Volledig scherm
Ondernemers en ambtenaren maken een rondje over het bedrijven de terrein de Gorzen om knelpunten op te lossen. © Pix4Profs/Peter Braakmann

Schouw op bedrijventerrein De Gorzen in Oudenbosch: ‘Quick wins gelijk aanpakken’

OUDENBOSCH - ,,Nog even en het is een gat.” Wethouder Thomas Melisse tuurt naar ‘zonk’ in het wegdek op bedrijventerrein De Gorzen. Hij belooft dat er snel iets aan gedaan wordt.

Samen met een groepje ondernemers houdt de wethouder dinsdagmiddag ‘een schouw’ op het terrein. De ondernemers hebben bij een inloopmiddag, enkele maanden geleden, met de wethouder en burgemeester al verbeterpunten voor de openbare ruimte kunnen aangeven. 

Actiekaart per bedrijventerrein

Quote

Quick wins pakken we gelijk op

Wethouder Thomas Melisse

Dat heeft het college, onder de noemer ‘van buiten naar binnen besturen’ en een ‘zichtbare en benaderbare gemeente’ al op alle vijf bedrijventerreinen in Halderberge gedaan. Nu neemt Melisse met de ondernemers, vertegenwoordigd door Frank Blom van Blom Hoveniers, ter plekke de stand van zaken op. Hij belooft dat er per bedrijventerrein een actiekaart komt. ,,Quick wins pakken we gelijk op. Zo is tijdens de inloopmiddag gesproken over glasvezel. Die ligt er nu. Voor de langere termijn, zoals duurzaamheid, gaan we per bedrijventerrein in beeld brengen wat er moet gebeuren en wat de kosten zijn.’'

‘We zoeken elkaar op’

Bedrijventerrein De Gorzen, met 13 bedrijven, is zo’n dertig jaar geleden aangelegd. Vooral de laatste jaren is het aantal bewegingen van auto’s en vrachtwagens enorm gestegen, geeft Blom aan. En dat is aan de deplorabele toestand van het wegdek af te lezen. Melisse belooft het snel op te pakken en ook de verlichting op het terrein, die zijn beste tijd gehad lijkt te hebben. 

Quote

In een Whatsapp­groep melden we het als we een vreemde auto zien rijden of illegale afvalstor­tin­gen vermoeden, maar ook praktische zaken

Frank Blom van Blom Hoveniers

Dat ziet hij als samenwerking: ,,Wat kapot is, wordt vervangen door led-verlichting: energiezuinig en meer lichtopbrengst. Veel bedrijven hebben eigen cameratoezicht, maar daar heb je ‘s nachts alleen iets aan als de verlichting in orde is. Dat kunnen wij als gemeente faciliteren.” Aan de andere kant verwacht hij dat ondernemers zelf ook dingen oppakken. En dat gebeurt ook, vertelt Blom. ,,We zoeken elkaar bijvoorbeeld op op het gebied van veiligheid. In een Whatsappgroep melden we het als we een vreemde auto zien rijden of illegale afvalstortingen vermoeden, maar ook praktische zaken.”

30 km-zone 

Fleet manager Roeland den Hollander van Mammoet Road Cargo, stelt het overnachten door internationale chauffeurs aan de orde. Ook zou hij graag zien dat het hele terrein een 30 km-zone wordt. Maar dat kan niet in samengaan met asfalt, werpt Melisse tegen. Den Hollander belooft zijn chauffeurs aan te spreken op de gewenste snelheid.

Halderberge moet zijn bedrijventerreinen koesteren, vindt de wethouder. ,,Op de vijf terreinen zijn bij elkaar zo’n 230 bedrijven gevestigd, die staan voor 17 procent van de lokale werkgelegenheid. Dat betekent een belangrijke bijdrage aan de lokale economie.’’