'Transportbedrijven Roosendaal buiten personeel uit'

Een aantal transportbedrijven in Roosendaal neemt het niet zo nauw met de regels en buit personeel uit. Dat zegt Edwin Atema van FNV Transport en Logistiek. Volgens hem is het niet meer dan logisch dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) Roosendaalse transportondernemingen in de gaten houdt. 

Afgelopen weekend werd een Roosendaalse transporteur door de ILT stilgelegd vanwege schijnconstructies. Het bedrijf had zelf geen vergunningen om met vrachtwagens te rijden. Het reed rond op andermans vergunningen. Verder was er geen rij- en rusttijdenadministratie. Zijn vrachtwagens reden op zogeheten rode (goedkopere) diesel terwijl dat verboden is. "We weten niet zeker om welk bedrijf het gaat, vermoedelijk een kleinere jongen. In Roosendaal hebben we te maken met flinke uitbuiters. Deze boeven runnen zowel kleine als grote transportbedrijven. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat sommige bedrijven zich voornamelijk schuldig maken aan uitbuiting van chauffeurs, schijnconstructies en werken in strijd met het vergunningstelsel voor het wegvervoer. We kennen verhalen van chauffeurs uit Oost-Europa die per maand slechts 200 euro bruto salaris verdienen. Zeker sinds de uitbreiding van de EU in 2006 gaat het bergafwaarts in deze sector. Wij voelen ons als vakbonden steeds vaker de sociale Interpol van Europa. Helaas is het nodig", stelt Atema. Hij is blij dat de Inspectie samen met douane en politie transportbedrijven vaker controleert. De vakbondsman noemt de Roosendaalse transportonderneming Jan de Rijk zelfs een boevenbedrijf. "Bij De Rijk lappen ze diverse regels aan de laars. Daar hebben we bewijzen van en dat is ook bekend bij de ILT. Het hele businessmodel van Jan de Rijk deugt niet. Bij hun zijn honderden voornamelijk Bulgaarse chauffeurs in dienst die een paar honderd euro per maand verdienen plus een dagelijkse vergoeding van ongeveer dertig euro voor overnachting en eten en drinken. Als je zo weinig krijgt, dan gebruik je dat geld niet voor een hotelovernachting of eten in een wegrestaurant. Zij leven in hun cabine en koken noodgedwongen hun eigen potje. Ze vertellen schrijnende verhalen, maar blijven toch achter het stuur zitten aangezien er in hun eigen land geen werk is.''

Bij Jan de Rijk wil niemand ingaan op de forse kritiek van de FNV. Een woordvoerster laat weten dat het bedrijf goede banden heeft met de ILT.  Andere Roosendaalse transporteurs zijn ook huiverig om te praten. Ze willen alleen anoniem hun verhaal kwijt. Twee directeuren stellen dat met name de invoering van de flexwet het omgekeerde effect heeft. "Veel bedrijven willen werknemers na twee jaar niet in vaste dienst nemen, zo krijg je veel verloop en onzekerheid. Dat heeft ook effect op de kwaliteit van het werk", aldus een van de directeuren. Een andere directeur meldt dat zijn bedrijf een convenant heeft waarin duidelijke afspraken staan tussen werkgever en werknemer. "Daar hebben we ons allemaal aan te houden. Het is al erg genoeg dat sommige collega's onze sector een slecht imago bezorgen." De ILT laat weten dat er vorig jaar twintig inspecties zijn uitgevoerd en dit jaar al vijftig. "We gaan niet zomaar langs. We krijgen nuttige info van derden, zoals ook de vakbonden.Bij de onderzochte ondernemingen stelden we in 60 procent van de gevallen schijnconstructies en/of overige misstanden vast. Dus het is niet voor niets", aldus woordvoerster Lianne Sleutjes.