Volledig scherm
Het kruispunt N640 /Oude Antwerpsepostbaan. © Pix4Profs/Peter van Trijen

Verkeersmaatregelen krijgen nu eenmaal nooit applaus

ANALYSEHOEVEN/ETTEN-LEUR - Als het om de N640 gaat, dan lijkt Halderberge steken te laten vallen, menen omwonenden. Maar kan wethouder Jan Mollen wel iets doen tegen een weg, die van de provincie is?

Het klonk als de C-artiest, spelend voor vrijwel lege zalen: 'wij krijgen nooit applaus, je kun het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken'. Provinciaal projectmanager Wilbert de Hoog weet als geen ander dat infrastructurele maatregelen altijd op weerstand stuiten. Maandag kreeg hij een storm van kritiek uit zowel Etten-Leur als Hoeven over de manier waarop Noord-Brabant de N640 wil herinrichten. 

De gebeten hond

Eén verschil: de Etten-Leurenaren maken vooral verwijten richting Den Bosch, bij de Hoevenaren is verkeerswethouder Jan Mollen de gebeten hond.

Quote

Je kun het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken

Wilbert de Hoog, projectmanager provincie

Leden van de klankbordgroep en Hoevense wijkverenigingen verwijten de wethouder een passieve opstelling. ,,Mollen danst te veel naar de pijpen van de provincie. Komt niet op voor onze belangen. Luistert niet naar onze suggesties."

 Eén bewoner ging nog verder en zei Mollen persoonlijk aansprakelijk te stellen voor toekomstige ongelukken op de N640.

Op de inloopavond in het Oude Raadhuis van Etten-Leur was het college van buurgemeente Halderberge overigens afwezig. De regie lag bij de provincie. 

Van 80 naar 60

De N640 staat voor volgend jaar op de rol voor groot onderhoud. Riolering vervangen, nieuwe asfaltlaag erop: niet meer en niet minder. Een groep omwonenden schreeuwde op de eerste de beste inloopavond om aanvullende verkeersmaatregelen. Op het Hoevense traject zetten zij onder meer in op het terugbrengen van de snelheid van 80 naar 60 en de aanleg van een rotonde op het gevaarlijke kruispunt N640/Oude Antwerpsepostbaan.

Schijnende koplampen

Die laatste wens komt trouwens niet van álle omwonenden. Er is ook vrees voor binnen schijnende koplampen van auto's die bij zo'n rotonde een draaibeweging maken. Inderdaad, je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Mollen zegt daarbij geen ijzer met handen te breken. Hij doet wat hij kan, maar alles binnen het realistische. 

Balanceren op dun koord

Hij kan zich niet in allerlei bochten wringen. De snelheid terugbrengen naar 60 per uur gebeurt op geen enkele provinciale weg. Pleit Mollen wél voor een rotonde dan jaagt hij de bewoners in omringende straten tegen zich in het harnas. En zo balanceert de wethouder op het dunne koord met de provincie aan de ene en nijdige bewoners aan de andere kant.

Verkeer is als water

Verkeer is als water, het kiest de makkelijkste weg. De Oudenbossche Koepelbaan heeft de hoofdkern van Halderberge verkeersluw gekregen, maar Hoeven en Bosschenhoofd moeten er onder lijden. Elk navigatiesysteem geeft tussen A17 en A58 beide dorpen als kortste route aan.

 In een ultieme poging het tij te keren, vroeg Mollen de N640 in de toekomstige tolheffing voor vrachtverkeer mee te nemen. Het zou Rijk en provincie sieren de weg hoge prioriteit te geven. Als doekje voor het bloeden.