'Roosendaalse oudere afgescheept als oud vuil'

ROOSENDAAL - Roosendalers die huishoudelijke hulp ontvangen, hebben daarbij recht op keuzevrijheid bij wie ze deze hulp afnemen. De gemeente geeft hun dat niet en dat zal tot bij de rechter worden uitgevochten. Dat zegt Erica Stinissen, juridisch medewerker namens de FNV. Maandagavond kwamen ongeveer tachtig cliënten en mantelzorgers samen in het Vakbondshuis Roosendaal om zich te laten informeren over de stappen die ze kunnen zetten tegen de gemeente. 

Die heeft voor de wijken Tolberg, Kroeven en een deel van Langdonk en Nispen de organisatie Axxicom geselecteerd voor het organiseren van de hulp bij het huishouden. Dat valt niet alleen slecht bij de 49 cliënten die nog geen hulp hebben ontvangen omdat een aantal medewerkers onverhoopt toch niet bij Axxicom in dienst is getreden. 

Ook anderen zijn ontevreden. ,,Het ergste vind ik dat zo'n vreemde snuiter gaat uitmaken hoe mijn leven verloopt, daar ben ik 83 jaar voor geworden. Een grof schandaal'', zegt Corrie Konings die afscheid moest nemen van haar vaste hulp. Die ging niet van de zorgverlener DAT naar Axxicom omdat ze daar minder uren werk kreeg aangeboden. 

,,Het gesprek met de gemeente en Axxicom verliep positief, alles leek goed geregeld en ik heb het ondersteuningsplan dus ook getekend.  Veel tijd was er niet, ik moest tekenen en anders kreeg ik helemaal geen hulp.'' Konings dient alsnog een bezwaar in omdat ze minder hulp krijgt dan ze nodig heeft. 

Hetzelfde gebeurt de zussen Anita Tak en Ella Vissers-Tak, die namens hun 83-jarige moeder bezwaar indienen. ,,Negen jaar had ze dezelfde hulp en daar raak je aan gehecht. Er was geen keuze, Het was Axxicom of een dure particuliere hulp. Als er niet werd getekend, kregen we geen hulp. Achteraf blijkt dat er kruisjes zijn gezet bij het wekelijks doen van sommige dingen, in plaats van twee keer per week'', legt Ella uit. Haar zus is boos: ,,Ik mis het respect voor de ouderen die Roosendaal mee hebben opgebouwd, ze worden afgescheept als oud vuil.''

Maandagavond zijn de gegevens genoteerd van iedereen die bezwaar wil maken. Stinissen namens de FNV: ,,Wethouder Corné van Poppel zei dat er geen bezwaar kan worden ingediend. Dat klopt als er geen officieel besluit van de gemeente ligt. Daar gaan we dus eerst om vragen, snel daarna krijgt de gemeente een officieel bezwaar terug.'' 

Stinissen merkt dat bij meer gemeenten problemen ontstaan bij het invoeren van een nieuwe manier van werken. Daarbij wordt niet meer uitgegaan van een vast aantal uren, maar van de voorwaarde dat het huis schoon en leefbaar moet zijn. ,,Dit is voor iedereen anders, mensen hebben recht op maatwerk'', aldus Stinissen. 

Als de gemeentelijke commissie van de bezwaarschriften de cliënten geen gelijk geeft, dan wil de FNV namens hen naar de rechter stappen. ,,Zo ver hoeft het niet te komen'', zegt Stinissen vol vertrouwen. Daarbij stelt ze voor dat de gemeentelijke commissie niet alle bezwaarschriften gaat behandelen. ,,Als er één cliënt gelijk krijgt, hebben ze dat allemaal. De bezwaren zijn allemaal op hetzelfde gericht.''  

Volledig scherm
Bezorgde cliënten van huishoudelijke hulp bijeen in het Vakbondshuis Roosendaal. © Frank Timmers