Volledig scherm
© ANP

Proef met reclame op maat op televisie

KPN gaat reclame op maat aanbieden. Het bedrijf en Talpa Network beginnen in oktober een proef waarbij televisiekijkers die dat willen, op hen persoonlijk afgestemde reclame krijgen te zien.

In eerste instantie gaat het om 1500 medewerkers van KPN, die al toestemming hebben gegeven voor het gebruik van onder meer hun kijkgedrag om relevantere reclame te krijgen. Begonnen wordt met SBS6, later volgen Veronica, Net5 en SBS9. Volgens KPN wordt een deel van de bestaande reclame vervangen door reclame op maat. ,,Zo zullen bijvoorbeeld sportliefhebbers meer sportgerelateerde reclames ontvangen."

Na de proef wil KPN reclame op maat op grotere schaal gaan aanbieden. Klanten moeten expliciet toestemming geven voor het gebruik van hun kijkgedrag en gegevens als adres, leeftijd, geslacht en abonnementen op zenderpakketten. Op basis daarvan worden profielen samengesteld, die dan weer aan verschillende doelgroepen worden gekoppeld. Als voorbeeld noemt KPN 'gezinnen met interesse in sport'.

  1. Gele hesjes? Liever de bruine schorten in Heel Holland Bakt
    PREMIUM
    Angela kijkt tv

    Gele hesjes? Liever de bruine schorten in Heel Holland Bakt

    Na weer een weekend vol berichten en beelden van gele hesjes en geëtaleerde ontevredenheid was ik toe aan iets leuks. Iets opbeurends. Iets dat instant geluk én hoop brengt. Precies: een zelfgebakken taart. En laat het nieuwe seizoen van Heel Holland Bakt nou niet aftrappen met één, maar met 500 baksels van evenzoveel blije, opgewekte landgenoten die al jaren dromen van een eigen beige schort, oftewel een plekje in de baktent van André, Janny en Robèrt. Dus een paar uur in de rij staan kon er ook nog wel bij. Het ging zonder morren, zonder gescandeerde leuzen, zonder zelfs maar hier en daar een partytent te mollen of met een deegroller verhaal te halen bij een kritisch jurylid. Enige dat in een momentje van onoplettendheid sneuvelde was een pina colada-taart. Het beeld van urenlange keukenarbeid in puin op het chique gazon van landgoed Maarsbergen, zonder dat de jury er zelfs maar een blik op had kunnen werpen, was hartverscheurend. Maar de eigenaresse zelf bleef er verbluffend laconiek onder.