Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Verkeerde deur open, blinde man valt uit trein op station Roosendaal

ROOSENDAAL - Een blinde treinreiziger viel afgelopen vrijdag uit de trein omdat de deuren aan de verkeerde kant opengingen. ,,Ik was echt heel erg boos." De NS neemt maatregelen .

Knopje
De gouden regel voor de blinde treinreiziger: als je op het knopje van de deur drukt en hij gaat open, dan is dat dus de kant waar het perron is en je moet uitstappen. Afgelopen vrijdag ging dat mis. ,,Ik drukte op de knop, de deur ging open, ik zette een voet op de treeplank en het volgende dat ik nog weet is dat ik driekwart meter lager op de kiezels zat."

Hij was aan de verkeerde kant van de trein uitgestapt. De blinde treinreiziger die dit overkwam op station Roosendaal wil graag anoniem blijven, zijn naam is wel bekend bij de redactie. ,,Er was in de trein niet omgeroepen aan welke kant je moest uitstappen en ik wist niet dat beide deuren open konden. Deze keer belandde ik op de kiezels en had ik geen verwondingen. Maar stel dat er een andere trein voorbij was gekomen, dan had dit echt veel erger af kunnen lopen. Ik was echt heel erg boos."

Geleidehond
Ook de Oogvereniging en KNGF Geleidehonden zijn onthutst. Zij kennen nog één recent incident. ,,Daar ging het net goed omdat medepassagiers waarschuwden dat er geen perron was", stellen de organisaties. De treinpassagier die wél viel: ,,Ik stond alleen in het halletje bij de deuren, niemand kon me waarschuwen. En ik stond heel dicht op de deur, mijn geleidehond had geen tijd meer er tussen te komen." De hond sprong wel mee de trein uit.

Probleem
De NS trekt zich het incident aan en heeft contact opgenomen met de reiziger. ,,Wij willen natuurlijk ook niet dat dit gebeurt", zegt een woordvoerder. Het probleem is wel bekend. ,,Dat de deuren aan beide kanten open kunnen, is onmogelijk bij binnenlandse treinen. Het kan alleen voorkomen bij de intercity's naar Brussel en Berlijn en dan ook alleen als ze 'samengesteld' zijn: een combinatie van Duitse rijtuigen met een Nederlandse locomotief, of Nederlandse rijtuigen met een Belgische loc. Die situatie is al jaren zo", stelt een woordvoerder.

Technisch oplossen
Het kan dus ook niet gebeuren bij de ICE, ID Direct of Thalys. ,,We hebben ons personeel nu gevraagd extra alert te zijn én in deze specifieke treinen om te roepen aan welke kant de uitgang is." Het probleem technisch oplossen gaat nog enige tijd duren.

Oogvereniging en de KNGF roepen op vooral ook met dat laatste haast te maken. De blinde passagier is na zijn val door mede-passagiers weer de trein in geholpen. ,,Ik hoop vooral dat dit nooit iemand anders overkomt."

  1. West-Brabant heeft een groot tekort aan koks, schoonmakers en chauffeurs

    West-Brabant heeft een groot tekort aan koks, schoonmakers en chauffeurs

    BREDA - De krapte op de arbeidsmarkt neemt sterk toe. Dat blijkt uit cijfers van het UWV in West-Brabant. Het aantal WW-uitkeringen daalde in een jaar tijd met 17 procent. Volgens het UWV blijft de groeiende vraag naar personeel niet langer beperkt tot de ict- en technische beroepen, maar komen daar tal van andere beroepen bij. Er is ook een alsmaar grotere vraag naar hoveniers, koks, schoonmakers, horecamedewerkers, bus- en vrachtwagenchauffeurs.