Volledig scherm
Het seinhuis staat eindelijk op zijn eindbestemming.

Seinhuis Roosendaal staat op zijn plaats

ROOSENDAAL - Twee dagen lang is er hard gewerkt. Maar het monumentale seinhuis staat op zijn nieuwe locatie. Verslaggever Bram Lips volgt de gebeurtenissen en doet live verslag. Volg de gehele operatie live hieronder en via twitter @BnDeStem.

Klik hier voor een fotoalbum van de verhuizing van het Roosendaalse seinhuisje.

Klik hier om direct naar de webcam te gaan die de verhuizing in beeld brengt.


update 18:00: Seinhuis is eindelijk op zijn laatste rustplaats aangekomen. Na een flinke vertraging is het huisje vlak voor zes uur op zijn definitieve plek gezet.


update 16:41: Het plaatsen van de rijplaten duurt langer dan verwacht. Daardoor wordt de verplaatsing uitgesteld naar 18.00 uur. Het is wel de bedoeling dat het seinhuis vandaag op de goede locatie komt.

update 14:20: Waar het voor merendeel van de bezoekers lunchpauze is, gaan de medewerkers van Sarens, Bresser en ProRail stug door. Het seinhuis staat inmiddels op het oude spoor bij de Locloods, beiden in handen van BOEi, een nonprofit organisatie die zich inzet voor het behoud van industriële gebouwen. Nu is het nog zaak het seinhuis op de door Luc Zwegers (voorzitter modelspoorvereniging Post B) uitgekozen locatie te krijgen.

update 12:41: Momenteel staat het seinhuis stil. Het monument moet op het oude spoor bij de Locloods worden gedraaid. Dat neemt wat tijd in beslag. De grond is niet stabiel en wordt door ijzeren platen solide gemaakt. Rond 14.30 uur zal het seinhuis zijn laatste meters afleggen.

update donderdag 9:40 uur: Om 09.00 uur is het seinhuis begonnen aan zijn tweede tocht. Vandaag moet het monument aankomen bij zijn eindbestemming, de Locloods aan de Bosstraat. De route die vandaag wordt afgelegd, is aanzienlijk makkelijker dan die van gisteren. Merendeel is asfalt. Alleen het laatste deel is een heikel punt, het seinhuis moet dan het oude spoor over.

update 22:45: Na ruim tien uur staat het seinhuis eindelijk op de geplande bestemming. Het was de bedoeling dat het monument rond 16.00 op de plaats van bestemming zou zijn. Dit is uiteindelijk uitgelopen naar 23.00 uur.

Nadat het seinhuis het nieuwe gebouw van ProRail passeerde, ontstonden er wat problemen. De machine die het monument vervoert, had zichzelf in een moeilijke hoek gedraaid. Er moesten verschillende houten balken en stalen platen op de route gelegd worden, om de eindbestemming te bereiken.

Daar is totaal een uur aan gewerkt. Uiteindelijk kon het seinhuis verder en kwam het aan op de afgesproken bestemming van vandaag, De Houtbank. Totaal stond er rond 22:30 uur nog een handje vol toeschouwers te kijken naar de reusachtige verhuizing.

Donderdag rijdt het seinhuis om acht uur weer verder naar het eindpunt, de Locloods. Waarschijnlijk duurt dit minder lang dan woensdag. De organisatie hoopt tegen het einde van de ochtend het monument bij de Locloods te krijgen.

update 20.30: Na acht uur vertraging is het dan zover. Het seinhuis verdwijnt van het station. Na lang wachten liggen de ijzeren platen eindelijk goed op de grond en kan het rijden beginnen.

Voordat het zover was, moest het seinhuis eerst een kwartslag draaien. Het monument staat nu naast het kantoor van ProRail. De bouwlampen zijn inmiddels aangegaan om het seinhuis veilig naar de Houtkamp te begeleiden.

update 19:55: De motoren zin gestart na bijna acht uur vertraging. Het seinhuis gaat naar zijn nieuwe plek.

update 18.00: Het is erg belangrijk dat de route stabiel is. Momenteel wordt er een gat van ongeveer één meter gedicht. De woordvoerder van ProRail, René Vegter, durft geen officiële tijd meer te te noemen. Hij hoopt op beweging tussen half 8, 8 uur maar kan dus niks meer verzekeren. Het seinhuis moet vandaag nog worden verplaatst, in verband met het vrijgeven van de sporen.

update 16:08: De verplaatsing van het seinhuis is opnieuw uitgesteld, vanwege de hobbelige route. Woordvoerder van ProRail, René Vegter, verwacht dat het monument om 17.30 uur zijn eerste meters maakt. “Tenminste dat is de prognose die ik nu heb, het kan zomaar weer wat later zijn”, vertelt Vegter. “Ik ga er nog steeds vanuit dat het seinhuis wordt verplaatst naar de Houtbank. Dat is hier om de hoek, dus dat moet wel lukken. ”

Het is wel de bedoeling dat er vandaag nog beweging in komt. ProRail heeft namelijk niet de vergunning om het spoor voor drie dagen af te zetten. Het kan dus goed voorkomen dat het seinhuis verplaatst wordt in het donker. Dat is volgens Vegter geen probleem, “als het donker is zorgen wij voor bouwlampen en dan moet het wel lukken”.

Het toeschouwersaantal neemt inmiddels ook weer af. Begrijpelijk, want de originele vertrektijd was om 12.00 uur. ‘’Eerst kwart over drie en nu half zes, ik ben gekke Gerritje niet’’, roept een toeschouwer.

update 15:03: En wederom uitstel, nu tot 17:00 - 17:30 uur. Reden nog niet bekend.

update 14:00: Opnieuw is het transport uitgesteld. Nu tot 15:15 uur. Het plaatsen van de transportwagens neemt meer tijd in beslag dan eerder gedacht.

update 13:40: Op de nieuwe locatie van het seinhuis, de Locloods aan de Bosstraat, is een expositie georganiseerd. Stichting BOEi geeft uitleg doormiddel van foto’s hoe het pand gerestaureerd is. Ook Modelspoorvereniging Post B staat in het pand. Voorzitter Luc Zwegers vindt het geweldig dat de het seinhuis wordt verplaatst. “Ik ben hier erg blij mee. Het leuke is ook dat ik zelf heb mogen meedromen aan de nieuwe locatie van het seinhuis. Ik heb twee mogelijkheden gegeven en eentje daarvan is eruit gekozen. Hij komt naast de oude brug te staan.”

De expositie in de loods trekt jonge en oude bezoekers. Zo is gepensioneerd machinist Gerard de Beer komen kijken samen met zijn kleinzoon Sebas. “Ik heb veertig jaar als machinist gereden, ik heb hier ook nog gereden. Ik vind het dan ook schitterend dat het huisje verplaatst wordt, zodat meer mensen het kunnen bezichtigen.”

update 13:20: De transportwagen in onder het seinhuis geplaatst.

update 12:45: De verplaatsing van seinhuis B kent een wat stroeve start. De verplaatsing wordt uitgesteld naar 14.00 uur in plaats van 12.00. uur. Volgens de woordvoerder van ProRail, René Vegter, verandert dit niets aan de afstand die vandaag wordt afgelegd. “Wij willen het zekere voor het onzekere nemen, daarom duurt het iets langer. Maar als het goed is moeten wij de afstand naar de Houtbank vandaag wel halen. Dit moet geen probleem zijn.’’

Route seinhuis

View Route Seinhuis in a larger map

Om de gasten warm te houden, is er een tent geregeld met verwarming, koffie, thee en broodjes.

Ine Frings, regiodirecteur van ProRail, is erg blij dat het seinhuis na lang plannen eindelijk wordt verplaatst. “Het is belangrijk dit te bewaren voor de volgende generatie. Daarom ben ik trots dat wij in tijden van crisis het monument kunnen verplaatsen naar een andere locatie. Het gaat gewoon lukken vandaag.” Wethouder Adriaansen is het hiermee eens. “Het station in Roosendaal is voor heel Nederland bekend, het seinhuis maakt daar deel van uit. Daarom is het fijn dat wij een stukje nostalgie in Roosendaal kunnen behouden.

Morgen moet het seinhuis aankomen in de Locloods van stichting BOEi, een organisatie die zich inzet voor het behouden van industrieel erfgoed. Directeur Arno Boon heet al een idee wat de nieuwe functie van het seinhuis wordt. “De huurder van de Locloods denkt eraan het huis te gebruiken als kantoor- of vergaderruimte.’’ De Locloods diende tot eind jaren vijftig voor de stalling en het plegen van onderhoud aan de stoomlocomotieven.

Tweets about "#seinhuis"

Wat gaat er gebeuren?

ProRail verplaatst het 240 ton wegende seinhuis, een rijksmonument, vanaf het NS-station naar de 1,4 kilometer verderop gelegen gerestaureerde locomotievenloods aan de Bosstraat. Als die vloer is uitgehard, wordt het in 1907 gebouwde seinhuis uitgegraven om het los te krijgen van de fundering, aldus René Vegter van ProRail.

Uiteindelijk wordt het monument met behulp van vijzels op een zogeheten SPMT gezet; dat is een platte wagen met heel veel wielen die het seinhuis met een snelheid van maximaal vijf kilometer per uur naar de Bosstraat rijdt. "Dat wordt heel apart om mee te maken. Je ziet niet iedere dag een heel gebouw voorbij komen. Vandaar dat we de Roosendalers de gelegenheid willen geven om het te ervaren. Alleen de voorbereiding is al een spannend jongensboek", zegt Jacqueline Verheugen namens BOEi, de nationale maatschappij tot behoud, ontwikkeling en exploitatie van industrieel erfgoed.

ProRail draagt het eigendom en beheer van het seinhuis over aan BOEi, ook al eigenaresse van de locomotievenloods aan de Bosstraat. Seinhuis B komt naast die loods te staan en wordt door BOEi helemaal opgeknapt. Er wordt gezocht naar een nieuwe bestemming voor de twee gebouwen. "Je hebt nieuwe gebruikers nodig voor de toekomst", aldus Verheugen. Verhuizing en restauratie van het seinhuis kosten 1,8 miljoen euro.

Volledig scherm
Foto via Twitter #Bresser_group
Volledig scherm
foto Bram Lips
Volledig scherm
Het startsein voor het seinhuis is gegeven! Kom ook kijken of volg het live via webcam: http://bit.ly/16Mdulh pic.twitter.com/0CfyRushBI foto Twitter / @gem_roosendaal
Volledig scherm
De wielen zitten onder het seinhuis. foto John Lazaroms
Volledig scherm
foto Bram lips
Volledig scherm
De verplaatsing van seinhuis B kent een wat stroeve start. foto GinoPress
Volledig scherm
Met een exemplaar van BN DeStem in de hand volgen geïnteresseerden de verplaatsing op de voet. foto Richard Gesell
Volledig scherm
Volledig scherm
Het seinhuis doet sinds 1994 geen dienst meer. Roosendaal wilde het wel graag behouden. Dat gebeurt nu ook. foto Robert van den Berge/het fotoburo
Volledig scherm
Klaar voor vertrek. Fragment Live feed
Volledig scherm
Het seinhuisje nadert zijn bestemming
BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement