Cindy Crawford behoort eindelijk tot ‘de rijksten’, ruim 20 jaar nadat ze stopte als topmodel
Cindy Crawfords succesvolste dagen als supermodel liggen inmiddels enige jaren achter haar, maar dat weerhoudt de 55-jarige er niet van om haar debuut te maken in de lijst met de rijkste self-made women van het Amerikaanse zakenblad Forbes. Haar geschatte vermogen: zo’n 192 miljoen euro. Hoe kreeg ze dat voor elkaar?
In de jaren tachtig en negentig behoorde Crawford - met de kenmerkende moedervlek boven haar lip - tot het selecte clubje supermodellen dat niet voor minder dan 10.000 dollar per dag haar bed uit zou komen, volgens de woorden van haar collega Linda Evangelista. Crawford poseerde voor meer dan duizend tijdschriftcovers, was het gezicht van merken als Revlon en Pepsi en verdiende in de jaren negentig enige tijd zo’n tien miljoen euro per jaar.
Maar toch was dat onvoldoende om terecht te komen in het illustere rijtje met de rijkste self-made women van Amerika, volgens het zakenblad Forbes. Pas dit jaar - 21 jaar nadat ze met ‘pensioen’ ging als fulltime-model - maakt ze haar debuut op de lijst. Hoe? Door het gezicht te worden van haar eigen cosmeticamerk.
Dat blijkt inmiddels een lucratievere business. En anders dan wanneer ze ‘in dienst’ is bij een merk, kan ze er niet uitgeknikkerd worden omdat ze ‘te oud’ zou zijn, zoals haar in 2000 met Revlon overkwam. ,,Ik wilde het heft in eigen hand nemen”, zegt Crawford in een e-mail aan Forbes.
Lees door onder de post.
Ze startte samen met haar dermatoloog in 2004 haar eigen lijn in antirimpelcrème en aanverwante producten onder de naam Meaningful Beauty. Dat merk is nu, na jaren van geduldig op tv verschijnen met zogeheten ‘infomercials’(informatieve reclames, zoals die van Tell Sell), uitgegroeid tot een merk van betekenis, met een winst van 85 miljoen euro per jaar.
Daarmee heeft Crawford, die de helft van het bedrijf bezit, inmiddels een fortuin van 192 miljoen euro vergaard. Nét genoeg voor de laatste plek in de lijst van Forbes. Ze pakte het compleet anders aan dan de beauty-influencers van nu, zoals Kylie Jenner en Rihanna, beiden goed voor een fortuin dat vele malen groter is dan dat van Crawford. Zij gebruiken sociale media om hun producten aan te prijzen, iets wat Crawford (5,4 miljoen volgers op Instagram) inmiddels ook doet.
Het succes lijkt voorlopig nog niet ten einde: twee maanden geleden bracht ze de haarlijn Meaningful Beauty hair care op de markt. Crawford: ‘Nog steeds maakt mijn hart een sprongetje als een vrouw in de supermarkt of op het vliegveld me aanspreekt en zegt dat ze van Meaningful Beauty houdt.’
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van Show & Entertainment:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoe Rihanna miljardair werd zonder een noot te zingen
Rihanna (33) is officieel miljardair en de rijkste zangeres ter wereld, aldus zakenblad Forbes. En dat terwijl ze al vijf jaar geen nieuwe plaat heeft gemaakt. Hoe flikte ze dat? -
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
PREMIUM
‘Leukemie is vaak domme pech, zelfs mensen die supergezond leven kunnen het krijgen’
De termen leukemie, bloedkanker en beenmergkanker worden vaak over één kam geschoren. Maar het gaat hier dus niet over één en dezelfde vorm van kanker. Sébastien Anguille, hoogleraar hematologie aan de Universiteit Antwerpen (UA) en hoofd hematologie van het UZ Antwerpen (UZA), geeft duiding. Hoe kan je herkennen of je leukemie hebt? En wat zijn de overlevingskansen? -
Kijkcijfers Marble Mania dalen verder
Het SBS-programma Marble Mania kampt met rap dalende kijkcijfers. De tweede aflevering van het derde seizoen is zaterdag door 471.000 mensen bekeken. Het programma staat daarmee op de 22e plek in de lijst van best bekeken programma’s van zaterdag. Dat meldt Stichting KijkOnderzoek (SKO). -
Kylie Jenner heeft 3,5 uur nodig voor make-up: ‘Iedere seconde waard’
Realityster Kylie Jenner (23) is op een gemiddelde dag 3,5 uur kwijt aan haar make-uproutine. Dat vindt ze zelf tergend lang, maar achteraf is ze altijd blij. ,,Het is iedere seconde waard.’’
-
Twee druppels haar vader Tom Cruise, maar ze heeft niets meer met hem te maken: hoe gaat het met Suri Cruise?
Wie één blik op haar werpt, weet meteen wie haar vader is. Suri Cruise (16), die zich zelden laat zien voor de camera’s, floreert op alle gebieden. Momenteel is ze samen met haar moeder Katie Holmes (44) volop bezig met de volgende grote stap in haar leven: het vinden van een universiteit. Vader Tom Cruise (60), heeft daar geen aandeel in en weigert alle contact. -
-
-
PREMIUM
Jonge zangers over hun rol in de Matthäus-Passion: ‘Het maakt niet uit of er een heavymetalband of een orkest achter je staat’
De evangelist in Bachs Matthäus-Passion neemt de luisteraar bij de hand, in zijn vertelling betrekt de tenor het publiek bij het lijdensverhaal. Wat voor rol is dit en hoe vul je hem in? Vier zangers over vier verschillend opgezette uitvoeringen: van intiem ensemble met tien zangers tot grotere koren. -
PREMIUM
Hoge WOZ-waarde? Die kun je in sommige gevallen ook slim benutten
De nieuwe WOZ-waarde ligt weer in de bus bij Nederlandse huiseigenaren. Deze door de gemeente bepaalde woningwaarde wordt gebruikt in de berekeningen voor diverse belastingen. Vind je de WOZ-waarde te hoog, dan kun je bezwaar maken. Maar je kunt hem ook slim benutten.