Volledig scherm
Zo ziet de nieuwe propeller van het Cessna-vliegtuig van ENPC er uit. Afgelopen weekend werd er voor het eerst mee gevlogen van Breda International Airport, voorheen vliegveld Seppe. © Enpc

Paraclub ENPC vliegt stiller vanaf Seppe met nieuwe propeller

BOSSCHENHOOFD - Het vliegtuig van de Eerste Nederlandse Parachutisten Club ENPC maakt minder lawaai nu de motor en propeller zijn aangepast. 

Dat laat secretaris Laurens Degenaar in een persbericht weten. ENPC vliegt vanaf Breda International Airport (voorheen vliegveld Seppe) met een Cessna 208b Caravan. Het geluidsniveau is door de installatie van een geluidsarm vijfbladig propeller-systeem volgens ENPC met zo'n 8 decibel gedaald. 

Hoeveel geluid het vliegtuig tijdens het stijgen of dalen nog maakt, kon de club maandag niet zeggen. 

ENPC heeft 160 leden die tezamen zo'n 10.000 sprongen per jaar maken.  De club vloog afgelopen weekend voor het eerst met de nieuwe propellerinstallatie. 

Volledig scherm
ENPC heeft 160 leden die tezamen 10.000 sprongen per jaar maken. Ze gebruiken een Cessna 208B Caravan die 8 decibel minder geluid produceert sinds een nieuwe propeller werd geïnstalleerd. © ENPC
  1. Kroniek van bevrijding West-Brabant nu in boekvorm
‘Voor mijn familie was de oorlog altijd dichtbij’
    PREMIUM

    Kroniek van bevrijding West-Bra­bant nu in boekvorm ‘Voor mijn familie was de oorlog altijd dichtbij’

    WEST BRABANT - Een kroniek van de bevrijding van West-Brabant, van dag tot dag. Niet eerder bracht deze krant zo'n gedetailleerde reconstructie als afgelopen najaar. Vanaf 1 oktober, de dag dat de Poolse bevrijders Baarle-Nassau binnen kwamen tot 9 november toen de laatste Duitse bezetters zich overgaven in Moerdijk. Journalist Henk van Ingen (48) dook in de archieven, trok zich terug in een vakantiehuis en schreef in 36 afleveringen hoe West-Brabant onder het juk van de Nazi's vandaan kwam. De verhalen werden 'gevreten’. Auteur Van Ingen kreeg voortdurend de vraag of er geen boekje van te maken valt.