Het maken van de film WAD: zes dagen tevergeefs turen naar een slechtvalk

videoDrie jaar filmen leidde tot de natuurdocumentaire WAD, zondag op tv. Cameraman Ruurd Jelle van der Leij keek zes volle dagen lang tevergeefs naar een slechtvalk die maar niet wilde jagen. The making of WAD, zaterdagmiddag al op tv, biedt een fascinerende blik achter de schermen.

Daar zat-ie dan, op een paal. Bewegingsloos, al poetste hij nu en dan zijn veren. Het was september 2016 op de zandplaat Richel, tussen Vlieland en Terschelling. De slechtvalk keek neer op een omvangrijke groep steltlopers, in zijn ogen lekkere hapjes. Maar aanvallen? Ho maar. Hij keek slechts.

Datzelfde deed Ruurd Jelle van der Leij (34), die met collega-cameraman Melchert Meijer zu Schlochtern en documentairemaker Ruben Smit het leeuwendeel van de beelden maakte voor WAD, de natuurfilm die vorig jaar in de bioscoop zo’n 120.000 bezoekers trok en nu nog langs theaters reist met een liveorkest. Tegenover de slechtvalk op die paal zat Van der Leij in totaal zo’n 50 uur op een toren. Te focussen, te wachten, te turen, te popelen.

  1. Van deze mierzoete Britse kerstreclames springen de barsten in je glazuur
    video

    Van deze mierzoete Britse kerstrecla­mes springen de barsten in je glazuur

    De Staatsloterij-commercial met in de hoofdrol het spuuglelijke schoothondje Frekkel was eind vorig jaar met voorsprong de meest tranentrekkende en warmbloedige kerstreclame op de Nederlandse televisie. Maar het kan allemaal nog zieliger, sfeervoller, bombastischer en extremer. De flitsende najaarscommercials die momenteel in Groot-Brittannië op de buis zijn, spannen de kroon. Het zijn in veel gevallen peperdure, met emoties overgoten minifilms die zó mierzoet zijn dat spontaan de barsten in tandglazuur kunnen springen. Zoals die van ‘zingende winterpeen met schaafangst’ Robbie Williams voor grootgrutter Aldi. Kijk, huiver en geniet!