Volledig scherm
Traumaheli's komen af en toe naar Breda International Airport om te tanken. Dat is geen enkel probleem voor het andere vliegverkeer. © Perry Roovers

Traumaheli's welkom op Seppe

BOSSCHENHOOFD - Breda International Airport (BIA) ondervindt geen enkel nadeel van traumaheli's die er af en toe komen tanken. 

Dat zegt directeur Jan Voeten in reactie op berichten eerder deze week dat helikopters van politie en hulpdiensten steeds vaker conflicteren met de belangen van de commerciële luchtvaart. De capaciteit van de zogeheten geluidsruimte is op een aantal plekken te gering voor het toegenomen luchtverkeer. 

Tanken

Quote

Zo'n tien keer per jaar komt er een traumaheli­kop­ter hier tanken

Jan Voeten, Directeur Breda International Airport

Dat geldt niet voor BIA (voorheen Seppe). ,,Gemiddeld zo'n tien keer per jaar ontvangen we een traumaheli", zegt directeur Voeten. ,,Meestal om te tanken wanneer ze in onze regio zijn en terug moeten naar bijvoorbeeld Rotterdam. Het is dan onzin om heen en weer te vliegen.”

In een enkel geval wordt Seppe als tijdelijk behandelcentrum gebruikt. ,,Een week of twee, drie geleden kwamen er twee ambulances en een politie-escorte het terrein mee op en werd een slachtoffer hier meteen behandeld. Dat is uitzonderlijk.”

Geluidsruimte

De geluidsruimte van Seppe laat maximaal 900 helikopterbewegingen per jaar toe. Die capaciteit werd vorig jaar met 862 bewegingen bijna volledig benut. Het gaat volgens Voeten vooral om inspectievluchten, van politie, milieudienst en met name controle van gasleidingen. De twintig bewegingen van de traumahelikopters souperen relatief een zeer gering  aandeel van de capaciteit op.

Daarnaast zijn er jaarlijks op Seppe zo'n 40.000 bewegingen van vliegtuigjes.