Verkeersmaatregelen krijgen nu eenmaal nooit applaus
ANALYSEHOEVEN/ETTEN-LEUR - Als het om de N640 gaat, dan lijkt Halderberge steken te laten vallen, menen omwonenden. Maar kan wethouder Jan Mollen wel iets doen tegen een weg, die van de provincie is?
Het klonk als de C-artiest, spelend voor vrijwel lege zalen: 'wij krijgen nooit applaus, je kun het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken'. Provinciaal projectmanager Wilbert de Hoog weet als geen ander dat infrastructurele maatregelen altijd op weerstand stuiten. Maandag kreeg hij een storm van kritiek uit zowel Etten-Leur als Hoeven over de manier waarop Noord-Brabant de N640 wil herinrichten.
De gebeten hond
Eén verschil: de Etten-Leurenaren maken vooral verwijten richting Den Bosch, bij de Hoevenaren is verkeerswethouder Jan Mollen de gebeten hond.
Je kun het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken
Leden van de klankbordgroep en Hoevense wijkverenigingen verwijten de wethouder een passieve opstelling. ,,Mollen danst te veel naar de pijpen van de provincie. Komt niet op voor onze belangen. Luistert niet naar onze suggesties."
Eén bewoner ging nog verder en zei Mollen persoonlijk aansprakelijk te stellen voor toekomstige ongelukken op de N640.
Op de inloopavond in het Oude Raadhuis van Etten-Leur was het college van buurgemeente Halderberge overigens afwezig. De regie lag bij de provincie.
Van 80 naar 60
De N640 staat voor volgend jaar op de rol voor groot onderhoud. Riolering vervangen, nieuwe asfaltlaag erop: niet meer en niet minder. Een groep omwonenden schreeuwde op de eerste de beste inloopavond om aanvullende verkeersmaatregelen. Op het Hoevense traject zetten zij onder meer in op het terugbrengen van de snelheid van 80 naar 60 en de aanleg van een rotonde op het gevaarlijke kruispunt N640/Oude Antwerpsepostbaan.
Schijnende koplampen
Die laatste wens komt trouwens niet van álle omwonenden. Er is ook vrees voor binnen schijnende koplampen van auto's die bij zo'n rotonde een draaibeweging maken. Inderdaad, je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Mollen zegt daarbij geen ijzer met handen te breken. Hij doet wat hij kan, maar alles binnen het realistische.
Balanceren op dun koord
Hij kan zich niet in allerlei bochten wringen. De snelheid terugbrengen naar 60 per uur gebeurt op geen enkele provinciale weg. Pleit Mollen wél voor een rotonde dan jaagt hij de bewoners in omringende straten tegen zich in het harnas. En zo balanceert de wethouder op het dunne koord met de provincie aan de ene en nijdige bewoners aan de andere kant.
Verkeer is als water
Verkeer is als water, het kiest de makkelijkste weg. De Oudenbossche Koepelbaan heeft de hoofdkern van Halderberge verkeersluw gekregen, maar Hoeven en Bosschenhoofd moeten er onder lijden. Elk navigatiesysteem geeft tussen A17 en A58 beide dorpen als kortste route aan.
In een ultieme poging het tij te keren, vroeg Mollen de N640 in de toekomstige tolheffing voor vrachtverkeer mee te nemen. Het zou Rijk en provincie sieren de weg hoge prioriteit te geven. Als doekje voor het bloeden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVierde klasse B
NSV stunt tegen Rimboe: ‘We hadden geen uitblinkers. Iedereen was gewoon goed’
NSV zorgde voor een stunt tegen Rimboe. De ploeg uit Nispen versloeg de titelkandidaat uit Wouwse Plantage met 1-3. Sprundel leed tegen WVV'67 de eerste nederlaag van het seizoen. Het was een gevoelig verlies voor de formatie van Patrick Arnouts, want WVV‘67 komt door dit resultaat qua punten op gelijke hoogte met de Sprundelaren. -
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat? -
PREMIUM
JTC-leerlingen lassen, solderen en plakken enthousiast mee aan Roosendaalse carnavalswagen
ROOSENDAAL - De meeste bouwclubs hebben te maken met forse vergrijzing. Vanwege een uniek project van het JTC en bouwclub De Kurketrekkers staan woensdagochtend in bouwloods Cabod alleen jonge tieners te lassen, plakken en solderen. -
PREMIUMVrouwenvoetbal
Schijf nog niet ontwaakt uit winterslaap
Schijf is niet goed uit de winterstop gekomen. Bij ADO’20 maakte het bijzonder weinig klaar, ook omdat het veel spelers miste. -
PREMIUM
Bronsdieven slaan nu ook in Roosendaal toe: kunstwerk ‘Vrouw met bloem’ van sokkel gezaagd
ROOSENDAAL - Boos poseert wethouder Arwen van Gestel vrijdagmiddag bij de sokkel van het verdwenen kunstwerk in de Dr. Brabersstraat. ,,Ik ben enorm teleurgesteld dat mensen niet van onze spullen af kunnen blijven.’’
-
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
-
-
Met video
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
PREMIUM
Minister Harbers trekt beurs voor meest verkeersonveilige punt in Halderberge
OUD GASTEL – Het Rijk betaalt mee aan de studie naar een oplossing voor de afrit A17 met de Kralen in Oud Gastel. Dat beloofde minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat maandagavond. ,,We moeten hier een deskundige op loslaten om de juiste oplossing te vinden.”