Volledig scherm
Parrotia moet dé huiskamer van Roosendaal worden. © peter van trijen/het fotoburo

'Parrotia biedt volop kansen, maar de samenhang ontbreekt nog'

ROOSENDAAL - Met de verbouwing van Parrotia in volle gang, is de transformatie wat straks dé huiskamer van Roosendaal moet worden qua stenen in ieder geval al aardig op stoom. Nu is het aan projectleider Koen Oosterwaal van Doen Development om Parrotia ook qua inhoud door te ontwikkelen.

Hoe zat het ook alweer met Parrotia? Eind 2015 onthulde eigenaar AlleeWonen al de plannen voor Parrotia 2.0. Het gebouw moet als zogeheten huiskamer van de stad hét kloppend hart van Roosendaal worden. Niet alleen voor de bedrijven en instellingen die er nu al onderdak hebben, maar voor alle Roosendalers. Een plek voor ontmoeting en ontspanning. Voor inspiratie en educatie. 

Een dergelijke plek heeft Roosendaal nog niet, zegt Oosterwaal. ,,Roosendaal heeft wel het Tongerloplein als hotspot voor cultuur, de Oude Markt als dé plek van de horeca, maar nog zo'n plek voor ontmoeting. Dat moet Parrotia worden.''

Genoeg kansen

Het gebouw biedt met partijen als de bieb, Ons Marie, een architectenbureau, een taleninstituut, de coffeecorner, een podium én deze krant volgens Oosterwaal genoeg kansen op interessante verbindingen. ,,Ik zie het bijvoorbeeld voor me dat mensen straks naar Parrotia komen voor een lezing over architectuur, naderhand zelf nog wat uitzoeken in de bibliotheek en vervolgens nog een muziekoptreden in de zaal bijwonen.'' 

Zo'n nieuwe werkwijze vraagt volgens hem ook om wat verandering bij die aangesloten bedrijven. Oosterwaal: ,,Wie nu voorbij Parrotia loopt, ziet alleen een verzameling ondernemers. De samenhang ontbreekt nog. Iedereen doet hier heel veel, maar eigenlijk alleen vanuit de eigen organisatie. Ik ga de komende tijd als spin in het web kijken hoe al die bedrijven wat meer met elkaar te verbinden zijn.''

Zichtbaarheid

Oosterwaal trekt in principe drie jaar uit om de doorontwikkeling van Parrotia vorm te geven. Na die tijd moet er 'een soort mister of miss Parrotia' komen, die die rol overneemt. Om ook de zichtbaarheid aan de Markt te verbeteren, zijn er gesprekken met AlleeWonen gaande over het aanpakken van de gevel van het Emil;e van Loonhuis. ,,Want aan de buitenkant zie je nou niet wat Parrotia is of waar het voor staat.'' 

In die drie jaar kijkt Oosterwaal ook uit naar ondernemers of branches die Parrotia volgens hem nog mist. Zo had hij onlangs een gesprek met kunstenaar Benjamin Scheltema over wat hij bijvoorbeeld voor Parrotia zou kunnen betekenen en andersom. ,,Wat we ook toevoegen, het moet bijdragen aan de unieke mix die Parrotia zo speciaal maakt.''

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement