Qmusic steunt Kink in zaak tegen noodverlenging FM-frequenties
Een opmerkelijke ontwikkeling vandaag in het kort geding rond de noodverlenging van de FM-frequenties. Radiozender Kink - alleen digitaal te beluisteren - had de zaak aangespannen, maar Qmusic (DPG Media) besloot als derde partij die zaak te steunen. ,,Zo’n verlenging is voor ons niet langer wenselijk.”
De FM-frequenties zouden in september 2022 weer geveild gaan worden. Mona Keijzer, toenmalig staatssecretaris van Economische Zaken, besloot vanwege de coronacrisis tot een noodverlenging, waardoor de huidige stations met een FM-frequentie die ook hielden.
Maar daardoor kon een station als Kink geen aanspraak maken op een FM-frequentie. Belangrijk voor de zender, want essentieel voor een groot bereik en de hoogste reclame-inkomsten worden via de FM-frequenties binnengehaald. Kink is alleen digitaal te beluisteren - online en via DAB+, dat de opvolger van FM moet worden - maar de opbrengsten daar lopen nog achter. Het radiostation is een kort geding begonnen om de veiling toch plaats te laten vinden.
DPG Media, dat met Qmusic een zender op de FM heeft, steunt dit verzoek. Het bedrijf bleef lange tijd neutraal, maar met herstel van de advertentiemarkt (2021 was het beste jaar ooit volgens een onderzoek van Audify) na de coronadip vinden de mediamakers dat niet langer gewenst. Daarbij vindt DPG Media ook dat de prijs voor de noodverlenging van drie jaar te hoog is. Daarom vindt het bedrijf dat er een veiling moet komen, als de continuïteit van commerciële radio gewaarborgd kan worden.
Voorbereiding
Deze veiling zal dan niet in september plaatsvinden. De advocaten van de minister gaven aan dat er minimaal een jaar voorbereiding nodig is. De laatste keer dat er een veiling was, was in 2003. De frequenties werden al twee keer eerder verlengd.
Sublime, BNR, de radiozenders van Mediacorp (Slam en 100%NL) en de radiozenders van Talpa (Radio 10, 538, Sky en Veronica) zijn wel voor een noodverlenging. Mediacorp stelt door de coronacrisis betalingsverplichtingen te zijn aangegaan met in het achterhoofd dat er een noodverlenging van drie jaar zou zijn.
Uitspraak binnen twee weken.
Luister ook naar de AD Media Podcast:
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van Show & Entertainment:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Michiel Veenstra teleurgesteld in organisatie RadioRing, stapt uit jury Marconi Awards
Michiel Veenstra, programmadirecteur bij radiozender Kink, is flink teleurgesteld over de stemlijst voor de RadioRing die de organisatie bekend heeft gemaakt. Daarop waren in eerste instantie helemaal geen dj’s of programma’s van zijn zender te vinden. Veenstra heeft zijn plek in de jury van de Marconi Awards, die op hetzelfde gala worden uitgereikt, inmiddels opgegeven. -
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
Vervolg op hitserie The Last of Us komt niet eerder dan eind volgend jaar
Fans van de HBO MAX-hitserie The Last of Us hoeven niet te rekenen op een snelle komst van het tweede seizoen. Het zal nog wel even duren, zei hoofdrolspeelster Bella Ramsey in het ITV-programma The Jonathan Ross Show. -
PREMIUM
KINK verovert radiowereld weer: ‘Wij verspillen geen tijd aan Ava Max en Dua Lipa’
Er is wat bijzonders aan de hand in radioland. Twee jaar geleden maakte KINK een herstart. Donderdag op het RadioRing Gala is die zender genomineerd voor beste programma, beste zender en middag-dj Tim op ’t Broek voor beste radiomaker. Zenderbaas Michiel Veenstra: ,,Wij hebben geen programma’s met ellenlang geouwehoer, BN’ers bellen en meelachende sidekicks.” -
Marble Mania doet niet meer mee om de knikkers, Freek Vonks safari diep in schaduw de Mol
RTL 4 is de winnaar geworden van de eerste zaterdagavond zonder Wie is de Mol?. Opvallend is dat geen enkel programma in het gat van de kijkcijferknaller (ruim drie miljoen mensen) lijkt te zijn gesprongen. Weet ik veel op RTL 4 was goed voor 1,2 miljoen belangstellenden, Freeks Saturday Night Safari noteerde 788.000 kijkers en Marble Mania had slechts 576.000 knikkerliefhebbers.
-
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
-
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM
Meesterschilder Maarten (67) droomde over Vermeer door tv-programma: ‘Had zelfs gesprekken met hem’
Het kostte ze slapeloze nachten, paniek en hoofdpijn. Maar trotser dan vandaag waren de winnende meesterschilders van het televisieprogramma De nieuwe Vermeer nog nooit. Hun creaties, in het Mauritshuis! ,,Hier ga ik heel vaak naar toe.’’Delft, Den Haag