Philips-schoorsteen in Roosendaal.
Volledig scherm
Philips-schoorsteen in Roosendaal. © Richard Gesell

Verplaatsen Philips-schoorsteen Roosendaal 'niet zo heel spannend'

ROOSENDAAL - Heel spannend is de verplaatsing van de Philips-schoorsteen niet voor Taco Bresser, wiens bedrijf de klus zondag mag klaren. Wel speciaal. Niet eerder is zo’n hoog en rank bouwwerk verplaatst. 

Nergens ter wereld
,,Bij mijn weten zelfs nergens ter wereld’’, zegt Bresser. Zijn bedrijf verplaatste de voorbije dertig jaar de meest markante gebouwen zoals een fabriek, molen, kunstwerken en zelfs een muur waarin een monumentaal reliëf was gemetseld. Maar een smalle schoorsteen van 44 meter hoogte, dat nog niet. Toch laat Bresser zich niet van zijn stuk brengen en verwacht hij zaterdag op zondag rustig te slapen.

Lees verder na het kaartje

Volledig scherm
© Richard Gesell

Dan staat de schoorsteen al op twee voertuigen van Mammoet die de afstand van 450 meter stapvoets afleggen. Het belangrijkste werk is dan al door Bresser en zijn mensen gedaan. ,,Een kwestie van alle mogelijke risico’s op een rijtje zetten en daar één voor één oplossingen voor bedenken.’’

Risico's
De risico’s zijn in beeld en de oplossingen voor een groot deel al uitgevoerd. Vandaag (vrijdag) worden de twee wagens onder de ‘draagbaar’ aangebracht die in de bodem van de schouw is verwerkt. Zaterdag wordt de oude fundering onder de schoorsteen losgezaagd en dan staat deze los van de grond, al is het maar 1 centimeter. Daar komt zondagmorgen 9 centimeter bij. 

,,Er kan eigenlijk niks misgaan, al spreken we nooit over nul procent risico, liever hebben we het over nihil.’’ Een belangrijk gegeven is dat de onderkant tijdens de verplaatsing flink is verzwaard en ook verbreed van vier naar negen meter doorsnede. ,,Bovendien zijn er twaalf voorspanstrengen van boven naar beneden getrokken en aan de bodem vastgemaakt, zoals de spin van een bagagedrager’’, zet uitvoerder André Horians.

10 centimeter
Voor het vertrek zondag draaien de Mammoet-wagens de schoorsteen 30 graden en dan leggen ze de eerste 40 meter af, tot een flauwe bocht waar de pijp opnieuw 30 graden draait. De volgende 410 meter is rechtdoor. Die hele route blijft de schoorsteen maar 10 centimeter boven de grond. Op de eindplek ligt een nieuwe fundering klaar waar de schoorsteen op wordt neergezet.

Om onderweg schokken te voorkomen is op de hele route 40 centimeter zand afgegraven en daarna volgestort met puingranulaat, aangetrild en afgedekt met rijplaten. ,,Het ligt er als een tapijt. De onderkant mag theoretisch gezien zelfs 30 centimeter scheef gaan, voordat het zwaartepunt buiten de schoorsteen komt. Die kans is door de strakke ondergrond verwaarloosbaar’’, zegt Taco Bresser.

Lees verder na het kaartje

Volledig scherm
© Richard Gesell

Is het met deze voorbereiding en planning niet overdreven om het publiek op 75 meter afstand te houden en zelfs de snelweg af te sluiten? ,,Absoluut niet’’, is Bresser duidelijk. ,,Je neemt een hoop beheersmaatregelen en het instellen van een veiligheidszone hoort daarbij. Wat voor het publiek geldt, geldt ook voor het verkeer.’’

Geschiedenis
De fabrieksschoorsteen is gebouwd in 1948. In 1986 is de originele kop van de toren gehaald, waardoor de schoorsteen met 6 meter is ingekort. In Roosendaal is dit de laatste gemetselde schoorsteen van die hoogte. 

De Roosendaalse Stichting Beeld en oud Philips-werknemer Jan Jongmans vroegen de gemeente om de schoorsteen te bewaren. Verder zijn na de sluiting op 1 januari 2016 alle gebouwen van het fabriekscomplex gesloopt. De schoorsteen staat op de huidige plek in de weg voor de bouw van een groot distributiecentrum.

Speciaal aangelegde weg voor Philips schoorsteen, 'als een tapijt zo vlak'
Volledig scherm
Speciaal aangelegde weg voor Philips schoorsteen, 'als een tapijt zo vlak' © bn destem
  1. Ondanks mooie weer is het rustig in natuurgebieden:  ‘Op een regenachtige zaterdag is het nog drukker’
    PREMIUM

    Ondanks mooie weer is het rustig in natuurge­bie­den: ‘Op een regenachti­ge zaterdag is het nog drukker’

    WEST-BRABANT Een hardloopster dribbelt even op haar plaats om een voetganger op gepaste afstand te laten passeren. Verderop houdt een wandelaarster met hond haar pas in om niet te dicht bij een andere voetganger te komen. Hou afstand. Die oproep is ontelbare keren herhaald, maar niet voor niets. Het besef lijkt ingedaald dat we alleen samen de strijd tegen het coronavirus kunnen winnen.