Acteur Loek Peters.
Volledig scherm
Acteur Loek Peters. © ANP

Loek Peters verteller Matthäus Passion: ‘Het gaat door merg en been’

Loek Peters is misschien niet de eerste aan wie je denkt als verteller bij het beroemdste werk van componist Bach, maar de acteur praat binnenkort een bijzondere versie van de Matthäus Passion aan elkaar. ,,Ik hoorde over Matthäus aan de Maas en dacht: daar wil ik bij zijn.”

Loek Peters (45), onder meer bekend als Berry uit Penoza, Dokter Snor uit Achtste Groepers Huilen Niet en zijn deelname aan Expeditie Robinson, vindt zichzelf een logische keuze voor de rol van verteller. ,,Als je de Matthäus Passion bereikbaarder wil maken voor het gewone publiek, dan is het logisch om het verhaal te laten vertellen door een gewone man als ik. Ik ben geen Paul Witteman die helemaal in klassieke muziek is ondergedompeld.”

Peters is door de EO gevraagd voor het bijzondere evenement dat op 21 maart in het Rotterdamse Ahoy wordt gehouden, en later op Goede Vrijdag op tv wordt uitgezonden. Matthäus aan de Maas, een ode aan de Matthäus Passion (zie kader). Met anderhalf uur een veel kortere zit dan de urenlange versie van componist Bach, dat het verhaal vertelt van de laatste dagen van het leven van Jezus. Peters verbindt als verteller het geheel aan elkaar waardoor er geen elementen uit het oorspronkelijke lijdensverhaal verloren gaan. 

Instapmodel

,,Ik heb twee keer de Matthäus Passion in zijn geheel bijgewoond en zet het werk de laatste tijd wel eens op. Dan hoor ik slechts delen, want wanneer heb je nu drie uur de tijd om er voor te gaan zitten? Dan haal ik mijn zoontje op, kom ik thuis, staat het nog aan. Het is een lange zit”, zegt de vader van een 4- en 7-jarige. ,,Zo, met dit ‘instapmodel’, kunnen mensen er kennis mee maken en dat vind ik goed. Los van of je gelooft dat Jezus voor ons aan het kruis gestorven is, geloof ik dat de boodschap is dat je iets voor elkaar doet.”

Hoewel hij wel met de kerk is grootgebracht, is Peters niet gelovig. Maar, vindt hij, de Bijbel vormt wel de basis van de westerse maatschappij. ,,We kunnen veel van die verhalen leren. Ik breng mijn kinderen bijvoorbeeld bij dat ze wat je niet wilt dat er met jou gebeurt, je dat een ander ook niet aandoet. Een mooie regel, die ook uit de Bijbel komt.”

Peters leerde de werken van Bach kennen aan het eind van zijn tienerjaren. Jong, jazeker. ,,Ik was niet zo stoer”, vertelt hij lachend. ,,Ik speelde saxofoon, ging naar jazzcafés. Ik geloof dat het op de vooropleiding van de toneelschool was dat iemand iets van Bach liet horen. Ik dacht: wauw, dit is te gek, en heb een cd’tje gekocht. Ik kan niet uitleggen wat het is, ik wil dat niet analyseren. Laten we het erop houden dat je die muziek voélt, het is hypnotiserend.”

Quote

Ik kan niet uitleggen wat het is met Bach. Laten we het erop houden dat je die muziek voélt, het is hypnotise­rend

Jaren later, in 2012, kroop hij zelfs in de huid van de componist in het toneelstuk Contrapunt. Dat hij nu is gevraagd om Matthäus aan de Maas aan elkaar te praten, vindt hij een eer. ,,Toen ik erover hoorde, dacht ik: daar wil ik bij zijn. De Matthäus Passion gaat door merg en been, het is zo filmisch, zo dramatisch. En gezongen door een koor van achthonderd man”, zegt de acteur. ,,Als mensen gaan zingen in koor, grijpt me dat meteen. Kippenvel over je hele lijf. En nu zingen ze niet zomaar een liedje, maar de apotheose van het lijdensverhaal van Jezus. Zo intens.”

Toch is hij niet bang dat hij op het podium van Ahoy wordt overvallen door emoties. ,,Dit is mijn vak. Als acteur word ik ook wel eens geraakt door het spel van een tegenspeler, waardoor ik met tranen in mijn ogen sta, maar ik ben aan het werk. Ik zit in een bepaalde soort concentratie, dat blijft.”

Lezers van het AD krijgen via onze webwinkel €7,50 korting op kaartjes voor Matthäus aan de Maas

Megakoor van 800 mensen

Een wereldberoemd werk dat moet worden ingekort, achthonderd man koor, een verteller, het Ars Musica Orkest, en solisten Maria Fiselier, Maarten Koningsberger, Johannette Zomer, Fabio Trümpy en Raoul Steffani. Het zijn spannende weken voor dirigent Patrick van der Linden. ,,Ik heb wel even getwijfeld. Ik voer elk jaar integraal de Matthäus Passion uit. Ik heb zo’n respect voor het kunstwerk, kan ik daar in knippen? Wat kan ik verwachten van de achthonderd onbekende mensen die zich, zonder te hoeven auditeren, voor het koor opgeven?”

Van der Linden besloot toch in te stemmen met de klus. Om het 150 jaar geleden is dat de Matthäus Passion voor het eerst in Nederland, in Rotterdam, werd opgevoerd. Omdat hij hoopt dat mensen die het nog niet kennen, het leren te waarderen. ,,Het is haast een educatieve versie, met verhalen erbij van mensen die het hebben gezongen of die er iets bijzonders mee hebben.”

De dirigent kent het stuk van binnen en van buiten, en is secuur gaan schrappen om er een behapbaar geheel van te maken. ,,Moeilijk, want elke noot is mooi, elke noot heeft de potentie je te raken. Maar ik denk dat we echt een ode hebben gemaakt en het mensen nieuwsgierig maakt naar het hele stuk.”