NOS weigert tune aan te passen na kritiek: ‘Dan zou het Oog het Oog niet meer zijn’
De NOS gaat de tune van Met het Oog op Morgen niet aanpassen, zo vertelt de omroep aan deze site. In een ingezonden brief in Trouw liet een lezer weten het lied ‘Gute Nacht Freunde’ van Reinhard Mey ‘niet geschikt’ te vinden om dagelijks uit te zenden, omdat er wordt gesproken over het opsteken van een sigaret. Maar daar is de NOS het niet mee eens.
In het nummer dat gebruikt wordt voor de tune is de zin ‘Wat ik nog te zeggen heb, duurt een sigaret’ te horen. Lezer Frans Koevoets verkondigde dat door het gebruik van dit nummer in de show, roken als normaal gedrag zou worden gezien, wat hem doet denken aan de vele mensen die hij verloor aan kanker. Die brief veroorzaakte een mediastorm.
De NOS wil de luisteraars geruststellen: zij zien roken niet als normaal gedrag. Voor de omroep is het niet meer of minder dan de tune die 43 jaar geleden werd gekozen toen het programma voor het eerst werd uitgezonden. ,,Het gaat veel meer om letterlijk Gute Nacht Freunde en de sfeer die Mey in het liedje legt dan om die ene verwijzing naar een sigaret”. ,,Als we op het verzoek zouden ingaan betekent dat dat het Oog het Oog niet meer is. En dat vinden we echt een stap te ver.”
Lief
Trouwe luisteraars reageerden al cynisch op de brief van Koevoets. Met de hashtag #detunemoetblijven reageerden ze massaal op social media. En ook Radio 1-presentator Chris Kijne liet met enige spot weten wat ze van de ophef vonden: ,,Luisteraar, we hebben u lief. Het is niet onze bedoeling dat u nu een sigaretje opsteekt”.
Koevoets zelf stelde al eerder de brief niet te hebben geschreven om mensen een onplezierig gevoel te geven. ,,Sterker nog, ik vind het zelf een heel mooi lied. Ook de zanger vind ik sympathiek. Ik schreef de brief omdat ik net als velen van dichtbij mensen heb verloren aan kanker.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
-
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
Hans de Vries (40) uit Amsterdam woont in een studio en is op sommige vlakken afhankelijk van zijn VvE. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Nicki Minaj aangeklaagd voor beschadigen en niet betalen sieraden
Nicki Minaj wordt door een juwelier voor de rechter gesleept omdat ze rekeningen voor op maat gemaakte sieraden niet betaald zou hebben. Volgens de sieradenverkoper uit West-Hollywood kwamen sommige uitgeleende sieraden beschadigd terug. -
Showbytes
Emma komt tot rust in bikini en Yvon kan dochter eindelijk weer in armen sluiten
Korte updates van de sterren op sociale media: wij smullen ervan. In de rubriek Showbytes struint de showredactie het web voor je af voor de gekste, mooiste en opvallendste posts van bekende Nederlanders en celebrity’s. Dit artikel wordt gedurende de dag vernieuwd. -
PREMIUM
Oogziekte maakt actrice Judi Dench blind: ‘Ik laat me hier niet door verslaan’
Een oogziekte speelt Judi Dench, vanaf morgen te zien in de film Allelujah, dusdanig parten dat ze inmiddels geen scripts meer kan lezen en collega’s op de set soms niet herkent. ‘Maar ik laat me hier niet door verslaan’, aldus de gelauwerde actrice (88) in een gesprek met deze krant.
-
Met video
Zanger met 60 jaar ervaring duikt op bij Secret duets, helft panel heeft geen idee: ‘Spijt me heel erg’
-
-
-
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
De meeste mensen stellen dat wat ze moeten doen uit en voelen zich daar dan schuldig over. Vooral niet doen, legt filosoof John Perry uit aan journalist en notoire uitsteller Saskia Smith. Een gestructureerde uitsteller krijgt volgens hem juist een heleboel voor elkaar omdat ze die andere dingen niet doen. -
Advocaat Spoorloos-gedupeerden: ‘Bied op z’n minst psychische hulp aan’
De vier gedupeerden van het programma Spoorloos dringen opnieuw aan op een persoonlijk gesprek met de makers. Zij missen erkenning voor hun verdriet, nadat zij werden gekoppeld aan mensen die niet hun familie bleken.