Volledig scherm
PREMIUM
Het vliegtuigje dat van baan schoot op Breda International Airport is de laatste in een reeks incidenten die zich de afgelopen anderhalf jaar voordeden op het vliegveldje in Bosschenhoofd. © Perry Roovers / MaRic Media

Veel ongevallen op Breda International Airport: onveilig of gewoon pech?

BOSSCHENHOOFD - En weer stond Breda International Airport een maand geleden in de spotlights. Een sportvliegtuigje schoot van de baan. Het was de zevende keer sinds mei 2018 dat een incident plaatsvond op het vliegveld, of met vliegtuigen die vanaf het vliegveld waren opgestegen. Is Breda International Airport zo onveilig? 

Wat is een vliegbeweging?

Een vliegbeweging is volgens de definitie van het Centraal Bureau voor de Statistiek het opstijgen of het landen van een luchtvaartuig op een luchthaven.

Welke incidenten moeten worden gemeld?

Ongevallen en ernstige incidenten moeten sowieso worden gemeld. Maar er is ook een meldplicht voor luchtvaartvoorvallen waarbij (mogelijk) gevaar bestaat voor luchtvaartuigen, inzittenden of andere personen. 

Vergeleken met andere kleine luchthavens ligt het aantal incidenten op Breda International Airport schrikbarend hoog. Zo deden zich in de jaren 2015 tot en met de eerste twee kwartalen van 2019 dertien incidenten voor volgens het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen, onderdeel van de inspectie Leefomgeving en Transport en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV).

Het enige vliegveld waar meer incidenten plaatsvonden gebeurden in deze periode is Lelystad Airport: twintig. Maar het aantal vliegbewegingen vanaf Lelystad Airport lag over die periode (422.864) ook zo’n twee en een half keer hoger dan vanaf Breda International Airport (179.082). 

Afgezet tegen het aantal vliegbewegingen 'scoort’ de Bosschenhoofdse luchthaven het hoogst van alle kleine luchthavens in Nederland als het gaat om (bijna-)ongevallen. Per circa 14.000 vluchtbewegingen deed zich een incident voor. Lelystad Airport volgt op de tweede plaats met een ongeval per 21.143 vliegbewegingen en Teuge is derde met een ongeval per 27.310 vliegbewegingen. 

  1. Waarom geen hogere straf geëist tegen dronken automobilist die babyleven verwoestte door aanrijding?
    PREMIUM
    Zes vragen

    Waarom geen hogere straf geëist tegen dronken automobi­list die babyleven verwoestte door aanrijding?

    OUDENBOSCH - Tegen de Bulgaar die ervan wordt verdacht dat hij op 1 november 2015 stomdronken een ongeluk veroorzaakte in Oudenbosch waardoor een baby zwaar gehandicapt raakte, is woensdag 108 dagen celstraf , waarvan 50 dagen voorwaardelijk, geëist. Als de rechter hem daartoe op 4 december ook veroordeelt, lijkt de kans klein dat hij zijn straf moet uitzitten. De man is namelijk verdwenen. Op sociale media roept de zaak immense verontwaardiging op.