijzing openbaar willen maken. 

Arnhem laat weten het Eurovisie Songfestival mis te lopen omdat het niet diep genoeg in de buidel wilde tasten voor het evenement. De Arnhemse wethouder Jan van Dellen laat weten: ,,Ik heb altijd gezegd dat wij zorgvuldig en voorzichtig zouden opereren, ook in financiële zin. Desalniettemin is met steun van de provincie Gelderland een behoorlijk bedrag op tafel gelegd. Wat ik nu wel kan zeggen, is dat de bijdrage van 15 miljoen waar Rotterdam mee schermde voor ons een maatje te groot was.” 

In Den Bosch hebben ze ook een lesje geleerd van het hele avontuur: álle hotelkamers in de stad laten ‘blocken’. Andere steden hadden in hun bidbook aangegeven dat ze dat namelijk wél hadden gedaan. ,,Dat is wel een leermomentje ja”, aldus wethouder Mike van der Geld. 

Het ontbreken van een financiële bijdrage was één van de breekpunten in Utrecht. Daarnaast was ook de tijdelijke tent bij de Jaarbeurs, die zou nodig was omdat de evenementenhal zelf niet groot genoeg is, een minpunt. ,,De NPO wil de exacte locaties de komende tijd inspecteren. Omdat het tijdelijke gebouw bij de Jaarbeurs er nu niet staat, zouden ze Utrecht daarop niet kunnen beoordelen’’, aldus verantwoordelijk wethouder Klaas Verschuure (D66).

Volledig scherm
Vorige week waren er nog vijf steden in de race om volgend jaar het Eurovisie Songfestival te huisvesten. © ANP Graphics

De afvalrace is eigenlijk razendsnel verlopen: vorige week woensdag nog presenteerden alle steden met meer of minder bombarie hun bidbook in het NPO-gebouw in Hilversum. Nu de ‘winnaars’ bekend zijn, zullen deze week al werkbezoeken aan onder andere de festivallocaties worden afgelegd. De komende weken zullen dan nog meer werkbezoeken volgen: de executive producers van het Songfestival willen een nauwkeurige inschatting kunnen maken of de steden wel kunnen leveren wat de EBU vraagt.

De NPO hoopt medio augustus bekend te maken welke stad definitief ‘host city’ voor het miljoenenevenement wordt. Die stad zal dan ook zijn naam vermeld zien in het nieuwe Nederlandse logo van het Songfestival: dat logo wordt dit najaar bekendgemaakt. Belangrijk voor de fans: de kaartverkoop start in december. De voorlopige data van het festival zelf zijn: dinsdag en donderdag 12 en 14 mei halve finales, zaterdag 16 mei de finale.

Kijk hier naar het aanbieden van de bidbooks:

  1. HBO en Jacksons blijven vechten over documentaire Leaving Neverland

    HBO en Jacksons blijven vechten over documentai­re Leaving Neverland

    Zender HBO en de nabestaanden van Michael Jackson blijven maar ruziën om de documentaire Leaving Neverland. De Jacksons stapten eerder dit jaar rond het verschijnen van de film, waarin de 'King of Pop' wordt beschuldigd van seksueel misbruik, naar de rechter en nu heeft HBO een nieuwe motie ingediend om de zaak te verwerpen. Dat meldt Variety. Eerder deed de zender al een poging om de zaak niet te laten voorkomen, maar dat verzoek werd afgewezen.
  2. De meest memorabele sterfscènes uit Tarantino-films op een rijtje
    582 doden

    De meest memorabele sterfscè­nes uit Tarantino-films op een rijtje

    Regisseur Quentin Tarantino (56) staat niet bepaald gekend om zijn lieflijke romantische komedies, maar eerder om snoeiharde gangsterfilms - zij het boordevol humor - waarin het bloed over het scherm spat. Ter ere van Tarantino’s nieuwste rolprent, Once Upon A Time In Hollywood, zetten we we nog eens zijn bloederigste scènes op een rijtje. We selecteren slechts één scène per reeds uitgebrachte film en sorteren we de lijst op de hoeveelheid doden per film.