Volledig scherm
Vlissingen-terminal van Vopak waar lpg-wagons het spoor op gaan richting West-Brabant. © Frank Balkenende

Zorgen over meer ‘giftreinen’ door West-Brabant

pollROOSENDAAL - De SP maakt zich zorgen om de forse toename van het aantal lpg-treinen op Zeeuws en West-Brabants spoor. Kamerlid Cem Laçin trekt aan de bel bij staatssecretaris Van Veldhoven. ,,Zij moet een einde maken aan het toenemende risico dat burgers lopen.”

Quote

Dat kun je de toch al bange inwoners van gemeenten als Roosendaal, Oudenbosch en Zevenber­gen niet aandoen

Cem Laçin

Het vervoer van gevaarlijke stoffen neemt onverantwoorde proporties aan, vindt Tweede Kamerlid Laçin. Hij gaat kritische vragen stellen aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat nu blijkt dat vanuit Vlissingen het aantal tankwagons met lpg vorig jaar bijna is verdubbeld tot ruim elfduizend. Die gaan via de gasterminal van het bedrijf Vopak via de 'Brabant-route’ richting Limburg, het chemische industriecomplex Chemelot bij Geleen.

,,Dat kun je de toch al bange inwoners van gemeenten als Roosendaal, Oudenbosch en Zevenbergen niet aandoen. Die wonen vlak aan het spoor en hadden al te maken met overschrijdingen van het maximaal toegestane aantal giftreinen, want zo noem ik ze maar.”

Poll

Ik maak me zorgen over de lpg-treinen door West-Brabant

  • Eens (68%)
  • Oneens (32%)
565 stemmen

Stoppen

De zogeheten risicoplatforms zoals die voor goederentreinen met gevaarlijke stoffen gelden, zijn volgens de SP-er voor de staatssecretaris niet heilig. ,,Als de normen worden overschreden door teveel giftreinen, is zij in staat de normen te verhogen in plaats van dat ze wat doen aan de overschrijdingen. Dit moet stoppen.”

Als jaren klinken in West-Brabant protesten tegen het treinvervoer met gevaarlijke stoffen. Dat varieert van zo'n 15 tot 20 treinen per etmaal. De aanleg van de kapitale Betuwelijn bood in deze regio geen verlichting. Vaak is er gepleit voor een aparte Brabantse goederenlijn, of een rechtstreekse verbinding tussen Zeeland en Antwerpen omdat bijvoorbeeld die gastreinen nu nog de omweg via West-Brabant moeten maken. 

Volledig scherm
© ANP

Dat zijn oplossingen die in beide gevallen honderden miljoenen euro's vergen. Maar de provincies Brabant, Zeeland, de Nederlandse regering en de Belgische Federale Regering zijn daar nooit uitgekomen, hadden er het geld niet voor of de ambitie niet.

Buisleiding

De adviesbureaus Buck Consultants en Movares hebben de staatssecretaris recentelijk gemeld dat het alternatief voor het lpg-vervoer in de grond ligt. Zij vinden de beste oplossing het doortrekken van de buisleiding Antwerpen-Beringen naar de gashaven van het Limburgse Chemelot-industrieterrein.  Een investering die nu wordt geraamd op 60 miljoen euro. 

Staatssecretaris Stientjes van Veldhoven benadrukt in een reactie dat de veiligheid volgens haar ministerie nog nergens in geding is, maar ‘ik zal in overleg treden met de betrokken partijen en het vervolgproces steunen waar dat kan'. Zij zegt daar wel bij dat ze de kapitale investering in bijvoorbeeld een buisleiding een zaak vindt voor het bedrijfsleven dat het gevaarlijk transport nodig heeft.

SP-kamerlid Cem Laçin vreest ‘een kwestie van pappen-en-nathouden’. ,,Daar kun je bij mensen die in Roosendaal direct langs het spoor wonen niet meer mee aankomen. Ik stuur kritische kamervragen en stel dit nadrukkelijk aan de orde in het grote spoordebat dat de Tweede Kamer in september voert.”