Volledig scherm
Roosendaal © Ramon Mangold

Roosendaal krijgt een apart citymarketingbureau

ROOSENDAAL - Roosendaal krijgt dit voorjaar een apart citymarketingbureau. Daarin werkt de gemeente samen met het VVV aan het positief uitdragen van de stad op gebieden als sport, cultuur, wonen en ondernemen. Dat bureau wordt gerund door het personeel van de afdelingen communicatie van beide instanties. De gemeente wil hier twee ton voor uittrekken.

Het citymarketingbureau moet de communicatie op dat vlak flink verbeteren. Nu worstelt de stad met een wirwar aan uitingen, waarbij iedereen op eigen houtje bezig is. Het bureau moet zorgen voor een eenduidig beleid. Daarbij komt de focus te liggen op dát wat Roosendaal zich volgens Bart Derison van het Vlaamse communicatiebureau onderscheidt: ,,Die onverzettelijke doenersmentaliteit.''

Geen historische gevels

Die plannen zijn het gevolg van een opdracht van de raad. Die eiste een duidelijk plan voor citymarketing van wethouder Hans Verbraak. Die schakelde Connect in, dat vervolgens op zoek is gegaan naar wat de stad bindt. ,,Want we hebben hier nu eenmaal geen historische gevels of een bijzondere binnenstad die we uit kunnen nutten. We zijn op zoek gegaan naar de slagader van de stad, dat wat overal in de stad terugkeert. Dat is die typische Roosendaalse doenersmentaliteit.''

Volgens Derison leeft in Roosendaal het onterechte beeld dat de Roosendaler zijn stad niet bijzonder vindt. Uit zijn onderzoek blijkt namelijk dat 76 procent van de inwoners wel degelijk trots is op Roosendaal. ,,Maar we hebben niks tastbaars als een historisch centrum om trots op te zijn en daarom dragen we het niet uit. Roosendaal is juist beter in 'het doen'.'' 

Uitventen

Concrete voorbeeld vindt Deriso de komst van Primark. ,,Roosendaal heeft gewoon gezegd: we zorgen dat het er komt.'' Wel moet de stad de paar kansen die ze krijgt om zich positief te presenteren voortaan veel meer uitventen. Verbraak: ,,Als Roosendaal de gelukkigste stad van Brabant blijkt, moeten we die kans met beide handen aanpakken.''

Voor de opzet van dit nieuwe bureau wordt een (externe) kwartiermaker aangesteld. Die moet in september bekend zijn. Hij of zij krijgt vervolgens een half jaar de tijd om het citymarketingbureau op te zetten. Of dit definitief het einde betekent van de slogan 'Beleef 't in Roosendaal' of de roos als logo, is nog onzeker.