NPO: ‘Ook wij vinden dat het publieke bestel moet veranderen’
Ook de Nederlandse Publieke Omroep (NPO stelt dat het publieke bestel in Nederland moet veranderen. Dat zegt Frederieke Leeflang, voorzitter Raad van Bestuur NPO, in een reactie op het rapport dat het Commissariaat van de Media vandaag publiceerde.
De kritiek: Het Nederlandse omroepbestel dreigt in de huidige vorm aansluiting te missen bij de huidige tijd. Het systeem is niet ingericht op de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en de verandering van de mediamarkt. De nadruk ligt te veel op organisaties in plaats van inhoud, de verantwoordelijkheid van het bestel is te versnipperd en het is onduidelijk wie in het bestel exact welke taken en verantwoordelijkheden draagt. Als er geen veranderingen worden doorgevoerd, zal het bestel in de toekomst steeds meer losse omroeporganisaties kennen met steeds minder maatschappelijke binding, waarschuwt het CvdM. ,,Dat er iets moet veranderen aan het publieke bestel, vinden wij ook”, zegt Leeflang. ,,Het is nu niet beheersbaar.”
Staatssecretaris Gunay Uslu (Media) stelt op korte termijn een onahankelijke commissie samen die het kabinet advies gaat geven over het toelaten van nieuwe omroepen en hoe de publieke omroep mogelijk aangepast kan worden. ,,Ze heeft met grote interesse kennis genomen van het onderzoek van het Commissariaat”, aldus een woordvoerder.
Als het aan het Commissariaat voor de Media ligt, zou er een bestel moeten komen met een breed, onafhankelijk, pluriform media-aanbod dat kijkers helpt een mening te vormen. In een herzien bestel moet de publieke opdracht in een meer centrale vorm worden aangestuurd. Het is volgens het commissariaat overigens logisch dat het bestel niet meer voldoet. ,,Het huidige mediabestel komt voort uit de tijd dat de Nederlandse samenleving in ideologische zuilen verdeeld was”, stelt het rapport. Dit systeem was ‘in 1920 een logische en bij de samenleving passende inrichtingsvorm’.
De NPO beaamt dat. Leeflang: ,,We gaan nu eerst samen met de omroepen en andere betrokken partijen praten over hoe we het publieke bestel beheersbaar en duurzaam naar de toekomst krijgen, om daarna met een open mind de dialoog aan te gaan met de onafhankelijke commissie. Vanzelfsprekend werken we samen met de omroepen ook nu al aan het toekomstbestendig maken van ons bestel. We benadrukken in dit kader het unieke karakter van ons bestel en het belang van externe pluriformiteit. We zijn het aan ons publiek verplicht om onze gezamenlijke publieke mediaopdracht ook in de toekomst optimaal te kunnen blijven realiseren. De NPO is het met het Commissariaat voor de Media eens dat een publieke omroep essentieel is voor het functioneren van onze democratie. De maatschappelijke waarde van de publieke omroep is nog altijd onverminderd groot.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ombudsman: Ongehoord Nederland verspreidt aantoonbaar onjuiste informatie
Ongehoord Nederland heeft de afgelopen maanden de Journalistieke Code van de NPO op diverse punten geschonden. Dat concludeert ombudsman Margo Smit na een onderzoek. Het gaat onder meer om schending van de code op het punt van betrouwbaarheid en bijdragen aan verspreiding van aantoonbaar onjuiste informatie. De conclusies baren de NPO zorgen. -
Snoop Dogg brengt eigen cornflakes op de markt: Snoop Loopz
Na onder meer wijn en cannabis, heeft Snoop Dogg zijn pijlen op een ander product gericht: de rapper heeft zijn eigen cornflakes op de markt gebracht. De ronde, gekleurde en glutenvrije ontbijtgranen met marshmallows heten Snoop Loopz. -
PREMIUM
Kies de regenton die bij jou past en laat die regen maar komen
Planten water geven, ramen lappen en zelfs de wc doorspoelen: je kunt een hoop doen met regenwater. Maar dan moet je het wel eerst opvangen. Een regenton biedt de oplossing. -
Ongehoord Nederland bespot rapport ombudsman, NPO geeft geen tussentijdse reactie
Presentatoren van Ongehoord Nederland hebben vandaag in het programma Ongehoord Nieuws het rapport van de NPO-ombudsman over de omroep bespot. Presentator Arlette Adriani, bekend van onder meer Astro TV, suggereerde dat zij en haar collega Ahmed Aarad maar ‘een cursusje doorvragen gaan doen deze zomer’. Een van de verwijten van de ombudsman was dat de presentatoren van ON zelden doorvragen als gasten ongefundeerde of niet-feitelijke uitspraken doen. -
AD Media podcast
Angela de Jong over Simon Zijlemans: ‘Met een blauw jasje ben je nog geen Wilfred Genee’
Het panel van de AD Media podcast is terug - op volle sterkte - met seizoen 6. Iedere dinsdagavond een verse podcast over de hoofd-, rand- en bijzaken in de media. Natuurlijk wordt er teruggekeken naar de afgelopen tv-zomer. De slimste en B&B vol liefde zijn de grote winnaars. Ging er ook iets mis? Angela de Jong: ,,Alles op SBS6, bedoel je?”
-
PREMIUM25 jaar BNN
De filmpjes van Bart de Graaff zouden nu niet meer kunnen: ‘We wilden een beetje choqueren’
BNN bestaat vandaag precies een kwart eeuw. Mirjam de Graaff kan wel raden wat haar overleden broer en oprichter Bart zou hebben gezegd bij een toost: ‘Het mag wel wat minder braaf.’ -
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie. -
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland
Eigenaren van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden.