Volledig scherm
Op de foto van links naar rechts: Lud Kessel (AVO), Jan Voeten (luchthavendirecteur), Ronald Hoendervangers (team Midsummerrun), Ton Gommers (AVO) en Arjan Laseroms (team Midsummerrun). © Pix4Profs/Peter Braakmann

Vliegtuigen en konijnen opzij: de Airport Run komt eraan

BOSSCHENHOOFD - Gevlogen wordt er al zeventig jaar, geraced met auto's sinds vorig jaar. En op 30 augustus staat Breda International Airport voor het eerst hardlopers toe op de start- en landingsbaan. Het zevende decenium-feest is aanleiding voor onder meer de Airport Run.

Jaartallen eindigend op een ‘negen’ markeren de Westbrabantse luchtvaarthistorie.In 1909 steeg boven de Klapperweide onder Etten het eerste vliegtuig vanaf Nederlands grondgebied op. Veertig jaar later, op 28 augustus 1949 om precies te zijn, liet Adrie van Campenhout (Campie) het eerste zweefvliegtuig landen op de weilanden achter Maple Farm. En vanaf 1969 mochten gemotoriseerde vliegtuigen opstijgen en landen. Alle reden voor luchthavendirecteur Jan Voeten en zijn team om dit jaar uit te pakken met extra evenementen, zoals de Airport Run. 

Speelterrein

,,Het past bovendien in onze visie om steeds meer op te trekken met onze buren uit Bosschenhoofd en Rucphen‘’, aldus Voeten, ,,Ik zeg altijd: twaalf uur op een dag is het vliegveld aan de vliegtuigen, de andere twaalf is het een speelterrein voor de konijnen. Dan kunnen we er evengoed voor de mens een leuk evenemententerrein van maken.‘’

Sportieve publiek

De Airshows stonden het dichtst bij de het vliegveld. Later kwamen daar Classic Cars en Planes, het Daylight Festival, de Nacht van Achtmaal-rally en de drive-in cinema's bij. Om ook het sportieve publiek aan zich te binden, werd in de werkgroep Seppe 70 het idee van een Breda Airport Run aangeboord. ,,Op dat moment kwamen wij om de hoek kijken‘’, zegt Arjan Laseroms. Met zijn Team Midsummerrun organiseert hij al zes jaar een stratenloop in Bosschenhoofd. De loopwedstrijd was eerste gekoppeld aan de Midzomerfeesten, maar week een paar jaar later uit naar oktober. Inmiddels is ook de naam veranderd in Rondje Seppe, omdat het in oktober nu eenmaal geen midzomer meer is.

Quote

Onderweg kunnen de deelnemers nog van parcours switchen: bos in of op asfalt blijven

Arjan Laseroms, Organisatie Breda Airport Run

Avondloop

Laseroms liep al langer met het idee ooit op het snelle asfalt van vliegveld Seppe te kunnen rennen. ,,Toen de werkgroep partijen zocht om met activiteiten het jubileum luister bij te zetten, was de afspraak snel gemaakt. Monique Beks, die tot vorig jaar de evenementen op Breda International Airport coördineerde opperde eerst het idee van een Nightrun. ,,Dat had ze op vliegveld Eelde gezien met zo'n 1500 deelnemers. Het moet voor ons - een organisatieteam van vijf man - te behappen zijn. Dus geen nacht- maar een avondloop. En recreatief. Deelnemers kunnen zelf hun afstand bepalen, sterker nog: onderweg kunnen ze zelfs nog van parcours switchen.‘'

Daartoe wordt een ronde van ongeveer twee kilometer op de asfaltbaan uitgezet met daarnaast een uitwijk naar de bossen naast Seppe. ,,Daar maken we een trailrun van.‘’ Alle deelnemers gaan om 20.00 uur voor de verkeerstoren van start. ,,Het laatste vliegtuig landt vroeg in de avond. Om alles op te bouwen hebben we maar een uurtje de tijd. Leuke uitdaging‘’ zegt Laseroms, die er geen slag naar kan slaan hoeveel mensen mee doen. ,,Hardlopen op een vliegveld kan niet iedere dag. En we hebben na afloop tot 1 uur een after-party met deejay.‘’

  1. Kroniek van bevrijding West-Brabant nu in boekvorm
‘Voor mijn familie was de oorlog altijd dichtbij’
    PREMIUM

    Kroniek van bevrijding West-Bra­bant nu in boekvorm ‘Voor mijn familie was de oorlog altijd dichtbij’

    WEST BRABANT - Een kroniek van de bevrijding van West-Brabant, van dag tot dag. Niet eerder bracht deze krant zo'n gedetailleerde reconstructie als afgelopen najaar. Vanaf 1 oktober, de dag dat de Poolse bevrijders Baarle-Nassau binnen kwamen tot 9 november toen de laatste Duitse bezetters zich overgaven in Moerdijk. Journalist Henk van Ingen (48) dook in de archieven, trok zich terug in een vakantiehuis en schreef in 36 afleveringen hoe West-Brabant onder het juk van de Nazi's vandaan kwam. De verhalen werden 'gevreten’. Auteur Van Ingen kreeg voortdurend de vraag of er geen boekje van te maken valt.