Volledig scherm
Paul de Leeuw. © BSR Agency

'Niemand anders dan Paul de Leeuw moet het Songfestival presenteren’

Voor Amerikaan Williams Lee Adams, ’s werelds meest invloedrijke Songfestival-watcher, is het een uitgemaakte zaak. Niemand anders dan Paul de Leeuw moet het Songfestival in mei in Rotterdam presenteren. Volgens Adams maakt De Leeuw ‘enorm makkelijk’ contact met kijkers omdat hij heel ‘likeable’ en expressief is. ,,Je ziet meteen hoe Paul de Leeuw zich voelt.’’

Dat expressieve is volgens Adams, oprichter en presentator van blog en YouTube-kanaal ‘wiwibloggs’, heel belangrijk omdat een substantieel deel van de 200 miljoen kijkers geen Engels beheerst. ,,Die mensen moeten dus vooral vóélen wat een presentator zegt en Paul de Leeuw, die ik voorheen eigenlijk niet kende, is geweldig in staat om emotie over te brengen. Ja, Nederland: kies hém.’’

Volledig scherm
Songfestivalfenomeen William Lee Adams op zijn Instagram met Duncan Laurence. © Privébeeld

Overigens ziet Adams ook de al vaak genoemde ‘bééldschone’ presentatrice Dionne Stax (eerst NOS, nu AVROTROS) een rol spelen bij het evenement maar meer als ‘moederlijk figuur’ die kalm blijft als het publiek van de kook raakt. ,,Ik zou haar geen champagne uit laten delen in de Green Room, maar ze zou wel een kapitein kunnen zijn die het roer recht houdt als de storm opsteekt.’’

Volledig scherm
Dionne Stax © ANP Kippa

De 37-jarige Adams (geboren in Amerika, woont nu in Londen) heeft ook wel een suggestie voor de opvolging van winnaar Duncan Laurence. Volgens hem moet zangeres Davina Michelle Nederland in 2020 vertegenwoordigen, maar dan wel met een dance-nummer van een beroemde Nederlandse dj als Armin van Buuren. ,,Combineer je het talent van Davina met de Nederlandse dance, die iedereen ter wereld kent, dan heb je écht iets in handen.’’

Lees hier het hele interview met Williams Lee Adams.

Volledig scherm
Een van Adams’ hoogtepunten tijdens zijn trip door Nederland : het ‘koe knuffelen’ in Friesland. © Privébeeld
  1. Van deze mierzoete Britse kerstreclames springen de barsten in je glazuur
    video

    Van deze mierzoete Britse kerstrecla­mes springen de barsten in je glazuur

    De Staatsloterij-commercial met in de hoofdrol het spuuglelijke schoothondje Frekkel was eind vorig jaar met voorsprong de meest tranentrekkende en warmbloedige kerstreclame op de Nederlandse televisie. Maar het kan allemaal nog zieliger, sfeervoller, bombastischer en extremer. De flitsende najaarscommercials die momenteel in Groot-Brittannië op de buis zijn, spannen de kroon. Het zijn in veel gevallen peperdure, met emoties overgoten minifilms die zó mierzoet zijn dat spontaan de barsten in tandglazuur kunnen springen. Zoals die van ‘zingende winterpeen met schaafangst’ Robbie Williams voor grootgrutter Aldi. Kijk, huiver en geniet!